وزیر علوم با اشاره به افزایش فروش محصولات فن بازار طی ۴ سال اخیر گفت: پیش بینی می شود امسال حاصل فروش این محصولات ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.

فروش محصولات فن بازار به ۱۰۰ میلیارد تومان می رسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، محمد فرهادی در حاشیه افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه هفته ملی پژوهش، فناوری و فن بازار که عصر امروز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به وزارت علوم گفت: در بودجه سال قبل که اعتبارات این وزارتخانه به تصویب رسید برابر با سهم اعتبارات پژوهش از تولید ناخالص ملی با احتساب جدول ۱۴ بالغ بر یک درصد بوده است.

وی افزود: بخشی از این اعتبارات تاکنون پرداخت شده و امیدواریم که تا پایان سال جاری مابقی این اعتبارات به وزارت علوم اختصاص یابد.

وزیرعلوم اظهار داشت: سهم اعتبارات به وزارت علوم از تولید ناخالص ملی در سال گذشته برابر با ۴۷ صدم درصد بوده اما امسال این اعتبارات به یک درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس سند چشم انداز تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود ۳ درصد افزایش یابد.

فرهادی تاکید کرد: در بودجه سال ۹۶ این اعتبارات بیشتر پیش بینی شده است. امروز در این نمایشگاه بیش از ۴۰ طرح رونمایی شده که برخی از آنها به محصول تبدیل و به فروش رسیده اند. همچنین برخی از آنها موفق به صادرات محصولاتشان شده اند. زمینه کاربردی این محصولات در زمینه های مختلفی همچون کشاورزی، آب، صنعت، بهداشت، پزشکی، دارویی و ... است.

وی گفت: با توجه به توانمندی های محققان کشور از سوی دولت مصوب شده که دستگاههای اجرایی موظف به خرید محصولات تولید شده توسط محققان کشور هستند.

وی با اشاره به مشکلات پژوهشگران و محققان کشور گفت: در حال حاضر صندوق های پژوهش و فناوری در راستای حمایت از پژوهشگران و فناوران فعالیت می کنند. همچنین از سوی دیگر معافیت های مالی برای آنها در نظر گرفته شده است.

فرهادی گفت: همچنین از سوی دیگر اخیرا قانون معافیت مالی طرح های پژوهشی نیز به تصویب رسیده است.

وزیر علوم با اشاره به کسری بودجه برای دانش آموزان برگزیده در المپیادهای جهانی گفت: قرار بود تسهیلاتی برای ورود به دانشگاهها به این برگزیدگان اعطا شود که تاکنون محقق نشده است.

فرهادی با بیان اینکه ما در کشور استعدادهای درخشانی داریم، تصریح کرد: اکنون با وضع قوانین مختلف توانسته ایم تسهیلاتی در اختیار مخترعان قرار دهیم ولی برخی از نخبگان در این زمینه اعتراضاتی داشته اند که ما در جواب به اعتراض آنها اعلام کرده ایم که در صدد رفع مشکلاتشان هستیم و وضعیت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

وزیر علوم در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نیز گفت: خوشبختانه مسئله پژوهش و فناوری در قالب گفتمان علم و فناوری در نهادها و دستگاههای اجرایی کشور نهادینه شده و این نشان می دهد که همه ارگان ها و نهادها در راستای رفع مشکلات این حوزه هستند.

فرهادی با تاکید بر اینکه باید دانشگاهها از نسل دوم به سمت نسل چهارم حرکت کنند، اظهار داشت: پس از برجام شاهد هیئت هایی از جمله فرانسه به کشور هستیم که در این راستا قرار است اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی با اشاره به فروش محصولات فن بازار از سال ۹۲ تاکنون تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲، ۵ میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۲۳ میلیارد تومان و در سال ۹۴، ۴۳ میلیارد تومان مبلغ حاصل فروش محصولات فن بازار بوده است.

وزیر علوم افزود: امسال پیش بینی می کنیم که فروش محصولات فن بازار به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.