قزوین - رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان قزوین گفت: متاسفانه امروز بسیاری از کتاب‌ها مونتاژ کتب دیگر و تکرار مکررات محسوب می‌شود؛ نویسنده اگر از پشتوانه تحقیق و پژوهش برخوردار باشد بسیاری از کتاب‌های ما به صورت تکراری چاپ نخواهد شد.

بسیاری از کتاب های امروزی برگرفته و تکرار دیگر کتب است

به گزارش قدس آنلاین، ایت الله عابدینی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه علمیه قزوین، اظهار کرد: روحانیون در فضای جامعه با پیشینه علمی در حوزه‌های مختلف قضایی، علمی و دانشگاهی حضور دارند و برای تاثیرگذاری در هر عرصه‌ای یک طلبه باید پژوهشگر و محقق باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: طلبه باید برای بسیاری از روایات و انتقال مطلب به مردم، اعتبار و سندیت آن را تحقیق کند و در سیره و سنت ائمه(ع) جویای این موضوع شود و این مباحث نیازمند یک تحقیق و پژوهش قوی برای یک منبری است.

وی در ادامه افزود: اگر صحبت‌های یک واعظ پشتوانه قوی و تحقیقی نداشته باشد، ممکن است یک عمر برای خود دشنام و لعنت و بدبختی بخرد؛ بنابراین این فضا اهمیت پژوهش دینی طلاب را در بیان سخنرانی‌ها مشخص می‌کند.

امام جمعه قزوین درباره اهمیت پژوهش در تالیف کتاب‌ها، ابراز کرد: یکی از نکاتی که نیازمند توجه است، این موضوع است که همه کتاب‌ها ارزش مطالعه کردن ندارد و چقدر خوب بود که چاپ و کتابت به گونه‌ای بود که پژوهش و تحقیق معیار کتابت آثار ما می‌شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز بسیاری از کتاب‌ها مونتاژ کتب دیگر و تکرار مکررات محسوب می‌شود؛ نویسنده اگر از پشتوانه تحقیق و پژوهش برخوردار باشد بسیاری از کتاب‌های ما به صورت تکراری چاپ نخواهد شد.

ایت الله عابدینی تاکید کرد: برای موفقیت در هر زمینه ای و داشتن خلاقیت و نوآوری باید روح پژوهش و تحقیق داشته باشیم؛ در این صورت می‌توان در جامعه جهانی اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه در همه عرصه‌ها ما نیازمند جدی گرفتن تحقیق و پژوهش هستیم، عنوان کرد: امروز بحث کمبود بودجه در حوزه پژوهش از گلایه‌های پژوهشگران ماست؛ اما باید توجه کنیم اگر در گذشته علمای بزرگ ما هم ابتدا به جای کار پژوهشی به دنبال بودجه بودند، امروز ما آثار ارزشمندی همچون الغدیر و تفسیر المیزان را نداشتیم.

رئیس شورای حوزه علیمه قزوین با اشاره به اینکه انجام کار پژوهشی نباید وابسته به مسائل سخت افزاری شود، گفت: یک طلبه باید در حوزه پژوهش با جدیت قدم بردارد و البته در ادامه کار به دنبال منابع مالی و متذکر کردن مسئولان به حمایت از پژوهشگران باشد.

وی تاکید کرد: همه طلاب و اساتید و مسئولان حوزه علمیه قزوین باید در مسیری قدم بردارند که قزوین در حوزه پژوهش جایگاه ارزشمندی در کشور داشته باشد که این شرایط نیازمند جدی گرفتن موضوع پژوهش است.

آیت الله عابدینی با انتقاد از اینکه هنوز ما حوزه پژوهشی را در استان جدی نگرفته‌ایم، عنوان کرد: قلب تپنده‌ای که در سال 70 در حوزه پژوهش و تحقیقات وجود داشت و همه حوزه را درگیر کرده بود، اگر ادامه پیدا می‌کرد امروز قزوین سرآمد حوزه‌های علمیه در کشور بود.

وی در پایان گفت: برای رونق بخشی به حوزه پژوهش در استان نیازمند نشاط و جدیت و داشتن روح بسیجی برای ادامه مسیر هستیم؛ البته ما به دنبال تامین بودجه لازم برای پیشبرد مباحث پژوهشی خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.