مدیر جشنواره فیلم های پارسی در استرالیا می‌گوید سینمای مستند ایران فاصله خود را با سینمای مستند جهان کم کرده و این بخش از سینما بهترین گزینه برای نمایاندن چهره واقعی ایران به جهان است.

چهره واقعی ایران را با سینمای مستند به جهان نشان دهیم

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر، امین پلنگی مدیر جشنواره فیلم های پارسی در استرالیا با اشاره به اولین حضور خود در دهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» گفت: هر سال یک یا دو فیلم مستند داستانی و کوتاه در جشنواره فیلم های پارسی در استرالیا به نمایش در می آمد ولی فکر می کنم در ششمین دوره این جشنواره می توانیم از آثار مستند بیشتری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما در این جشنواره تلاش می کنیم تا آثاری را به نمایش گذاریم که برگرفته از بخش هنری سینمای ایران باشد تا مخاطب غیر ایرانی ترجمه بهتری از وضعیت فعلی ایران داشته باشد. ما به دنبال فیلم هایی هستیم که بتوانند تصویر مناسبی از ایران به استرالیایی‌ها ارائه کنند.

مدیر جشنواره فیلم های پارسی در استرالیا با اشاره به اینکه خودش مستندساز است و سینمای مستند را بسیار دوست دارد، عنوان کرد: نمایش مستندهای ایرانی در استرالیا در ابتدا با ریسک مالی همراه بود اما با توجه به اینکه این جشنواره توانسته مخاطب خود را جذب کند امکان ایجاد بخش مستقلی برای سینمای مستند وجود دارد.

وی ادامه داد: در دوره های گذشته مستندهایی مانند «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی و فیلم های دیگر را که نشان دهنده حرکت های جدید و نوین در سینمای مستند ایران است به نمایش گذاشتیم که با استقبال همراه بود.

پلنگی گفت: فکر می کنم سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی موفق تر عمل می کند و از ابداعات بیشتری برخوردار است. در این میان خوشبختانه ایران توانسته است در زمینه تولید فیلم مستند موفق باشد و فاصله خود را با سینمای مستند در جهان بسیار کم کند که این مساله به خوبی از تولیداتی که در سینمای مستند ایران صورت گرفته مشخص است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم های پارسی در استرالیا نیز سیاست های خود را برای انتخاب آثار دارد که بخشی از این معیارها شخصی است و کارهایی را انتخاب می کنم که شخصا با آنها ارتباط برقرار کنم و بسیار خوشحال هستم که امسال در جشنواره «سینما حقیقت» حضور پیدا کردم و می توانم آثار مورد نظر را به صورت مستقیم انتخاب کنم. البته برای انتخاب آثار مورد نظر به سلیقه و ذائقه مخاطب غیر ایرانی نیز توجه و سوژه هایی را انتخاب می کنم که برای جامعه غیر ایرانی جذاب است و می تواند آنها را به وجد آورد.

این مستندساز در پایان توضیح داد: با توجه به اینکه غیر ایرانی ها مهم‌ترین راه آشناییشان با فرهنگ و هنر ایران از طریق اخبار امکان پذیر است به همین دلیل اطلاعات کامل و درستی از کشورمان ندارند و در چنین شرایطی سینما و به خصوص مستند می تواند موثر باشد. البته در این زمینه شاید بتوان گفت در صادر کردن فرهنگ و هنر ایران موفق عمل نکرده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.