عاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ضمن ارزیابی مثبت از پیشرفت سیستم انتخاباتی و اصلاح قانون اساسی قرقیزستان گفت: پیوستن ایران به سازمان شانگهای، باعث رشد این سازمان و افزایش ظرفیت‌های آن خواهد شد.

حضور ایران در «شانگهای» به نفع اعضا است/ پذیرش اعضای جدید در دست بررسی

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «وان کیوین» معاون دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، ضمن ابراز خرسندی از روند برگزاری انتخابات شوراهای شهری و روستایی و همچنین رفراندوم اصلاحات قانون اساسی در قرقیزستان، گفت: البته وجود برخی مشکلات در سیستم‌های هوشمند در مراکز أخذ رأی طبیعی بوده و قابل اصلاح می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر در سیستم انتخاباتی قرقیزستان نسبت به انتخابات قبلی اصلاحات خوبی اعمال شده اما همچنان اصلاحات بیشتری مورد نیاز است و سازمان همکاری شانگهای از این تلاش‌های بیشکک پشتیبانی می‌کند.

به گفته کیوین، قرقیزستان اولین کشور در آسیای مرکزی است که به توسعه بخش تکنولوژی انتخاباتی خود مبادرت نموده است.

معاون دبیر کل سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: همچنین، رفع نقایص قوانین رأی‌گیری و حل چالش‌های بوجود آمده برای بهبود سیستم انتخاباتی قرقیزستان در مراحل بعدی نیازمند کمک خواهد بود اما این موارد در نتایج کلی تأثیرگذار نبوده‌اند.

به گفته وی، گزارشی مبنی بر خرید آراء یا تخلفاتی از این قبیل به مرکز شورای ناظران سازمان شانگهای ارائه نشده است.

کیوین با اشاره به تأثیرات اصلاحات قانون اساسی در زندگی شهروندان قرقیزستان عنوان کرد: نمایندگان ناظر نمی‌توانند در محتوای این اصلاحات دخالت داشته باشند اما تلاش‌های بیشکک برای اصلاحات اساسی در کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان شانگهای قابل تقدیر است.

این مقام سازمان همکاری شانگهای افزود: مشکلات در همه کشورها وجود دارد، اما ایجاد امکان اظهارنظر برای مردم درباره انتخابات همیشه ارزشمند است و در توسعه کشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ارتباطات سازمان شانگهای و ایران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶ کشور از جمله چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای این سازمان می‌باشند که البته امکان عضویت اعضای جدید در دست بررسی قرار دارد.

به گفته کیوین، در حال حاضر پروسه ایجاد بستر حقوقی پیوستن اعضای جدید در دستور کار این سازمان قرار دارد و در سال آینده در نشست سران سازمان شانگهای در شهر «آستانه» تصمیم اعضا در خصوص عضویت هند و پاکستان اعلام می‌گردد.

وی افزود: علاقمندی کشورهای ناظر در سازمان شانگهای از جمله ایران برای چین رضایت‌بخش است و باعث رشد این سازمان و به تبع آن کشورهای عضو خواهد بود، چراکه ظرفیت این سازمان را افزایش خواهد داد.

کیوین در پایان اظهار داشت: مذاکرات مربوط به عضویت ایران در سازمان شانگهای ادامه دارد، اما در حال حاضر پیوستن ایران به این سازمان در دستور کار نشست‌های اعضای شانگهای قرار ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.