سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: اگرچه عمده اسناد لازم اقتصادی برای برقراری ارتباطات تجاری بین دو کشور امضاء شده؛ اما ارتباطات اقتصادی هنوز بر اساس انتظارات نیست.

افزایش ۱۰۰ درصدی حجم توریست ایران و روسیه/رفع موانع بانکی دو کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهدی سنایی با اشاره به تحولات مثبت روابط ایران و روسیه در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، دفاعی، منطقه‌ای و آموزشی طی سه سال اخیر، گفت: در حوزه دفاعی و امنیتی، افزایش تعاملات سیاسی در حد بی‌سابقه‌ای بین دو کشور از سال ۱۳۹۴ صورت گرفت که در تاریخ روابط ۵۱۵ ساله دو کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

سفیر ایران در روسیه، سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان برای اجلاس منطقه‌ای به روسیه و همچنین سفر پوتین به تهران در آذرماه سال گذشته را یکی از مصادیق تعاملات دو کشور عنوان کرد و افزود: همکاری دو کشور در منطقه حوزه اوراسیا، در بحث روسیه هم جنبه استراتژیک روابط بین دو کشور را داشته است.

وی با بیان اینکه به رغم تعاملات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور؛ اما در روابط اقتصادی بین ایران و روسیه، اتفاق خاصی صورت نگرفته است، اظهار کرد: اگرچه عمده اسناد لازم اقتصادی برای برقراری ارتباطات تجاری بین دو کشور امضاء شده؛ اما ارتباطات اقتصادی هنوز بر اساس انتظارات نیست.

سنایی ادامه داد: پروژه کلان تأسیس نیروگاه جدید هسته‌ای، یکی از اقدامات اقتصادی بین دو کشور است و ۴ نیروگاه حرارتی در آینده نزدیک کلنگ می‌خورد؛ البته روسیه، فاینانس ۵ میلیارد دلاری برای پروژه‌ها در نظر گرفته است و این، یک اتفاق بسیار خوب و مثبت تلقی می‌شود.

وی، صدور مجوز صادرات آبزیان و مواد دامی را در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: در برخی اقلام، تعرفه‌های گمرکی کاهش یافته و امیدواریم، در سال آینده موافقت‌نامه بین ایران و اوراسیا امضا شده تا از تعرفه‌های پایین گمرکی در همه کالاها استفاده شود.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به افزایش پروازها بین دو کشور ادامه داد: در بخش توریست، در دو سال متوالی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده رشد بیشتری داشته باشیم. علاوه بر این، مبادلات تجاری بین دو کشور ۸۰ درصد رشد داشته است؛  البته حجم مبادلات تجاری چندان قابل توجه نیست که گفته شود ۸۰ درصد رقم زیادی می‌شود، اما چند سال تداوم آن، به طور قطع حجم مبادلات را به رقم قابل توجهی می‌رساند.

وی تاکید کرد: هنوز بخش‌خصوصی و بازرگانان دو کشور، از یکدیگر اطلاعات کافی ندارند و برای توسعه روابط تجاری، این اطلاعات باید بیشتر شود و تعاملات بین بخش‌خصوصی باید بیشتر شود؛ این در حالی است که روابط بین ایران و روسیه، بیش از اندازه دولتی است و باید مردمی شود و بخش‌خصوصی در اقتصاد و فرهنگ حضور بیشتری داشته باشد.

سنایی با بیان اینکه مشکلات بانکی دو کشور، اکنون دیگر یک معضل اساسی نیست، گفت: عمده مشکلات و تعاملات بانکی بین دو کشور حل شده و امیدواریم مشکلات باقیمانده نیز به زودی حل شود.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرات ایران، ظرفیت‌های پراکنده است، گفت: ظرفیت‌های بسیاری در زمینه صادرات محصولات غذایی، لبنیات و آبزیان وجود دارد که بخش‌خصوصی برای صادرات آن باید در قالب کمپانی‌های بزرگ اقدام کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.