«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به کشور آذربایجان با «الهام علی اِف» رئیس جمهور این کشور در مورد گسترش همکاریهای دوجانبه گفتگو کرد.

آذربایجان و رژیم صهیونیستی خواهان گسترش همکاریهای دوجانبه شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به کشور آذربایجان با «الهام علی اِف» رئیس جمهور این کشور در مورد گسترش همکاریهای دوجانبه گفتگو کرد.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز تمایل به گسترش همکاریهای دوجانبه با تل آویو، از خرید تجهیزات دفاعی از رژیم صهیونیستی به ارزشی بالغ بر پنج میلیارد دلار خبر داد.

علی اِف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو اظهار داشت: «ما امروز در مورد موضوعات بسیار متنوعی در حوزه روابط دو جانبه و توسعه منطقه ای با یکدیگر گفتگو کردیم که این گفتگوها بسیار صریح و دوستانه بود و به ما در جهت تقویت روابط دوجانبه کمک خواهد کرد».

این نخستین دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی از کشور آذربایجان با اکثریت جمعیت مسلمان است.

رئیس جمهور آذربایجان در ادامه افزود که «چشم انداز همکاریهای دو جانبه اسرائیل و آذربایجان در بخش کشاورزی بسیار روشن است زیرا رژیم صهیونیستی در بخش کشاورزی از تکنولوژیهای بسیار مدرنی برخوردار است». وی همچنین خواهان افزایش همکاریهای دوجانبه در حوزه های گردشگری و آموزش شد و حتی برقراری پروازهای مستقیم میان آذربایجان- اسرائیل را پیشنهاد داد.

علی اِف با اشاره به خرید تجهیزات دفاعی به ارزشی بالغ بر پنج میلیارد دلار اذعان داشت که «تاکنون بزرگترین بخش این قرارداد به مرحله اجرا درآمده است و دو طرف از این سطح همکاری رضایت کامل دارند».

رژیم صهیونیستی و آذربایجان در زمینه استاندارد سازی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همکاریهای کشاورزی و پایه گذاری کمیسیونی با هدف پیشبرد همکاریهای دوجانبه در حوزه اقتصاد، علم، تکنولوژی، بهداشت، کشاورزی و تجارت چندین توافقنامه به امضاء رساندند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همکاری دوجانبه با آذربایجان را نمادی از همکاری میان مسلمانان و یهودیان جهت تضمین آینده ای بهتر برای هر دوطرف خواند و گفت که این رابطه دوجانبه نمونه ای است که علیه عدم تساهل و فقدان پذیرش و احترام متقابل خودنمایی می کند.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو که به منظور افزایش روابط دو جانبه با کشورهای جهان تاکنون به آسیا، ‌آمریکای لاتین و آفریقا سفر کرده است، هم اکنون بر کشورهای جهان اسلام تمرکز کرده است.

وی در باکو گفت: «در بسیاری از بخشهای جهان اسلام و به ویژه جهان عرب، ما شاهد یک تغییر هستیم و فکر می کنم اگر [سایر کشورها] می خواهند بدانند که آینده چگونه خواهد شد، به آذربایجان بیایند و از نزدیک شاهد دوستی و شراکت میان آذربایجان و اسرائیل باشند. این [رابطه دو جانبه] نه تنها برای اسرائیل و آذربایجان و مردمان ما،‌ بلکه برای منطقه و جهان خوب و مفید خواهد بود».

شایان ذکر است که دیدار بنیامین نتانیاهو از آذربایجان شش ساعت به طول انجامید و پس از آن، وی عازم قزاقستان- دیگر کشور مسلمان- در آسیای میانه شد.

سفر نتانیاهو به آذربایجان در حالی صورت گرفت که این سفر با اعتراضاتی در این کشور همراه بود. حزب اسلامی جمهوری آذربایجان عصر دوشنبه در اعتراض به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور تظاهرات اعتراض آمیز در باکو برگزار کرد.

تظاهرکنندگان در این تجمع با دادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی و نتانیاهو بر حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین تاکید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.