رئیس شورای اروپا طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا فعلا قصد گشایش فصل جدید در مذاکرات عضویت ترکیه را ندارد.

اتحادیه اروپا: گشایش فصل جدید برای مذاکرات عضویت ترکیه فعلا مدنظر نیست

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری فارس؛ رئیس‌ شورای اتحادیه اروپا طی اظهاراتی در پایان نشست وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «در شرایط فعلی اتحادیه اروپا قصد گشایش فصلی جدید در مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در این اتحادیه را ندارد. »

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس شورای اتحادیه اروپا که هم‌اکنون اسلواکی ریاست آن را بر عهده دارد در ادامه افزود: «در شرایط کنونی گشایش فصل‌های جدید در مذاکرات مدنظر نیست. »

در پی بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و نمایندگان پارلمان ترکیه به دنبال کودتای نافرجام جولای گذشته این کشور، نمایندگان پارلمان اروپا چندی پیش به تعلیق مذاکرات با ترکیه رأی دادند و پارلمان اروپا ۲۴ نوامبر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بنابر آن در واکنش به اقدامات ترکیه پس از کودتا، مذاکره درباره پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا تعلیق شد. حکم نهایی درباره این مسئله در نشست شورای اروپا که برای ۱۵ و ۱۶ دسامبر برنامه‌ریزی شده، صادر خواهد شد.

اظهارات رئیس شورای اتحادیه اروپا در حالیست که «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی خواستار ادامه مذاکره با ترکیه برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا شد و با قطع مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ ارائه شد و ترکیه از ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ به طور رسمی به عنوان کاندید عضویت در این اتحادیه شناخته شد.

مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از ۳ اکتبر ۲۰۰۵ آغاز شد و به نظر می‌رسید روند عضویت کامل ترکیه، یک دوره ۱۰ ساله به طول بینجامد اما اکنون در بهترین شرایط و نگاهی خوشبینانه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۸ به تعویق افتاده است که بخشی از آن به دلیل مداخله در روند دموکراسی و بخش دیگر آن به تأخیر حزب عدالت و توسعه در روند اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا باز می‌گردد.

علاوه بر این، مخالفت‌های کشورهای مهم اروپایی، بخصوص فرانسه و آلمان بر چالش پیش‌روی ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا افزوده‌است حال آنکه در مقابل مخالفت‌های آلمان و فرانسه و برخی کشورهای اروپایی، کشورهایی مانند انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و لهستان موافق پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.