روانشناس و آسیب شناس اجتماعی ضمن درخواست از رسانه ها برای معرفی افراد از خود گذشته گفت: جامعه به ایثارگری خفته و پنهان نیاز ندارد بلکه باید این فرهنگ به سبک غالب زندگی بدل شود.

ایثارگری سبک غالب زندگی شود/رسانه ها افراد از خود گذشته را معرفی کنند

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ایرنا، احمد حلت افزود: اگر بر توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های افراد کار کرده و فنون و تکنیک‌های ایثارگری را به آنها آموزش دهیم، در هر شرایطی می‌توانیم رفتار ایثارگرانه را از مردم شاهد باشیم.  
وی درباره گسترش ایثار و فداکاری در جامعه گفت: شرط اول ایثار آن است که به آنچه از خود می‌بخشی، نیاز داشته باشی و شرط دیگر آنکه از خودگذشتگی‌ در باورها و ارزش‌های مثبت درونی‌ انسان نفوذ کند.
صاحب امتیاز مجله موفقیت ادامه داد: انفاق یعنی بخشی از اموال خودت را به انسانی که فکر می‌کنی نیازمند است ببخشی اما درمورد ایثار این موضوع تفاوت دارد چون شما چیزی را می بخشید که به آن احتیاج دارید، وقتی ‌گفته می شود کسی ایثار کرد و جان خود را به خاطر فرزندش به خطر انداخت، یعنی جان خود را دوست دارد اما جان فرزند برای او مهم‌تر است.
حلت توضیح داد: ایثارگری می‌تواند در مقیاس بزرگتر مثل دفاع از وطن یا یک عقیده باشد، هرچند اشکال وسیعی دارد بنابراین اگر بر توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های افراد کار و فنون و تکنیک‌های ایثارگری به آنها آموزش داده شود، در هر شرایطی می‌توان رفتار ایثارگرانه را از مردم به چشم دید.

** نمایش تمام جلوه های عملی ایثار 
وی با بیان اینکه یادگیری مهارت‌های ایثارگرایانه هزاران فداکاری را به همراه دارد، گفت: این رفتارها نیازی به تقلید کورکورانه ندارد اما لایه عمیق‌تر و بالاتر از مهارت‌ها، باورها و ارزش‌هاست.
حلت افزود: برای یک انسان ممکن است پاکی والاترین ارزش باشد و فردی دیگر، داشتن پول و خوشگذرانی را مهم قلمداد کند، از این رو انسان‌ها ارزش‌های خود را تعیین و این ارزش‌ها و باورها فرد را ملزم می‌کنند تا چه فنون و آموخته‌هایی را در مواجهه‌ با مشکلات از خود بروز دهند.
این روانشناس درباره گسترش فضای عمومی ایثار در جامعه ادامه داد: در اولین گام به شکل نمایشی و مشهود باید تمام جلوه‌های عملی و قابل رویت ایثار به نمایش گذاشته شود، قدم بعدی ارج نهادن به کسی است که از خود رفتار ایثارگرایانه نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: باید برای کسی که از منافع خود به نفع دیگران می‌گذرد، احترام قائل شد، او را تکریم کرد و نگذاریم به دلیل بخشش و از خودگذشتگی بیش از حد در عذاب افتد.
به گفته حلت، مسئولان و رسانه‌ها باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که در تابلوهای تبلیغاتی، ایثارگری به عنوان تنها راه درست زندگی اجتماعی به نمایش گذاشته شود.  
صاحب امتیاز مجله موفقیت اضافه کرد: نویسندگان داستان و رمان‌هایی را بنویسند که آدم‌های خود محور در آن به عنوان افراد مثبت رتبه بندی نشوند هرچند این کار ساده ای نیست و به خاطر رفتارهای نامناسبی که در سطح جامعه رخ می‌دهد، گاهی مواقع امواجی غالب می شود که نه تنها با فرهنگ ایثار همخوان نیست بلکه تبلیغ خودخواهی و خود مداری است.

** خودبینی و خود پرستی در جامعه تقویت شده است 
وی با بیان اینکه فرهنگ خودبینی و خود پرستی به قدری در جامعه تقویت شده که دیگر از لایه رفتار به لایه‌های بالاتر نفوذ کرده، تصریح کرد: با نسلی مواجه هستیم که عده‌ای در سطح باورها و ارزش‌ها فقط به فکر خود هستند، این افراد بر این باورند که دیگران نردبان ترقی آنها به شمار می روند.
حلت گفت: نمی‌توان از بخش پنهان جامعه که روحیه ایثارگری آن در ایام دشوار به یکباره جلوه‌های زیبایی می‌آفریند غافل بود، اما جامعه به ایثارگری خفته و پنهان نیاز ندارد و باید این فرهنگ از خودگذشتگی به شکل یک سبک زندگی غالب شود.
این روانشناس افزود: از نسلی که در زمان دفاع مقدس از خودگذشتگی کردند، هنوز هم وجود دارند، این ایثارگران خود را از سطح جامعه کنار کشیده و میدان را به کسانی سپرده‌اند که فرهنگ خود منفعتی و خودخواهی را تبلیغ می‌کنند.
وی تاکید کرد: انسان‌های سالمی که ایثارگری بخشی از خمیره ذات و هویت آنهاست باید در بخش‌های مختلف جامعه حضور یابند و ایثارگری را به شکل واقعی و عملی به نمایش بگذارند.
حلت درباره برگزاری مراسمی مثل اهدای نشان و جایزه ایثار و رسانه در تشویق روزنامه‌نگاران برای کار بر ارتقای فرهنگ ایثارگری در جامعه ادامه داد: رسانه‌ها باید افراد خودمدار و خودپرست را زیر ذره‌بین انتقاد بگیرند و در مقابل، افراد ایثارگر و از خود گذشته را به عنوان الگوی برتر جامعه معرفی کنند هرچند کار ساده ای نیست، اما امکانپذیر است در حالیکه این کار رسانه‌ها خود نوعی ایثارگری محسوب می‌شود.
نخستین دوره «نشان و جایزه ایثار و رسانه» قرار است بزودی برگزار شود.
«نشان و جایزه ایثار و رسانه»، جایزه‌ای است فرهنگی - انگیزشی که متعلق به جامعه رسانه‌ای کشور است و به منظور تقدیر از شایستگان رسانه‌ای فعال در امر ترویج فرهنگ ایثار در ابعاد دفاع مقدس و ایثار اجتماعی در سطح ملی به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود.
هدف این جایزه تمرکزبخشی به اهالی رسانه جهت پرداختن بیشتر به مفاهیم و مصادیق ایثار، شهادت و فداکاری و احیا و اشاعه این فرهنگ شریف در سطحی گسترده و انتقال آن به نسل‌های بعدی است.
علاقه مندان برای اطلاع بیشتر درباره این جایزه می توانند به سایت اطلاع رسانی خانه ایثار به نشانی www.khaneisar.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.