یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف، رفع فقر و بی نوایی است که نقش ارزشمند وقف در محو آن کاملا روشن است.

وقف یک نهاد مردمی است/ مهمترین اثر اجتماعی وقف، رفع فقر است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در همایش ملی یاوران وقف گفت: روز گذشته در جمع مدیران ارشاد سازمان اوقاف گزارش عملکرد را که مایه مباهات است، مشاهده کرده و وظیفه خود می‌دانم که از ریاست سازمان و معاونین تشکر کنم.  
 
وی در خصوص واژه وقف اظهار داشت: واژه وقف و مشتقات آن به معنایی که امروز مصطلح است، آیات فراوانی در قرآن دارد که مردم را به صدقه و ایثار اموال در راه خدا دعوت می‌کند.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این گونه آیات عمل وقف را که بهترین شیوه احسان است، تایید می‌نماید و به همین دلیل مردم به تمسک به آیات رهنمون شده‌اند.  
 
صالحی امیری بیان کرد: یکی از ویژگی‌های وقف چند بعدی بودن آن است؛ لذا وقف ماهیت اقتصادی داشته و از لحاظ هدف دارای اهداف اجتماعی و انسانی بوده و انگیزه واقفان تربیتی و ترویجی است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که اصل موقفات کارکرد اقتصادی دارد، بیان کرد: از محل درآمد وقف کودکان یتیم بهره مند می‌شوند و هدف نهایی این اقدام تزکیه نفس و رسیدن به سعادت اخروی است؛ لذا اداره صحیح آن نیازمند وجود کارشناسان دینی، اقتصادی و فرهنگی است.  
 
وی افزود: از آنجا که حیف و میل و تصاحبات یکی از تهدیدات جدی موقوفات است، این امر نیازمند مباحث حقوقی برای حفظ این اموال است.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقف را یک نهاد مردمی دانسته و تاکید کرد: باید در هر دولتی حریم وقف محفوظ بماند و نیت واقف را هیچ کس نباید تغییر دهد.  
 
وی افزود: مصارف هر وقف تا حدودی نگاه و هدف واقف را مشخص می‌کند؛ زیرا همیشه وقف به خاطر قرآن و مسائل دینی نبوده. به عنوان مثال وقف گل و گل کاری در بیمارستان و یا وقف دانه برای پرندگان در زمستان.  
 
صالحی امیری تاکید کرد: یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف، رفع فقر و بی نوایی است که نقش ارزشمند وقف در محو آن کاملا روشن است. لذا مقام معظم رهبری نیز در نقش تمام نهادها برای رفع آسیب‌های اجتماعی تاکید کرده‌اند.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ضرورت‌های فرهنگی و تبلیغی خاطرنشان کرد: از وظایف سازمان اوقاف ایجاد جایگاه وقف در جامعه است و سیاستگذاران این عرصه باید نگاه دقیق به دین و اسلام داشته باشند.  
 
وی افزود: مسلما تبلیغ فتاوای امام (ره) و مراجع تقلید می‌تواند رویکردی جهان شمول داشته باشد، لذا ما در سنت وقف شاهد عدالت، دیانت، عقلانیت و گفتمان فرهنگی هستیم.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: فردی که از روی ایمان ملکی را وقف می‌کند، مهمترین نماد مسئولیت اجتماعی است و وقف می‌تواند زمینه ساز حل آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها باشد.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.