کرج- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بومی سازی فناوری های فضایی در کشور تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف بودجه مشخصی باید قرار داده شود.

پروژه محوری باید جایگزین کار  جزیره ای شود/ماهواره ملی دردست ساخت است

به گزارش قدس آنلاین، محمود واعظی ظهر سه شنبه در جمع کارکنان مرکز فضایی ایران در ماهدشت کرج اظهار کرد: هم اکنون ارتباط نزدیک بین سازمان و پژوهشگاه فضایی وجود دارد که کار نزدیک با هم انجام می دهند و طبیعی است در این کار بزرگ نمی توانیم بحث پژوهشگاه و دانشگاه های دیگر را نادیده بگیریم، ولی نقطه ثقل را باید پژوهشگاه ها قراردهیم.

وی بیان داشت: در کشور ما به دلیل وجود متخصصان خوب این کار را انجام می دهیم، ولی این فناوری لبه فناوری های دیگر است که اگر بومی شود، بسیاری از مسائل دیگر در کشور را می توانیم حل کنیم، لذا ممکن است زمانبر باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای ماهواره از راه دور کمتر زمان نیاز است، ولی ماهواره مخابراتی شاید تا ۱۵ سال زمان ببرد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور هیچ محدودیتی برای توسعه فعالیت های فضایی و ماهواره ای نداریم، گفت: اکنون برنامه ۱۰ ساله برای توسعه این فعالیت ها در کشور داریم و تا ۳۰ ماه آینده ماهواره ملی سنجش از راه دور را نیز می سازیم.

واعظی افزود: برای توسعه فناوری های فضایی نیاز به داده های دقیق است و نیاز داریم دستگاه های مختلف اطلاعاتی خوبی داشته باشیم و ماهواره سنجش از راه دور می تواند در۱۶بخش به ما کمک کرده و اطلاعات دهد همچون بخش های محیط زیست، آب، کشاورزی و جنگل باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: وقتی این فعالیت ها فهرست شود، عرصه کاربردی ماهواره سنجش از راه دور و محصولات آن بیشتر روشن می شود. یعنی کشور به طریق اولی برای توسعه محتاج است که از این محصولات استفاده کند.

وی بیان داشت: به جای کار پراکنده و تعریف جزیره ای پروژه ها، پروژه محوری تعریف کنیم که همه متخصصان دانشگاه را حول آن برای تبادل اطلاعات و تجارب برای ایجاد همسویی در کشور، جمع کنیم.

واعظی گفت: تلاش می کنیم که یک ماهواره ملی از راه دور و یک ماهواره مخابراتی داشته باشیم و آن را در پروسه قرار دهیم، باید به گونه ای عمل کنیم که متخصصان به ماهواره از راه دور دسترسی پیدا کنند و آن را بومی کنند.

وی ادامه داد:‌ برای این راهبرد کار می کنیم و امروز برای ماهواره سنجش از راه دور تمام کارها انجام شده و در هفته جاری سه وزیر سند آن را امضاء نهایی کردند و باید کارهای عملیاتی آن آغاز شود و تا ۳۰ ماه آینده ماهواره سنجش از راه دور ملی را خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه های کشور برای ماهواره مخابراتی هم باید سرعت عمل بیشتری دنبال شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.