جانشین پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به پشتوانه غنی میراث فرهنگی کشور و وجود ۳۲ هزار مکان تاریخی ثبت شده در این حوزه، بر مسئولیت سنگین یگان حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد.

حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی در ۳۲ هزار مکان تاریخی

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری مهر، سردار مهدی معصوم‌بیگی در آیین آغاز به‌کار دومین گارگاه ‌آموزشی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: اگر در سازمانی اهداف تبیین شده و راهبردها مشخص باشند و همچنین برنامه‌های روشنی برای تحقق آن راهبردها وجود داشته باشد، باید بر سه محور، توانمندسازی کارکنان، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و جلب مشارکت‌های مردمی تمرکز کرد.

وی افزود: در مورد توانمندسازی کارکنان، باید تمرکز اصلی را بر آموزش با رویکرد مهارت‌افزایی آنها گذاشت تا شاهد تبدیل روزافزون منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی باشیم.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا اظهار کرد: استفاده از فن‌آوری‌های نوین در امر تامین امنیت نیز افزون بر کاهش هزینه‌ها، امکان پایش جغرافیایی و اشراف بیشتر بر ماموریت را فراهم می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه سخنان خود بر جلب مشارکت‌های عمومی و بسیج همگانی در راستای اهداف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: استفاده از امکانات عظیم مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم علیه آثار فرهنگی و ملی و نگهداری از آنها، ظرفیت بسیار بزرگی است که باید بیش از گذشته آن را فعال کرد.

سردار معصوم بیگی با یادآوری اینکه فضای کنونی جهان، فضای جنگ نرم بوده و نبردها در فضای سایبری و با قدرت نرم انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی و تاریخی کشور و نیزدیگر ارزش‌های ما همچون راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) و عزاداری میلیونی در سالگرد شهادت امام رضا(ع) از جمله مؤلفه‌های اساسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که امکان تجهیز فکری را برای آزادگان جهان به وجود می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به پشتوانه غنی میراث فرهنگی کشور و وجود ۳۲هزار مکان تاریخی ثبت شده در این حوزه بر مسئولیت سنگین یگان حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: این یگان دارای دو ماموریت محوری و اساسی از جمله مراقبت و محافظت از آثار ثبت شده فرهنگی و ملی و تامین نظم و امنیت گردشگران و بازدیدکنندگان از این آثار است.

وی افزود: توسعه و گسترش صنعت گردشگری در گرو امنیت پایدار است که به لطف پروردگار این مقوله در کشور عزیزمان کاملا برقرار بوده و بستری فراهم کرده است که امروز در کمتر نقطه‌ای از جهان شاهد آن هستیم.

این مقام ارشد انتظامی، سپس به تشریح آسیب‌ها و چالش‌های پیش رو در مقوله گردشگری پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین این ‌آسیب‌ها نگاه بخشی داشتن به گردشگری است که باید تبدیل به نگاه ملی شود و در نتیجه ‌آن مشارکت همگانی در پیشگیری از وقوع جرم را در این حوزه تقویت کرد.

وی تاکید کرد که در این راستا باید افزون بر فعالیت‌های خود یگان، بر پیگیری فعال این موضوع از طریق رسانه‌ها نیز تکیه کرد و نیروی انتظامی نیز در تمام سطوح از این ماموریت یگان‌های حفاظت پشتیبانی می‌کند.

سردار معصوم بیگی در ادامه به تشکیل اداره مشارکت‌های مردمی در یگان حفاظت میراث فرهنگی اشاره و تاکید کرد: این کار گام بلندی در جلب مشارکت مردمی به شمار می‌رود و باید به همین روش در شهروندان حساسیت ایجاد کرد و برایشان روشن کرد که این میراث برای فرزندان آنهاست.

این مقام ارشد انتظامی در پایان با تاکید دوباره بر لزوم آموزش پیوسته نیروی انسانی خاطرنشان کرد: تنها وجود منابع فیزیکی و مادی موجب موفقیت نخواهد شد بلکه برای تحقق این مهم باید کارکنان متخصص‌ و کارآمد افزایش یافته و از سرمایه انسانی باانگیزه برخوردار بود.

امنیت شرط اصلی توسعه پایدار در صنعت گردشگری

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه کارکنانی از ۹۰سایت اماکن تاریخی ثبت جهانی کشور در این کارگاه حضور یافته اند گفت: آموزش کارکنان در یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که در این یگان کارکنان با مسائل فرهنگی و اجتماعی متعددی روبرو هستند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۳۲هزار اماکن تاریخی ثبت شده در کشور وجود دارد که یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در اماکن مهم تاریخی که دارای رده حفاظتی هستند،  حضور فیزیکی کامل داشته و در باقی آثار نیز به صورت گشتی به مراقبت می پردازند.

سردار امیر رحمت‌اللهی افزود: یکی از اهداف اصلی دولت، توسعه صنعت گردشگری و توریسم است و کشور ما که از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بسیاری برخوردار می باشد می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری تاثیر بسیاری بر توسعه فرهنگی و اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی و ورود ارز به کشوردارد، تاکید کرد: شرط اساسی توسعه پایدار در صنعت گردشگری امنیت است و حتی کوچکترین بزه‌دیدگی احساس امنیت را مختل می‌کند.

این مقام انتظامی با اشاره به مصوبه ستاد مشترک نیروهای مسلح، اظهار کرد: بر پایه این مصوبه از جمله وظایف اساسی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تامین امنیت اتباع خارجی در حوزه استحفاظی این یگان، انجام وظایف انتظامی در این حوزه و همکاری دوسویه با نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها ست.

سردار رحمت‌اللهی در پایان با اشاره به اینکه در این گارگاه آموزشی از مجرب‌ترین استادان دانشگاه علوم انتظامی امین و دیگر دانشگاه‌های درجه یک کشور در حوزه گردشگری بهره‌گیری شده است، شناخت صنعت گردشگری و قوانین مربوط به آن، روش ارائه خدمت به گردشگران و حقوق آنها و ... را از مهم‌ترین اهداف آموزشی این کارگاه برشمرد.

گفتنی است دومین کارگاه آموزشی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عنوان نقش و جایگاه یگان حفاظت در توسعه صنعت گردشگری به مدت سه روز در دانشکده مرزبانی دانشگاه علوم انتظامی امین در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.