در حال حاضر اعتبار لازم برای زیرپوشش قرار گرفتن همه قالیبافان مصوب نشده برای همین همه قالیبافان ایران زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نگرفته‌اند و دولت باید در این زمینه تلاش کند.

۶۰۰هزار قالیباف بیمه نیستند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه به طور تخمینی حدود یک میلیون قالیباف در کشور فعال هستند گفت: از این تعداد حدود ۷۰۰ هزار نفر قالیباف تمام‌وقت هستند که ۴۰۰ هزار نفر تاکنون بیمه شده اند و مابقی در صف انتظار بیمه هستند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین معیشت قالیبافان اظهار داشت: با وجودی که میزان هزینه پرداختی به قالیبافان زیاد نیست با این وجود پرداخت مزد به قالیبافان قمی به مراتب از قالیبافان دیگر شهرها بهتر و مساعدتر است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به بیمه قالیبافان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اعتبار لازم برای زیرپوشش قرار گرفتن همه قالیبافان مصوب نشده برای همین همه قالیبافان ایران زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نگرفته‌اند و دولت باید در این زمینه تلاش کند.

وی با بیان اینکه به طور تخمینی حدود یک میلیون قالیباف در کشور فعال هستند تصریح کرد: از این تعداد حدود 700 هزار نفر قالیباف تمام‌وقت بوده که 400 هزار نفر تاکنون بیمه شده‌اند و مابقی در صف انتظار بیمه هستند.

کارگر ادامه داد: اگر قالیبافان در کارگاه‌ها و مجتمع‌های قالیبافی مشغول باشند بر اساس قانون کار، حقوق دریافت می‌کنند اما قالیبافی عمدتاً به صورت تک‌بافی خانگی است از همین رو 20 درصد سهم کارفرما را دولت می‌پردازد تا از قالیباف خانگی حمایت کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه دستمزد قالیبافان در هر شهر متفاوت است تصریح کرد: این تفاوت دستمزد به دلیل تفاوت در نوع قالی، رج شمار و زمان صرف شده برای قالی متفاوت است.

به گفته کارگر، فرش ایران در دو دسته بازار سنتی مثل آلمان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، چین، ژاپن، لبنان، کویت و قطر هستند و بخشی دیگر بازارهای جدیدی مثل مثل روسیه، آفریقا و آمریکای جنوبی فرش ایران را خریداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای مزد در قم به صورت سنتی راه‌اندازی شده و مرکز ملی فرش ایران راه‌اندازی این شورا را در دیگر استان‌ها توصیه کرده ‌تا با همکاری تشکل فرش هر استان بر اساس مدل قم راه‌اندازی کنند اما هنوز این شورای فنی در همه استان‌ها شکل نگرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.