نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، اداره موصل به مراتب سخت‌تر از عملیات آزادسازی آن خواهد بود.

نیچروان بارزانی: اداره موصل دشوارتر از از آزادسازی آن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نیچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: باید یک توافق سیاسی بین همه گروه‌های عراق و اقشار مختلف موصل بعد از آزادسازی آن از چنگ داعش ایجاد شود، زیرا آزادسازی موصل به لحاظ نظامی به مراتب آسان است اما در کنار آن باید به بخش اجتماعی و همزیستی در کنار یکدیگر نیز پرداخت ولی متاسفانه نیت جدی و واقعی وجود ندارد و این موضوع نادیده گرفته شده است.

وی در کنفرانس "سازش و همزیستی" که روز گذشته در اربیل آغاز به کار کرد، خاطرنشان کرد: آزادسازی موصل آسانتر از مرحله بعد از جنگ است لذا باید نسبت به خطرات حقیقی بعد از آزادسازی شهر هوشیار باشیم.

در ادامه افزود: اتفاق واقعی و خالصانه بین همه گروه‌ها بر اساس جغرافیا و جمعیت شناسی منطقه، مساله مهم و جدی است و تنها تضمین کننده ثبات منطقه، آتش‌بس و هوشیاری بین اکثر گروه‌های داخلی و خارجی است، لذا بر همه‌ گروه‌ها واجب است تمام تلاش‌های گذشته در رابطه با این موضوع را برای منع وقوع فاجعه‌ای بزرگ به کار گیرند.

بارزانی در بخش دیگری از حرف‌های خود خاطرنشان کرد که تجربه موفق همزیستی مشترک در اقلیم کردستان، جهان را شگفت زده کرده است.

او همچنین افزود: فرهنگ همزیستی ما باعث شده است که کشورهای جهان از ما حمایت کنند، ما باید مسئولیت بزرگ در راستای تقویت همزیستی علیه وجود تفکر تروریستی را برعهده گیریم.

او با تاکید بر این که دولت و همه گروه‌ها باید این پیام را بدهند که اجازه خدشه وارد کردن به فرهنگ همزیستی را نمی‌دهند  به اهمیت مبارزه با اندیشه‌های شوم داعش در راستای تضمین عدم تکرار ظهور مجموعه‌های مشابه دیگر در آینده اشاره کرد و گفت: شخصیت‌های دینی مسئولیت تشویق بر همزیستی بین گروه‌های مختلف را برعهده دارند و امیدواریم میلاد پیامبر و حضرت مسیح مناسبتی برای اشاعه فرهنگ همزیستی باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.