رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بابیان اینکه کمیته نظارت بر برجام اتفاق‌نظر دارند که تمدید این تحریم‌ها نقض برجام است، گفت: اگر رئیس‌جمهور آمریکا تمدید قانون تحریم‌ها را امضا کند پاسخ ایران مقتضی و محکمی خواهد بود.

پاسخ جمهوری اسلامی به تمدید تحریم‌ها مقتضی و محکم خواهد بود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری که صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر برگزار شد، بابیان اینکه تحولات منطقه و تفسیرات آن در جهان موجب شده است که در کشورهای غرب آسیا سرعت تحولات از سرعت تحلیل‌ها بسیار بیشتر باشد، اظهار داشت: سرعت تحولات منطقه در تاریخ معاصر و در ۴۰۰-۳۰۰ سال گذشته بی‌نظیر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در منطقه حرف اول را به لحاظ تأثیرگذاری می‌زند و این به دلیل ظرفیت بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی آن است، می‌تواند ظرفیت‌هایش را از قوه به فعل دربیاورد و هم در داخل و هم خارج کشور نقشی اثرگذار را ایفا کند.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه بعضی‌ها در اول انقلاب فکر می‌کردند صدور انقلاب امری فیزیکی و سخت‌افزاری است، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که انقلاب اسلامی امری فرهنگی است و طبیعی است که به همین دلیل از مرزها عبور کند. بعد از فروپاشی شوروی سابق این تصور وجود داشت که دنیا به سمت دهکده‌ای واحد می‌رود و تنها کشوری که می‌تواند این دهکده را مدیریت کند، آمریکاست.

ولایتی ادامه داد: آنچه آمریکایی‌ها آرزو داشتند محقق نشده و باگذشت زمان این حقیقت مشخص‌شده که آمریکایی‌ها نمی‌توانند و این اجازه به آن‌ها داده نمی‌شود که کدخدای دنیا باشند، کما اینکه شکست‌های منطقه‌ای آمریکا در یمن، افغانستان و لبنان باعث سرخوردگی آن‌ها شده است.

وی با تأکید بر اینکه ایران به دلیل ارتباطاتی که با پیشکسوتان مبارزات منطقه‌ای چون یمن و لبنان داشته، باعث شده این زنجیره مقاومت به لبنان و فلسطین برسد، گفت: همچنین توانسته است حلقه طلایی مقاومت یعنی سوریه را با کمک مردم و ارتش سوریه نجات دهد.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: عراق یکی از کشورهایی است که موردتهاجم آمریکا قرارگرفته است و آمریکایی‌ها تصورشان این بود که در عراق پایگاهی برای خود داشته باشند، ولی هوشمندی مردم عراق و قاطعیت آقای نوری‌المالکی باعث شد که علی‌رغم تحمل هزینه‌های زیاد همچون خرج بودجه ۱.۵ تریلیون دلاری موفق نشوند.

ولایتی بابیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند وانمود کنند که آزادی موصل بدون حمایت دولت آمریکا ممکن نیست، گفت: امروز شاهد هستیم که با کمک حشدالشعبی و نیروهای مردمی می‌شود موصل را آزاد کرد و دولت عراق نیز کفایت انجام چنین کاری را دارد.

وی اضافه کرد: موصل دومین شهر مهم عراق بعد از بغداد است و اگر آزاد شود، بساط داعش عملاً برچیده خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام  بابیان اینکه حضور آقای بارزانی در بغداد نشان داد که حکومت مرکزی قدرت خود را پیداکرده است، گفت: این حضور نشان‌دهنده این است که اختلافات ۴ ساله حل‌شده و عراق بیش‌ازپیش متحد شده است.

ولایتی در همین زمینه افزود: اینکه در مجلس عراق تصویب شد حشدالشعبی نیروی رسمی نظامی باشد نیز پیشرفت مهمی است.

وی بابیان اینکه «دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل نظرش این بود که یک حکومت شورایی در شرق حلب تشکیل شود و این به معنای تجزیه سوریه بود، ادامه داد: در ملاقات با نماینده ویژه پوتین، ایشان نیز عقیده داشت باید هرچه زودتر حلب آزاد شود و در آن جلسه یکی از ژنرال‌های ارشد روسی به ما اطلاع داد که نیروهای متحد یعنی سوریه، حزب‌الله و مستشاران ایرانی از غرب حلب هزار و ۶۰۰ متر پیشروی کرده‌اند که این خبر بعداً توسط منابع خبری تأیید شد.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه تقریباً چیزی به آزادی حلب نمانده و دیر یا زود آزاد خواهد شد، گفت:‌ خوشبختانه در این زمینه میان ایران و روسیه اتفاق‌نظر وجود دارد.

ولایتی با اشاره به تحولات یمن خاطرنشان کرد:‌ همین‌که توانسته‌اند پس از گذشت بیش از یک سال از خروج منصور هادی، دولت یمن را تشکیل دهند، نشان می‌دهد که آقای منصور هادی در یمن هیچ‌کاره است و حقی در این کشور ندارد و عربستان سعودی نیز بی‌جهت به دنبال تحمیل وی بر ملت یمن است.

وی با اشاره به همکاری‌های سیاسی بین ایران و روسیه افزود: یکی از ابعاد دیگر این همکاری‌ها، همکاری در حوزه نفت است و برای مثال اگر روس‌ها همکاری نمی‌کردند معلوم نبود که اجلاس اوپک به نتیجه برسد و آن‌ها ۳۰۰ هزار بشکه از سهم خود را کم کردند و قطعاً خواهش ایران برای این کار و دستور پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه کارساز بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی پیرامون تمدید قانون ISA توسط آمریکا اظهار داشت:‌باید در کمیسیون نظارت عنوان شود و نمی‌توان به‌صورت پیش‌بینی بیان کرد، ولی همه اعضای کمیته نظارت در این مسئله اتفاق‌نظر داریم که این مصوبه نقض برجام است و اگر رئیس‌جمهور آمریکا این مصوبه را اعمال کند، قطعاً جمهوری اسلامی پاسخ مقتضی، روشن و محکمی به آن خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.