همانطور که سال گذشته اطلاعات محرمانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به درستی حفاظت نمی شد، امسال نیز همان تجربه تکرار شد و اسامی هیات انتخاب به رسانه ها درز کرد.

تکرار یک اشتباه/ اطلاعات جشنواره فیلم فجر همچنان حفاظت نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «تدبیر و امید» را شاید بتوان بهترین نقطه آغاز ورود به بحث پیش رو دانست که اولی فقدانش در مدیریت اطلاعات محرمانه ۲ سال اخیر جشنواره فیلم فجر دیده می شود و دیگری همان چیزی است که دیگر رنگ کمی از آن در دل کارشناسان رسانه های سینمایی باقی مانده است.

سال گذشته و در سی و چهارمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر محمد حیدری دبیر این رویداد سینمایی اعلام کرد برای صیانت از آرا و پرهیز از فشار سینماگران بر هیات انتخاب جشنواره اسامی آنها تا نهایی شدن رای‌شان اعلام نمی شود ولی این تصمیم با درز کردن اطلاعات محرمانه از ترکیب هیات انتخاب و آنچه در جلسات بررسی فیلم ها می گذشت، تمام تاثیر خود را از دست داد و درنهایت تبدیل به یکی از چالش های جشنواره شد.

همین امر دستمایه یادداشتی در تاریخ ۲۹ آذر ماه سال ۹۴ شد که نقدهایی را به اتفاقات آن روزها وارد می دانست. انتظار می رفت پس از تجربه سال گذشته و با توجه به اینکه محمد حیدری حکم دبیری اش برای دوره سی و پنجم تمدید شده بود چنین اتفاقی در این دوره رخ ندهد ولی گویا همچنان سیستم برگزارکننده جشنواره فیلم فجر و مسئولان آن توانایی حفاظت از اطلاعات محرمانه را ندارند و با وجود هشداری که نسبت به این امر به وزیر وقت ارشاد و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی داده شد ولی این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شد و امروز ۱۸ آذر ماه و پیش از اعلام رسمی اسامی هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از سوی روابط عمومی، یک رسانه و یک کانال تلگرامی اسامی ۷ نفر هیات انتخاب را اعلام کردند.

همانطور که سال گذشته این پرسش مطرح شد باز هم همان گزاره تکراری عنوان می شود که وقتی یک سیستم توان حفاظت از اطلاعاتی در این حد را ندارد آیا می‌تواند تصمیم‌های مهم‌تری چون تعیین راه‌یافتگان به بخش مسابقه و یا حتی برگزیدگان نهایی جشنواره را پشت درهای بسته بگیرد! البته به نظر می رسد ناتوانی در حفظ اطلاعات محرمانه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر امر چندان مهمی برای مدیران سازمان سینمایی و جشنواره نیست که اگر بود یک اشتباه هر سال تکرار نمی شد.

سال گذشته با درز اطلاعات محرمانه جلسات هیات انتخاب به رسانه ای نزدیک به یکی از اعضای هیات انتخاب، دبیر جشنواره متوجه اهمیت انتخاب افرادی امین و پایبند به تعهد خود نسبت به اطلاعات زیر دستشان، شد ولی گویا آن تجربه کافی نبود و باز هم فضایی امن فراهم نشد و همه افراد نزدیک به اطلاعات محرمانه، کاملا متعهد و اخلاق مدار نیستند.

گرچه اتفاق اخیر امر جبران ناپذیر است ولی امید می رود در دیگر مسایل جشنواره شاهد رانت های خبری و درز اخبار نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.