روزنامه گاردین از افشای گزارشی درباره مذاکرات محرمانه ناموفق ایران و ترکیه برای حل دیپلماتیک بحران سوریه خبر داد.

گاردین: ایران و ترکیه بر سر حل بحران سوریه بارها مذاکره کردند

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین نوشت: گزارش‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهند تهران و آنکارا در سال‌های گذشته از دیپلماسی برای پایان جنگ در سوریه استفاده کرده اند؛ اما این مذاکرات نتوانست به نتیجه مطلوب برسد.

 روزنامه گاردین با انتشار گزارشی با عنوان "مذاکرات محرمانه ایرانه و ترکیه درباره سوریه فاش شد"، به تحلیل این موضوع پرداخته است.
ان روزنامه انگلیسی نوشت ایران و ترکیه مذاکراتی محرمانه درباره پیشنهادات صلح در سوریه را در سال ۲۰۱۳ انجام داده و در سال جاری نیز این گفتگوها را دنبال کرده‌اند. گفته می‌شود این مذاکرات به دلیل سوء ظن متقابل شکست خورده است.
 گزارش فاش شده که در گاردین منتشر شده، درباره روابط ایران و ترکیه است و از سوی "گروه بین‌المللی بحران" بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با مقامات ارشد تهیه شده است.  
گاردین در ادامه نوشت: گزارش گروه بین المللی بحران درباره آخرین مورد از تلاش‌های دیپلماتیک ناکام طی شش سال گذشته درباره جنگ سوریه بوده که جان بیش از نیم میلیون نفر را گرفته است.
  
این گزارش می‌افزاید: سپتامبر ۲۰۱۳ و سه ماه پس از انتخاب "حسن روحانی" به عنوان رئیس جمهور جدید ایران،  مقامات این کشور پیشنهاد صلحی را به آنکارا ارائه داد که با مشورت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدرتمند قدس ایران تنظیم شده بود. این طرح شامل آتش‌بسی می‌شد که پس از آن دولت وحدت ملی تشکیل و قانون اساسی نیز با هدف محدودسازی قدرت ریاست جمهوری اصلاح شود.
گاردین نوشت: از همه مهمتر اینکه در این طرح، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تحت نظارت سازمان ملل انجام می‌شد.
 این طرح، موضوع دیپلماسی چندین ماهه بود که میان "محمد جواد ظریف" و "احمد داووداغلو" وزرای خارجه ایران و ترکیه جریان داشت. اما در نهایت مذاکرات بر سر نقش آینده "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، شکست خورده و به نتیجه‌ای نرسید. دولت ترکیه معتقد بود بشار اسد هیچگونه طرح انتقال دولت را نمی‌پذیرد. "عبدالله گل"، رئیس جمهور وقت ترکیه، تاکید داشت دولت بشار اسد در کمتر از چند ماه آینده سرنگون خواهد شد و نیازی به مصالحه با او نیست.
از دید آنکارا، ارتش بشار اسد در میادین نبرد ناکارآمد بوده و دیر با زود متحمل شکست می‌شدند، اما این پیش‌بینی مقامات ترکیه محقق نشد و مذاکرات چند ساله با ایران بدون نتیجه باقی ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.