آیت الله رشاد گفت: نقش راهگشا، بی‌بدیل و مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی، جهت‌دهی، گسترش و تعمیق فرهنگ، معنویت، علم و هنر در کشور قابل انکار نیست.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعمیق فرهنگ و معنویت نقش بی بدیل دارد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری مهر، نوزدهم آذر ماه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۳ است. به همین مناسبت با آیت الله علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اهمیت و ماموریت های این شورا گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید؛

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» تصریح فرموده‌اند، شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد عالی فرماندهی فرهنگ و علم در کشور است. به همین اعتبار این شورا در راستای تعمیق فرهنگ متعالی اسلام وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: متناسب با این وظیفه سنگین، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ های مؤثر و گسترده‌ای توسط این شورا انجام‌شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح برخی از اقدامات این شورا گفت: تدوین و تصویب اسناد مبنایی در حوزه علم و فرهنگ و نظارت بر اجرای این اسناد از سایر دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با اشاره به لزوم اجرای کامل این اسناد افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت توانسته است دستگاه‌های مسئول را پای کار اجرای این اسناد بیاورد.

آیت الله رشاد در پاسخ سؤالی پیرامون «اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی»  ادامه داد: اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی هنگامی نمایان می‌شود که ما به این موضوع توجه کنیم که اگر این شورا نبود چه مشکلاتی داشتیم؟

رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: اگر پذیرفتیم که فرهنگ اسلامی نقطه ثقل و تکیه‌گاه نظام اسلامی است و اگر به این موضوع نیز توجه کردیم که فرهنگ اسلامی در مرزهای ملی محدود نمی‌ماند، نقش و اهمیت بین‌المللی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نمایان خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأسیس نهادهای علمی و فرهنگی نیز افزود: تصویب اساسنامه بسیاری از نهادهای علمی و فرهنگی و تدوین آئین‌نامه و شیوه‌نامه فعالیت این نهادها که امروز در عرصه علم، فرهنگ، هنر، اندیشه و... تأثیرگذار هستند، نیز بخش دیگری از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ترکیب متنوع و متکثر شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقطه قوت دیگر این شورا دانست و در این زمینه ادامه داد: حضور بیش از ۴۰ نخبه حوزوی و دانشگاهی و صاحب تخصص در حوزه‌های مختلف حقیقتاً از نقاط قوت شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این زمینه باید به دوراندیشی و فراست رهبر معظم انقلاب نیز احسنت گفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد افزود: هنگامی‌که مباحث مبنایی و زیرساختی در این جمع مطرح می‌شود با توجه به تنوع و تکثر اعضاء ابعاد مختلف آن موضوع به ‌دقت بررسی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان نیز گفت: هیچ کس نباید و نمی‌تواند نقش راهگشا، بی‌بدیل و مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی، جهت‌دهی، گسترش و تعمیق فرهنگ، معنویت، علم و هنر در کشور را انکار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.