یزد- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: باید اصل کار و پایه های اجرای کانون داوری قوی باشد تا به علت اجرای بد و یا ناقص، اعتماد مردم به داوری سلب گردد.

اعتماد مردم نباید به  کانون داوری سلب گردد

به گزارش قدس آنلاین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: با هدف کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و استفاده از ظرفیت نهاد داوری، کانون داوری در استان یزد تشکیل می گردد.

سید علی اصغر رفاهی افزود: با استناد به بند (و) ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، تشکیل کانون داوری در استان یزد در دستور کار است و تاکنون  برای ۲۵ صنف قرارداد تنظیم و شرط داوری در آن لحاظ گردیده است و درنظر است تا برای بقیه صنوف هم قرارداد تنظیم و شرط داوری را در آن لحاظ گردد.

وی با بیان این خبر که تا کنون نزدیک به ۴۰ موسسه داوری منطبق با لایحه جامع داوری در استان ثبت شده است، ابراز داشت: البته هنوز پرونده ای به این سمت این موسسه ها ارسال نشده است چراکه باید اصل این کار و پایه های اجرای آن قوی باشد تا به علت اجرای بد و یا ناقص، اعتماد مردم به داوری سلب گردد.

رفاهی با ابراز تأسف از عدم تشکیل کانون داوری در استان تا کنون، گفت :  تشکیل کانون داوری نباید دولتی باشد و باید توسط مردم و اشخاص حقوقی انجام شود و برای تشکیل کانون باید یک هیئت مؤسس تشکیل شود که این هیئت مؤسس نیز وظایف خاصی از جمله انتخاب رئیس کانون و انتخاب اعضاء هیئت مدیره را بر عهده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انتخاب رئیس کانون، آموزش مقررات داوری به داوران معرفی شده یا انتخاب شده، امتحان و مصاحبه از داوران معرفی شده و استعلام صلاحیت داوران از مراجع مربوطه از جمله وظایف کانون داوری است.

رفاهی ادامه داد:  کانون داوری، مقام ارجاع جهت ارسال پرونده ها و دادخواست ها به مؤسسات داوری جهت رسیدگی است و این ارجاع با توجه به رتبه بندی مؤسسات داوری صورت خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان داشت: برای حل مشکلات و اختلافات باید ابتدا از ظرفیت نهاد داوری استفاده کرد چراکه علاوه بر ارزانتر بودن سریعتر و راحتتر امور مردم حل و فصل می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.