مشهد-معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به رشد بی رویه ساخت و ساز در حاشیه شهر مشهد اظهار داشت:رشد بی رویه ساخت و ساز های غیر مجاز در حاشیه شهر مشهد حاصل اختلاف دستگاه های اجرایی و ناآشنایی با وظایف محوله است.

ساخت و سازهای غیرمجاز در مشهد حاصل اختلاف دستگاه‌های اجرایی است

شریعت یار در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: این مسأله علاوه بر اینکه به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب می‌رساند، هزینه کلانی نیز برای شهر ایجاد و تبعات زیادی به دنبال دارد.

وی ازبحث وقوع جرم به عنوان یکی از تبعات ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرف اراضی ملی در حاشیه شهر یاد کرد و یادآور شد: حواشی شهرها معمولاً محلی برای اختفای مجرمین است.

وی با بیان اینکه در برخی بناها تیر چراغ برق در داخل حیاط واحد مسکونی قرار دارد، اضافه کرد: این قبیل موارد تبعاتی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، دستگاه‌هایی که در مقوله برخورد با ساخت و ساز ویلاسازی غیر مجاز در حاشیه شهر دخیل هستند یا از یکدیگر دور هستند و یا به وظایف خود آشنا نیستند که باید تعاملی بین این دستگاه‌های مسؤول و ذی ربط ایجاد شود و با تشکیل تیم و گروه، نظارت و کنترل بر مقوله ساخت و ساز غیر مجازرا اعمال کنند تا هم از شکل گیری موارد جدید تخلف جلوگیری شود و هم اینکه با ساخت و سازهای غیر مجاز ایجاد شده، مقابله و برخورد شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: باید ساخت و سازهایی که غیرمجاز احداث شده و تخطی و تجاوزی صورت گرفته است با اعمال قانون به وضع قبل از احداث برگردد و برای آینده هم اقدامات پیشگیری مورد توجه جدی قرار گیرد.

جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های متولی

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی از جمله  شهرداری و جهاد کشاورزی باید تخلفات صورت گرفته در این مناطق را گزارش کنند تا تدابیر لازم برای برخورد با خاطیان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه همه باید به دنبال اجرای قانون باشند، افزود: باید ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در مقوله ساخت و ساز در حاشیه شهر شناسایی شود. نکته مهم این است که در این خصوص خیلی جزیره‌ای عمل می‌شود، در حالیکه کار باید به صورت گروهی دنبال شود و دستگاه‌ها با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بین دستگاه‌ها اختلافات زیادی وجود دارد، گفت: افراد سود جو و متخلف نیز با سوء استفاده از این مسأله اقدام به ساخت و ساز و ویلاسازی غیر مجاز  می‌کنند.

لزوم شناسایی بنگاه‌های املاک غیر مجاز

وی با طرح این پرسش که چرا باید برای یک منطقه کوچک در حاشیه شهر که هزار رأی قلع و قمع صادر شده است، تنها شمار اندکی اجرا شود، گفت: اوضاع ساخت و ساز در حاشیه شهر مناسب نیست. باید بنگاه‌های املاک غیرمجاز شناسایی و پلمب شوند.

معاون دادستان مشهد در امور پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به وجود کارگاههای بلوکه سازی در این مناطق خاطر نشان کرد: شمار قابل توجهی از کارگاه‌های بلوکه سازی دیده می‌شود که مشخص نیست، چه تعداد از آن‌ها دارای مجوز هستند. ضمن اینکه وجود کارگاه‌های غیر مجاز بلوکه سازی شن و ماسه در سرعت ساخت و سازهای غیر مجاز حاشیه شهر اثر گذار است.

وی با اشاره به وجود ویلاهای غیر مجاز در مناطق مورد بازدید بویژه در روستای دهشک تصریح کرد: برخورد با موارد تخلف باید با سرعت انجام شود.

گفتنی است در این بازدید چند واحد بنگاه املاک فاقد پروانه پلمب و بازدیدی از برخی ویلاهای غیرمجاز انجام شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.