رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه گاهی با یک خبر نادرست آبروی عده‌ای می‌رود که قابل جبران نیست؛ مثل بحث بورسیه‌ها، گفت: امروز یک بنایی گذاشته شده که نظام را متهم کنند به اینکه در همۀ بخش‌ها فساد وجود دارد

عده‌ای می‌خواهند نظام را به فساد در همه بخش‌ها متهم کنند/ هر خبری را در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران نفرستید

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت:یکی از آیاتی که در زندگی اجتماعی ما خیلی کاربرد دارد و ما هر روز با آن سر و کار داریم، این آیه است که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ» (حجرات/۶) در مسائل اجتماعی و سیاسی، حساسیت این موضوع بسیار بالاست و ممکن است یک عده‌ای به‌خاطر انتشار برخی اخبار نادرست، ضرر ببینند.

* گاهی با یک خبر نادرست آبروی عده‌ای می‌رود که قابل جبران نیست؛ مثل بحث بورسیه‌ها!

وی افزود: گاهی بازتاب یک خبر نادرست در جامعه آن‌قدر زیاد است که آبروی یک فرد یا گروه می‌رود و دیگر قابل جبران هم نیست. یک مثال خیلی روشن این قضیه بحث «بورسیه‌ها» است. الان حتی اگر صریحاً بخشنامه کنند و بگویند: «هرچه در این‌باره گفته شد، اشتباه بود» آیا آبروی کسانی که در این قضیه رفته، درست می‌شود!؟ نه دیگر، آبروی رفته برنمی‌گردد!

* مؤمنین موظفند وقتی خبری را می‌شنوند، زود قضاوت نکنند و بررسی کنندژ

حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: نکتۀ دیگر اینکه این تحقیق و بررسی که قرآن فرموده(دربارۀ صحّت خبر) چگونه باید اتفاق بیفتد؟ البته یک بخشی از این تحقیق و بررسی، مربوط به حکومت است. ولی این آیه بیشتر آن قسمتی را بیان می‌کند که به عموم مردم مرتبط است. مؤمنین حداقل موظفند که تا خبری را می‌شنوند، زود قضاوت نکنند و بررسی کنند.

وی افزود: یک عبارتی در جامعۀ ما رایج است که می‌گویند: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!» اما در مواقع متعددی پیش آمده که واقعاً هیچ چیزی نبوده و خبر از اساس غلط بوده) ولی به‌تدریج پخش شده است.

* یک زمان گفته می‌شد «آقای بهشتی کاخ دارد!»، اخیراً هم بحث «حساب‌های قوۀ قضائیه» را مطرح کرده‌اند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به انتشار اخبار نادرست در خصوص بزرگان نظام در گذشته نیز افزود: در آن دوره‌ای که آقای بهشتی رئیس قوۀ قضائیه بود، نه فقط ضدانقلاب‌ها علیه ایشان حرف می‌زدند بلکه برخی از نیروهای انقلابی و متدین هم گرفتار این بحث شده بودند که: «آقای بهشتی در شمال شهر در کاخ زندگی می‌کند! و چه ثروت انبوهی را جمع کرده است!»

وی ادامه داد: حتی برخی نیروهای انقلابی هم در اثر اخبار غلط باورشان شده بود که شهید بهشتی کاخ دارد! در حالی‌که همسر ایشان در یک مصاحبه‌ای گفته بودند: صبح روز شهادت (هفتم تیر) که ایشان می‌خواست از منزل بیرون برود، گفتم: «یک پولی برای خرجیِ خانه بگذارید!» ایشان نگاه کرد و دید که در جیبش فقط یک عدد «پنجاه تومانی» است!

وی ادامه داد: یک نمونۀ نزدیک این قضیه، همین جریان حساب‌های قوۀ قضائیه است که اخیراً مطرح شده است. الان اعلام کرده‌اند که: «نمایندگان! بیایید اسنادش را ببینید که هیچ کدام از اینها به نام رئیس قوۀ قضائیه نیست که بخواهد از این پول‌ها خرج کند» یعنی هیچ‌کدام از حساب‌های قوه قضائیه «حساب شخصی» نیست، اما با اینکه این اسناد را نشان داده‌اند، هنوز هم این جریان خبری ادامه دارد، و متاسفانه برخی از ما نیز نقل می‌کنیم. اولش یک‌مقدار با تردید نقل می‌کنیم و می‌گوییم: «می‌گویند این‌چنین است...» ولی بعد، کم‌کم جا می‌افتد.

