معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید درک درستی از فرهنگ داشته باشند، گفت: متأسفانه عده‌ای بدون درک درست از فرهنگ چوب لای چرخ آن می‌گذارند.

مسئولان فرهنگی باید فهم درستی از فرهنگ داشته باشند/ عده‌ای بدون درک درست از فرهنگ چوب لای چرخ آن می‌گذارند

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، سید ضیا هاشمی معاون معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم صبح امروز در اختتامیه ششمین جشنواره رویش که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: این جشنواره بدون مشارکت و حضور دانشجویان و کانون فرهنگی و هنری دانشجویان اتفاق نمی‌افتاد به همین دلیل باید از تلاش و حضور همه آنها قدردانی کرد.

وی افزود: امروز شاهد ۳ برابر شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها هستیم. وظیفه ما سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، حمایت و پشتیبانی از این برنامه‌ها است که در حد توان تلاش خود را انجام می‌دهیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم افزود: مدیران فرهنگی ما وظیفه خود می‌دانند که در حوزه‌های فرهنگی تلاش کنند اما در این حوزه بدون همدلی، فهم و نگاه مشترک و هم‌افزایی به وضعیت مطلوب نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار بالاست و اگر زمینه فراهم باشد رسیدن به نقطه مطلوب به زودی امکان‌پذیر است اما متأسفانه پیچ و خم‌هایی در مسیر وجود دارد که باعث می‌شود سرعت رسیدن به هدف کاهش یابد و نمی‌دانیم چرا عده‌ای بدون درک درست از فرهنگ چوب لای چرخ آن می‌گذارند.

هاشمی اضافه کرد: ما توقع داریم مسئولان فرهنگی فهم درستی از فرهنگ داشته باشند، توقع داریم به دانشجویان اعتماد شود. ما نمی‌توانیم هر روز شاهد بی‌اعتمادی به عرصه فرهنگ و هنر در دانشگاه‌ها باشیم و بعد توقع رشد داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: محور رشد در دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی داوطلبانه و همچنین فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی است. وقتی همگان اعتقاد دارند که فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در حال رشد است پس چرا عده‌ای آمارهای عکس می‌دهند و معلوم نیست این آمارها را از کجا می آورند و اینگونه دلواپسی می‌کنند.

وی افزود: دانشجویان از ما توقع حمایت بیشتری دارند که بخشی از این حمایت ابراز و احساس اعتماد به دانشجویان است.

وی افزود: دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی سلایق گوناگون را در خود جای داده است. سلایق و ایده‌های متفاوت البته در چارچوب قانون و مبانی یک امر پذیرفته شده و مغتنم است و اگر همگی با فهم درست نسبت به فرهنگ جامعه با این حوزه تعامل کنیم شاهد اقدامات مثبتی خواهیم بود.

هاشمی در ادامه با اشاره به ایجاد تحول در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: خوشحالیم در ۲ سال پیاپی ۲ بار شاهد برگزاری جشنواره رویش بودیم و امیدواریم بتوانیم با همت دانشجویان، سال ۹۶ جشنواره بعدی را برگزار کنیم.

وی افزود: وظیفه وزارت علوم، دولت و مجلس می‌دانیم که از ظرفیت‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها حمایت کنند، بخشی از حمایت مادی و امکاناتی است و بخشی هم حمایت‌های قانونی و تبلیغاتی.

معاون فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: دانشجویان نمی‌توانند انتظار دانشگاه پرنشاط و خلاق داشته باشند اما در این مسیر ایفای نقش نکنند، ما امیدواریم تلاش بیشتری را در این عرصه شاهد باشیم.

هاشمی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی نهادهای خودجوش، فعال و مستقل هستند که ما استقلال این مجموعه را به رسمیت می‌شناسیم و ارج می‌نهیم.

وی گفت: دانشگاه‌های ما پیش ران و پیشگام رشد علمی و فرهنگی هستند و اگر رشد فرهنگی در دانشگاه‌ها نباشد چگونه می‌توان رشد علمی را شاهد بود. مگر می‌شود هر روز استاد دانشگاه را متهم کرد و بعد انتظار پیشرفت داشت.

هاشمی ادامه داد: اگر اعتماد، همدلی و هماهنگی در دانشگاه باشد هر روز شاهد پیشرفت خواهیم بود.

وی گفت: امروز بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی، هنری در دانشگاه‌های ما فعالند و دانشجویان ما موفقیت‌های زیادی را در این عرصه به دست آوردند.

هاشمی تصریح کرد: در ۳ سال گذشته در حوزه کانون‌های فرهنگی-هنری بیش از ۴۰ درصد در حوزه نشریات بیش از ۵۰ درصد و در حوزه تشکل‌های دانشجویی بیش از ۶۰ درصد رشد داشتیم. از نظر کمی همه شاخص‌ها حدود ۲ برابر رشد داشته‌اند و از لحاظ کیفی نیز وضعیت و تعداد برنامه‌ها بیش از ۳ برابر شده است. این رشد را باید دید و پذیرفت.

وی افزود: ما اگر دغدغه دانشگاه و دانشجو را داریم باید حمایت کنیم. نمی‌دانیم برخی از دغدغه‌ها از کجا نشأت می‌گیرند. اگر واقعاً دغدغه‌ای وجود دارد باید آمارها و پیشرفت هم دیده شود ولی اگر مسئله چیز دیگری است بهتر است ما دعواهای خود را در عرصه سیاسی دنبال کنیم.

وی گفت: ما از دولت و مجلس توقع حمایت داریم، بیشترین حمایت از فعالیت‌های دانشجویی در عرصه‌های مختلف توسط شخص آقای رئیس جمهور شده است و آقای روحانی حضور بسیار چشمگیر و پررنگی در سال‌های گذشته در بین دانشجویان داشته است و این حضور به تقویت دانشگاه‌ها کمک کرده است.

وی در ادامه به حضور رئیس جمهور در مراسم روز ۱۶ آذر سال جاری اشاره کرد و گفت: حضور رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو و بها دادن به آنها و شنیدن انتقادات و سخنان دانشجویان یک الگوی بسیار خوب برای همه مسئولان و برای پاسخگویی است. از سایر مسئولان تقاضا می‌شود در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و سخنان دانشجویان را از نزدیک بشنوند.

وی در خاتمه اظهارداشت: ما در دانشگاه‌ها این آمادگی را اعلام می‌کنیم که میزبان مسئولان بزرگوار در حوزه‌های مختلف باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.