نزدیک به ۱۵۰ افسر نظامی ترکیه پس از کودتای ۱۵ ژوئیه در این کشور ناتو را ترک کرده‌اند.

افسر ترکیه‌ای پس از کودتای ۱۵ ژوئیه از ناتو خارج شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، از فرماندهان ناتو در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل اعلام کرد: ارتش ترکیه برخی از نظامیان را بازداشت و برخی را بازنشسته کرده است، در این میان برخی از افسران نظامی این کشور نیز که در قالب ناتو با ما کار می‌کردند از سوی دولت ترکیه فراخوانده شدند.

به گفته او، تعداد افسران نظامی ترکیه در ساختار ناتو حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است که به عبارت دیگر نزدیک به ۱۵۰ نظامی ترکیه‌ای ناتو را ترک کرده‌اند.

وی ادامه داد: پس از خروج این ۱۵۰ افسر ترکیه، قرار است افسران دیگری وارد سیستم ناتو شوند.

این ژنرال ارتش آمریکا در ناتو افزود: این اتفاق اثرگذار بوده است، زیرا بسیاری از افرادی که ناتو را ترک کرده اند، با سابقه بودند. از نظر ما خروج این افراد می تواند باعث افت توان در ناتو شود، به همین دلیل به دنبال ایجاد روابط با افسران جدیدی هستیم که قرار است وارد ناتو شوند. البته این مساله کمی زمانبر است.

ترکیه پپس از کودتای ۱۵ ژوئیه پاکسازی گسترده ای را در حوزه نظامی، پلیس، دانشگاه ها و مراکز دولتی انجام داد، بر همین اساس هزاران نفر را بازداشت و یا اخراج کرده است.

چندی قبل رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به اعضای ناتو نسبت به اعطای پناهندگی به افسران نظامی فراخوانده شده هشدار داد.

این فرمانده ناتو در ادامه درباره وضعیت افسران نظامی که به کشور بازگشته‌اند، اظهار نگرانی کرد.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا دولت ترکیه بر اساس قانون رفتار مناسبی با این افسران که به کشورشان بازگشته‌اند، خواهد داشت؟

او افزود: در برخی موارد من واقعا نمی دانم چه آینده‌ای در انتظار این افسران نظامی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.