سنندج- رئیس دانشگاه پیام نور کردستان گفت: در آینده جنگ در منطقه خاورمیانه بر سر مسائل قومی، مذهبی نیست، بلکه کمبود آب سرآغاز این کشمکش و شروع مصیبتی دیگر است.

بحران آب خطری جدی برای امنیت جهان است

به گزارش قدس آنلاین، اسکندر مرادی شامگاه چهارشنبه در همایش بررسی وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی کردستان که به همت انجمن ژینگه دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که امنیت جهان را در حال و آینده‌ای نزدیک به خطر می‌اندازد، بحران آب است.

وی در ادامه عنوان کرد: بحث ژینگه در نیمه اول سال تحصیلی جاری در تعدادی از دانشگاه‌های مرکز استان کردستان از جمله مریوان، سقز و سنندج مطرح شده است که ما از این مهم حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در این همایش در چهارچوب متدولوژی و آکادمی ژئوپولتیک بحث اصلی امنیت است که با بحران آب با چالش عظیمی همراه است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان افزود: در آینده جنگ جهانی در منطقه خاورمیانه جنگی قومی، مذهبی نیست، بلکه کمبود آب سرآغاز این کشمکش و شروع مصیبتی دیگر است که در نهایت کنترل سرچشمه‌های آبی ساختار سیاسی منطقه خاورمیانه را تعیین می‌کند.

مرادی با بیان اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، گفت: اگر شیوه جدید و پلانی برای این مهم و مدیریتی جامع و کارامد تخصیص داده نشود، کشور ما با خطرات جدی در زمینه کمبود منابع آبی دچار می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر مسائل زیست‌محیطی در راستای کمبود منابع آبی، عنوان کرد: ۹۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی برای مصرف آب آشامیدنی است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان تصریح کرد: آب جوهر حیات است و حفاظت آب‌های زیرزمینی به عزم ملی و اراده همگانی نیاز دارد زیرا خشکی اقلیم یک حقیقت انکارناپذیر است.

مرادی در ادامه گفت: بی‌توجهی به نحوه استفاده از آب، آلوده‌کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دیگر منابع آبی از یک سو و افزایش بی‌رویه جمعیت از سوی دیگر موجب بحران و کم‌آبی در ایران است.

وی به فرهنگ‌سازی در مصرف آب اشاره کرد افزود: در صرفه‌جویی آب فرهنگ‌سازی بیشتر از بحث‌های علمی در راستای این مهم ضرورت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.