مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه‌ای که با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و معاونین فنی و عمرانی مناطق برگزار شد، بر ضرورت استفاده از ظرفیت دستگاه های خدمات رسان به منظور تأمین سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده تأکید کرد.

ضرورت استفاده از ظرفیت دستگاه‌های خدمات رسان برای تأمین سرانه های خدماتی در بافت‌های فرسوده

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، معاونین فنی و عمرانی مناطق و جمعی دیگر از معاونان و مسئولان برگزار شد، از رویکردهای ارزشمند مجموعه سازمان نوسازی تقدیر و تشکر کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این جلسه ضمن مرور تجربیات نوسازی بافت های فرسوده از جمله آغاز عملیات اجرای پروژه عظیم اتوبان امام علی (ع)، پروژه های منظر شهری، پروژه های نوسازان و غیره، تصریح کرد: بررسی تجربیات نوسازی در گذشته، منجر به اتخاذ رویکرد نوسازی مردم محور با مشارکت ساکنان بافت های فرسوده در سال های اخیر شد و مورد نظر مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.  
وی در این خصوص افزود: تهیه، تنظیم و سیر مراحل تصویب و ابلاغ بسته های تشویقی نوسازی به منظور ایجاد پتانسیل افزوده و هم افزا در نوسازی بافت، مکمل تجربیات گذشته قرار گرفت که اثربخش بود و الحمد الله شاهد تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده در سال های اخیر در شهر تهران بودیم.  
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان این که رویکرد جدید نوسازی، موجب ایجاد روند مضاعف در ورود و مداخله در بافت های فرسوده شده است، خاطرنشان کرد: البته نسبت به ایده آل ها، نیازها و واقعیت ها همچنان نیازمند برداشتن گام های استوارتر و بلندتری هستیم تا بتوان حدود ۲۰ درصد تا ۲۵ درصد مجموعه بافت های فرسوده شهر تهران را که مشمول شاخص های سه گانه ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری هستند بصورت کامل بهسازی، نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی کرد.
جاوید با تأکید بر این که نوسازی بافت های فرسوده لزوماً به مفهوم نوسازی ساختمان های فرسوده موجود در یک بافت نیست، اظهار داشت: این امر البته به صورت یکی از مهم ترین و اولویت دارترین موضوعات در مباحث نوسازی مورد توجه است اما چون رویکرد مجموعه مدیریت شهری در سال های اخیر با هدایت ها و رهنمودهای شهردار محترم تهران، رویکردی اجتماعی می باشد و شهرداری تهران نیز از یک سازمان صرفاً خدماتی و سنتی به یک نهاد اجتماعی پویا و فعال تبدیل شده است، لذا نگاه ما به مجموعه بافت فرسوده نباید صرفاً بصورت کالبد فیزیکی باشد بلکه بعد از نوسازی ظاهری در کالبد فیزیکی فرسوده نیز می بایست سایر جنبه های حیات طیبه و زندگی توأم با آرامش در بافت‌های فرسوده و به تبع آن در شهر مورد توجه قرار گیرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن تأکید بر ضرورت تأمین زیرساخت ها و خدمات در بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: سرانه های خدماتی طرح های توسعه شهری (طرح جامع و تفصیلی) در قالب ۱+۷ تعریف شده اند که سرانه های اصلی همچون فضای سبز و پارک عمومی به اضافه ۷ سرانه خدماتی دیگر از جمله مجموعه سرانه های ورزشی، خدماتی، بهداشتی، درمانی، مذهبی و فرهنگی، پارکینگ، تأسیسات و تجهیزات شهری و سایر سرانه های مورد نیاز برای یک محله یا شهر را در بر می گیرند تا شهروندان بتوانند با طی مسافتی کوتاه در اطراف محل زندگی خود در قالب دسترسی های ایمن و آسان از این سرانه های خدماتی در مقیاس محله ای بهره مند گردند.
