مشهد- کارشناس مسئول پایش و ارزشیابی وزارت بهداشت گفت: ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که حدود ۷۸ درصد آن ها از طریق معتادان تزریقی هستند که از این طریق به این بیماری مبتلا می شوند.

بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در انحصار معتادان تزریقی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر هنگامه نامداری تبار ظهر دوشنبه در همایش چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران در هتل هما مشهد با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری ایدز باشند، اظهار کرد: از این تعداد ۳۲ هزار نفر تاکنون شناسایی شدند، امیدواریم با این برنامه سایر افراد نیز شناسایی شده و تحت درمان قرار بگیرند.

کارشناس مسئول پایش و ارزشیابی وزارت بهداشت افزود: از  ۳۲ هزار  فرد شناسایی شده مبتلا به ویروس «اچ. آی. وی» ۱۷ درصد زنان هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.

وی یکی از محورهای اصلی برنامه استراتژیک کنترل ایدز را کنترل از راه انتقال جنسی اعلام کرد و گفت: حدود ۱۸ درصد از مجموعه موارد شناسایی شده از طریق انتقال جنسی بوده است، این درصد طی سال‌های اخیر رو به افزایش است به گونه‌ای که در سال گذشته ۴۰ درصد از موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا به ایدز شده بودند.

نامداری‌تبار عنوان کرد: هزینه یک فرد مبتلا به بیماری ایدز در صورت تشخیص به هنگام، حدود ۸ میلیون ریال است؛ هزینه‌های مرتبط با مراقبت از افراد مبتلا به «اچ. آی. وی» ضمن اینکه زندگی سالم را به این افراد می‌دهد از اساسی‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری ایدز در جامعه است.

وی گفت: ابتلا از طریق مادر به کودک هم از دیگر موارد انتقال بیماری ایدز است، درصدی از مبتلایان به بیماری ایدز هم دلایل ناشناخته دچار این بیماری می‌شوند.

کارشناس مسئول پایش و ارزشیابی وزارت بهداشت افزود: اگر این بیماری تشخیص داده شود و افراد تحت درمان قرار بگیرند هم افراد می‌توانند طول عمر مفید داشته باشند و هم موجب انتقال به دیگران نشوند، فرد مبتلا به بیماری ایدز اگر تحت مراقبت باشد زندگی نرمال نظیر سایر افراد می‌تواند داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.