* می‌خواهند نظام را متهم کنند به اینکه در همۀ بخش‌ها فساد وجود دارد! / آخرین نمونه‌اش بحث «فساد علمی» است
حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: این «جنگ روانی» که گفته می‌شود، با همین چیزها اتفاق می‌افتد. امروز یک بنایی گذاشته شده که نظام را متهم کنند به اینکه در همۀ بخش‌ها فساد وجود دارد! آخرین نمونه‌اش هم بحث «فساد علمی» بود که اخیراً مطرح کرده‌اند. از مجموعۀ چند هزار مقالۀ علمی که ایرانی‌ها داده‌اند ۵۸ عدد را پیدا کرده‌اند که در آنها تقلب شده؛ البته درست گفته‌اند که در این موارد تقلب شده است.

وی گفت: ولی در همان مجلۀ نِیچر(Nature) که این مطلب را منتشر کرده، نام کشورهای دیگری هم هست که خیلی بیشتر از این تعداد تقلب شده است. مثلاً در همین دوره‌ای که بررسی کرده‌اند، از خودِ امریکا بیش از ۳۰۰ مورد مقاله بوده که تقلب شده، ولی اینها را بازتاب نداده‌اند.

وی تصریح کرد: البته اگر در یک مقاله هم تقلب شده باشد، غلط است و باید جلویش گرفته شود و با آن برخورد کرد، ولی بحث این است که در بین هزاران مقاله‌ای که در کشور ما نوشته شده، تقریباً ده نفر هستند که این ۵۸ مقالۀ تقلبی را اداره کرده‌اند. یعنی این جمع ده نفره، یک‌چنین آبروریزی‌ای را درست کرده‌اند.

این‌طور القاء کردند که برخی از مسئولین مقالۀ تقلبی داده‌اند!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حالا برخی می‌گویند: «اینکه گفته می‌شود ایران این‌قدر از نظر علمی رشد کرده، این‌قدر هم تقلب شده است!» در حالی‌که آمار این مقالات، ۵۸ در مقابل هزاران مقاله است، و این مسأله در مقالات کشورهای دیگر هم وجود دارد و بالاخره این خلاف، در هر کشوری اتفاق می‌افتد، مهم این است که باید با این خلاف برخورد شود.

وی ادامه داد: اما کار دیگری که در کنار این خبر انجام شد این بود که تصاویر مسئولینی که مقالات علمی داشتند را در کنار این خبر منتشر کردند، و لذا خیلی‌ها فکر کردند که آن ۵۸ مقاله‌ای که تقلب شده، مربوط به این مسئولین است! در حالی‌که اسم هیچ‌کدام از اینها جزء آن ۵۸ مقاله نبود! یعنی یک خبر درست را در کنار یک دروغ قرار دادند، و خیلی‌ها را به اشتباه انداختند.

* هر خبری را در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران نفرستید!

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص کار با شبکه‌های مجازی اظهار داشت: در این شبکه‌های اجتماعی مراقب باشید که هر خبری را که می‌بینید برای دیگران نفرستید؛ فوروارد نکنید! وقتی این دگمه را زدید، دیگر قابل برگشت نیست، و ممکن است که صدها نفر دوباره این خبری که شما فرستاده‌اید را بازنشر کنند و ممکن است که بازنشر این خبر-در آخرت- برای ما خیلی مسئولیت داشته باشد. لااقل احتمال بدهیم که قیامتی هم هست!

وی افزود: به‌خاطر اینکه یک‌عده‌ای از ما خوش‌شان بیاید و فکر کنند که مثلاً ما به اخبار ناب درجۀ یک، دسترسی داریم و زودتر از همه این اخبار ناب را منتشر می‌کنیم، این کار را انجام ندهیم و مراقب باشیم آبروی بندگان خدا را نبریم، و خودمان را برای روز قیامت گرفتار نکنیم! اگر می‌خواهیم خبری را نقل کنیم-چه در جلسات، و چه در فضای مجازی- حتماً مطمئن باشیم و بعد منتشر کنیم، تا بعداً پشیمان نشویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.