جاوید در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغه های بنده این است که موضوع بافت های فرسوده تنها در قالب سه شاخص تعریف شده در نظر گرفته نشود، بلکه شاخص ناپایداری مورد توجه بیشتری قرار گیرد چرا که این شاخص بیشترین آسیب را به صورت بالقوه در ذهن و عمل متبادر می سازد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: موضوع بافت های ناپایدار که یک تعریف قدیمی بود، بصورت مجدد در زمان تدوین ضوابط طرح تفصیلی جدید احیا شد و در قالب دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به آن پرداخته شده و همچنین بخشی از امتیازاتی که برای بافت های فرسوده لحاظ می شد با چارچوب های توسعه ای مورد نظر جهت ایجاد مشوق و محرک توسعه برای بافت های ناپایدار نیز در نظر گرفته شد که تأثیر خوبی در جذب سرمایه گذاری در بهسازی بافت های ناپایدار گذاشت.
وی حذف و یا کم رنگ شدن موضوع بافت های ناپایدار از شهرها از جمله شهر تهران را یکی از اشتباهات استراتژیک سال های اخیر عنوان کرد و افزود: این امر می تواند در آسیب های احتمالی و متصور آتی ضرر و زیان جبران ناپذیری را به شهرها از جمله شهر تهران وارد کند که امیدواریم این موضوع در یک بستر کارشناسی و همدلانه مورد بررسی قرار گرفته شود.
جاوید در خاتمه سخنان خود بیان کرد: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای حمایت و پشتیبانی از اهداف و مأموریت های ستاد باز آفرینی پایدار کلانشهر تهران و ستادهای مناطق در حد بضاعت ها و مقدورات موجود اعلام آمادگی می کند.
عبادالله فتح اللهی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز در این جلسه یادآور شد: مفهوم "مدیریت هماهنگ" در تحلیل هایی که کارشناسان در حوزه نوسازی به آن رسیده اند، پاسخی به پیچیدگی موضوع نوسازی جهت ارتقای سطح زندگی متناسب با توقعات امروز و آتی شهروندان است که ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و غیره را در بر می گیرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تشریح اهداف و وظایف ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، عنوان کرد: می توان اذعان کرد که موضوع نوسازی بافت های فرسوده در حال حاضر یکی از هماهنگ ترین مباحث میان دولت و شهرداری است و اقدامات ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران هم از طرف شهرداری و هم از طرف دولت مورد پشتیبانی و حمایت قرار می گیرد.
به گفته وی، تراکم ساختمانی قبل از نوسازی در بافت های فرسوده تهران ۲ و نیم طبقه است و این رقم بعد از نوسازی به ۵ طبقه می رسد که افزایش جمعیت پذیری و کسری خدمات در این بافت ها  را به دنبال دارد.  
فتح اللهی در توضیح امتیازات بسته های تشویقی جدید نوسازی، خاطرنشان کرد: تخفیفات نوسازی در سال های گذشته بصورت عام ارائه می شد و افراد غنی و فقیر ساکن در بافت های فرسوده بصورت یکنواخت از امتیازات آن بهره مند می شدند، اما عادلانه شدن مشوق ها و ارتقاء کیفیت زندگی شعاری بود که در تدوین بسته های تشویقی جدید مدنظر قرار گرفت چرا که بر مبنای آن، سیاست برخورد با پلاک های زیر ۱۰۰ و بالای ۳۰۰ متر در بافت های فرسوده انقباظی است در حالیکه پلاک های بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر در صورت تجمیع می توانند از مجموعه یارانه های دولت و شهرداری بصورت توأمان بهره مند شوند.  
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: هدف از تدوین بسته های تشویقی نوسازی، افزایش موج صدور پروانه در بافت های فرسوده نیست بلکه تأکید بر جبران کسری خدمات و توسعه سرانه های خدماتی همچون پارکینگ، فضای سبز و غیره در جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی در بافت های فرسوده است.
بر اساس گزارش  سایت تهران سما، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که ۳۲ دستگاه اجرایی در موضوع نوسازی بافت های فرسوده، مسئولیت مستقیم دارند، از معاونین فنی و اجرایی شهرداری های مناطق حاضر در جلسه که ریاست کارگروه خدمات و زیرساخت ستادهای بازآفرینی پایدار مناطق را نیز بر عهده دارند، خواست تا پتانسیل ها، امکانات و ظرفیت های دستگاه های خدمات رسان را جهت تأمین زیرساخت ها در بافت های فرسوده بسیج کنند.
گفتنی است در این جلسه گزارشی از اقدامات و برنامه های کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از سوی محمدرضا کرمی، معاون فنی سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر کمیته ارائه شد و در ادامه نقطه نظرات، سؤالات و پیشنهادات حاضرین در جلسه مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.