مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با راه اندازی تالار بورس کالا در منطقه آزاد اروند علاوه بر بهبود کیفیت کالا مشکل تناوب کالا نیز رفع می شود.

رفع مشکل تناوب کالا باراه اندازی تالار بورس کالای منطقه آزاداروند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حامد سلطانی نژاد ظهر امروز یکشنبه در آئین راه اندازی تالار بورس کالای منطقه آزاد اروند با بیان اینکه در تفاهمنامه منعقد شده با سازمان منطقه آزاد اروند برای راه اندازی تالار بورس کالا در این منطقه چند هدف اساسی را تعقیب می کنیم، اظهار کرد: نخستین هدف، ساختارمند و نظام مند کردن حضور کالاهای ایرانی در بازار عراق است، در زمان حاضر حضور ایران در بازار عراق از دو مشکل اساسی رنج می برد که تناوب و کیفیت کالای ایرانی قابل عرضه رنج می برد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر شاهد آن هستیم که در برخی از کالاها تناوب عرضه وجود ندارد به این معنا که یک تاجر امروز یک کالا و فردا روز کالایی دیگر را صادر می کند، متاسفانه در حوزه های مختلف با کمبود تاجران حرفه ای مواجهیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: برای عرضه متناوب کالا بایستی یکسری خطوط تجاری ایجاد شود تا متقاضیان عراقی کالای ایرانی به ویژه در بخش محصولات ساختمانی به این اطمینان برسند که می توانند تمامی حجم کالای مورد نیاز خود را از کالای ایرانی تامین کنند.

وی از بهبود کیفیت کالاهای قابل عرضه در بورس کالا به عنوان دیگر هدف قابل پیگیری در تالار بورس کالای منطقه آزاد اروند نام برد و گفت: مصرف کنندگان عراقی بعضا از کیفیت کالاهای ایرانی گلایه دارند زیرا به عقیده آنان کیفیت بخش نخست کالاهای ایرانی با بخشهای بعدی بسیار متفاوت است .

سلطانی نژاد افزود: با امضای تفاهمنامه راه اندازی تالار بورس کالا در منطقه آزاد اروند درصدد رفع این دو نقیصه هستیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه برای رفع این نواقص بایستی یکسری زیرساختها را مهیا کنیم، عنوان کرد: تجهیز انبارهای موجود و ساخت انبارهای جدید با هدف بهبود صادرات کالا به عراق و دسترس پذیر کردن کالا برای تجار عراقی و ایرانی، از جمله این زیر ساختها است.

وی تصریح کرد: با ایجاد این زیرساخت، کالا در انبارهای منطقه آزاد اروند وجود دارد و به این ترتیب مشکل تناوب عرضه کالا نیز حل می شود یعنی در صورت مراجعه متقاضیان، امکان یافتن کالای مورد نظرشان در انبارها وجود دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به اینکه کالاهای دپور شده در انبارها توسط بورس و پس از طی مرحله بررسی و ارزیابی توسط شکرتهای نظارتی و بازرسی به انجام می رسد، می توانیم در زمینه کیفیت کالا نیز به حد قابل قبولی دست پیدا کنیم.

سلطانی نژاد افزود: در افق بلندمدت، درصدد هستیم تا در تالار منطقه آزاد اروند که برای حضور کارگزاران بورس کالا و انرژی راه اندازی شده، تابلوی ویژه ای را برای تجار عراقی و به زبان عربی داشته باشیم تا آنان با مراجعه به این تابلو و خرید از آن، مایحتاج بازار عراق را تامین کنند.

لزوم ایجاد زمینه پررنگ بازاریابی محصول

وی ادامه داد: به نظر می رسد کارگزاران بورس انرژی و کالا در این منطقه بایستی در زمینه بازار یابی محصول فعالیت پر رنگ تری داشته و حوزه جغرافیایی کارشان را گسترش دهند و شروع به بازاریابی کنند.

به گفته سلطانی نژاد، در صورت امکان بایستی برای بازار عراق حتما یک ویترین و یا یک نمایشگاه چه در خاک ایران و یا عراق داشته باشیم چرا که مصرف کننده عراقی همواره به دنبال لمس و بررسی کالا به لحاظ کیفی از نزدیک است، تفکر اینکه کالایی را با توصیف و طبق استانداردهای خاصی بتوانیم در عراق بفروش برسانیم قدری سخت است، بایستی حتما آن ویترین به وجود آید تا نمونه کالا بتواند تحت بازرسی و بررسی مصرف کننده قرار گیرد و اگرآن کالا مورد پسند مشتری بود از انبارها آن را تحویل بگیرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران از تمامی محصولات پتروشیمی، کشاورزی اساسی(همچون جو و ذرت)، فراوده های نفتی و محصولات فلزی اعم از محصولات ساختمانی همچون میلگرد و ورقهای فولادی قابل کاربرد در صنعت به عنوان کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران نام برد و گفت: محصولات فلزی که جزو کالاهای قابل معامله در بورس ایران و دارای بهترین کیفیت است از مهمترین محصولات مورد توجه مصرف کنندگان عراقی است که بایستی برای صادرات به عراق بر روی آنها کار کنیم.

وی بیان کرد: در زمان حاضر به جهت موقعیت سیاسی کشور قدری صحبت کردن در مورد توسعه بازار کشور با کشورهای دیگر سخت است اما به طور قطع اگرشرایط سیاسی مثبت شود امکان کار در سایر کشورها نیز وجود دارد.

سلطانی نژاد در پایان عنوان کرد: بسیاری از محصولات ایرانی قابل معامله در بورس کالا، قابلیت رقابت با کالاهای سایر کشورهای حاضر در عراق را دارند اما بعضا دخالت برخی از واسطه گران سبب ورود برخی کالاهای بی کیفیت به بازار عراق شده که اگر حضور ما در این میان ساختارمند باشد، می توان از ورود این نوع کالاها به عراق جلوگیری کرد ضمن آنکه سعی داریم تا کالاهای با کیفیت و استاندارد را برای ورود به بازار عراق در انبارها ذخیره کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.