فریادهایی که امروزه در سازمان ملل و دیگر جاها به عنوان مردم حلب بلند است یک هدف عمده دارد و آن مختل کردن عملیات ارتش و مقاومت در این استان مهم سوریه است.

هیاهو در سازمان ملل برای اختلال در آزادسازی حلب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم آنلاین، سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اظهارات برخی رسانه‌های غربی و مقامات اروپایی مبنی‌بر اینکه آزادسازی حلب نمی‌تواند معادلات سوریه را تغییر دهد اظهار داشت: این موضوع ارتباط مستقیمی با آزادسازی کامل سوریه از سلطه تروریست‌ها و تاثیرپذیری کشورهایی حامی آن‌ها از این اتفاق دارد.

زارعی با بیان اینکه حلب نقطه کانونی مبارزه با تروریسم است اظهار داشت: با توجه به سختی‌هایی که در آزادسازی حلب وجود دارد سیطره نیروهای دولتی سوریه بر این شهر به معنای این است که امکان آزادسازی کامل سوریه از سیطره تروریست‌ها برای دولت و ارتش وجود دارد و به همین نسبت هم تضعیف کننده مداخلات کشورهایی نظیر آمریکا، ترکیه و عربستان و قطر در سوریه به حساب می‌آید. در واقع پیروزی در حلب به معنای ناامید شدن قدرت‌های حامی تروریست‌ها از به نتیجه رسیدن سیاست‌های خود در سوریه است.

وی با بیان اینکه علاوه بر مسائل استراتژیک ویژگی‌های ژئوپولوتیک حلب است که بر اهمیت آن در سوریه و تاکتیک‌های کلان نبرد در این کشور می‌افزاید گفت: حلب مهمترین نقطه تماس خارجی تروریست‌ها به شمار می‌رود و تروریست‌ها در سوریه بیش از هر مرزی از مرزهای ترکیه استفاده می‌کنند که براین اساس آزادسازی حلب تا حدی زیادی ارتباطات خارجی تروریست‌ها را قطع می کند و در نتیجه امکان غلبه دولت بر تروریست‌ها در سایر مناطق را آسان می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید براینکه حلب نقطه سخت مبارزه با ترویست‌ها است اظهار داشت: وقتی حلب به دست ارتش می‌افتد معنایش این است که ارتش آسان‌تر می‌تواند بقیه مناطق در جنوب، شرق و شمال غرب سوریه را پاکسازی کند و به عملیات ارتش در سایر مناطق سرعت می‌دهد.

وی در خصوص اهداف بعد از آزادسازی حلب و اینکه با اتمام کار تروریست‌ها در حلب هدف بعدی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت می‌تواند کدام جبهه باشد اظهار داشت: این موضوع طبیعتا بستگی به اولویت‌های ارتش سوریه دارد، ارتش باید طبیعتا محور عملیاتی را به سمت جنوب و یا شرق سوریه منتقل کند ولی اینکه دقیقا برنامه ارتش سوریه چیست، الان نمیتوان به شکل قطعی در مورد آن سخن گفت.

زارعی با اشاره به واکنش های بین المللی در خصوص آزادسازی حلب و تاثیر این پیروزی بر سوریه خاطر نشان کرد: فریادهایی که امروزه در سازمان ملل و دیگر جاها به عنوان مردم حلب بلند است یک هدف عمده دارد و آن مختل کردن عملیات ارتش و مقاومت در این استان مهم سوریه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت:‌ همزمان با عملیات آزادسازی حلب جامعه بین الملل در سطوح مختلف شاهد واکنش‌های گوناگونی بودیم که در این بین می‌توان به اظهاراتی که اردوغان داشته و عنوان کرده برنامه‌شان اسقاط دولت اسد است و یا نشست فوق‌العاده شورای امنیت و رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که هدف آن محدود کردن عملیات ارتش و در واقع فراری دادن تروریست‌ها از دست دولت سوریه است و البته ریشه همه این واکنش‌ها ترس از آزادی حلب و طبعات این پیروزی در جبهه تروریست‌ها است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم خوشبین باشیم و  علت واکنش‌های جامعه بین الملل را همان موضوعی که عنوان می‌کنند یعنی نگرانی در خصوص وضعیت غیرنظامیان در حلب بدانیم، سوال های متعددی ذهن ما را درگیر می‌کند که مهمترین آن، مسئله چند صد هزار انسانی که در سایر مناطق عراق و سوریه در اسارت و محاصره تروریست‌ها به سر می‌برند است. چرا رسانه های غرب و برخی مقامات دیپلماتیک در خصوص وضعیت اسفبار ساکنان مناطق "فوعه و کفریا" و یا مناطق دیگری در عراق و سوریه هیچ سرو صدایی نمی‌کنند و هیچ موضعی را اتخاذ نکردند؟

زارعی در پایان تاکید کرد: موضع‌گیری‌ها و هیاهوهایی مانند آن چیزی که در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد عملیات حلب انجام شد برنامه‌ای برای رسمیت دادن به گروهک‌های تروریستی در این شهر را دنبال می‌کند و نشان دهنده این است که از نظر آنها عملیات حلب بسیار با اهمیت است و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تروریست‌ها بهتر از هر کسی از اهمیت حلب و پیروزی ارتش سوریه در آن مطلع هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.