گرگان-رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۹۰ در صد بودجه کشور صرف هزینه های جار ی می شود بیان کرد: در حال حاضر شاخص ترین تهدید در حوزه اقتصاد است که باید در مورد مشکل و حل آن به وفاق رسید.

 ۹۰درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود/اقتصاد شاخص ترین تهدید است

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان، گفت: وقتی به بودجه نگاه می شود حدود ۲۰۰ هزار میلیارد بودجه جاری و ۲۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه ۹۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود که این سهم نمی تواند موتور محرک کشور باشد و این میزان بودجه عمرانی تسهیل کننده نیست.

لاریجانی با تاکید بر این که نباید برخورد سیاسی با بحث های اقتصادی داشت، خواستار نگاه هوشمندانه درباره مشکلات کشور از جمله اشتغال و کاهش هزینه های کشور شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشور در حالتی قرار دارد که جنس تهدیداتش همجنس تهدیدات ابتدای انقلاب نیست.

وی با بیان این که  باید باید این تهدیدات را خوب شناخت، افزود:  علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب سیستم کشور و بدنه دولت در حال چاق شدن است و لذا هزینه هایی در کشور می شود که ضروری نیست و می توان بسیاری از کار ها را با کمک مردم  انجام داد.

وی ایجاد کارآفرینی و تولید را بسیار کشور ضروری دانست و ضمن تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران، گفت: سرمایه های سرگردان بین المللی بسیاری وجود که دنبال سرزمینی امن برای حضور هستند و  ما باید از این فرصت ها بهترین بهره را ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که قانون تسهیل کسب و کار و رفع موانع کسب و کار به درستی اجرا نشده است، گفت: متاسفانه شاهدیم برخی افراد برای سرمایه گذاری و کارهای تولیدی باید کفش آهنین به پا کنند و بخش زیادی از صنعت‌گران ما هم با معوقات بانکی روبرو هستند.

چرخه اقتصادی کشور باید تغییر کند

وی خواستار حل مشکلات بخش تولید و صنعت شد و اظهار کرد: باید وابستگی ما به نفت کاهش یابد.

وی از پیگیری طرح آمایش سرزمین در برنامه ششم توسعه خبرداد و بیان کرد: فعال کردن اقتصاد مناطق برای ما مهم است و در استان‌هایی همانند گلستان امکان تبدیل شدن به یک استان صادراتی وجود دارد.

لاریجانی در بخش دیگری گفت: چرخه اقتصادی کشاورزی در کشور باید تغییر کند و باید پایه این باشد که متناسب با هر روستا صنعت گردشگری، معدن و دیگر مسائل را ایجاد کنیم تا شاهد پیشرفت اقتصادی و کشاورزی در کنار هم باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای استان ما برای استان‌ها در حال بررسی هستیم تا ۳۰ درصد از بودجه کشور به زیرمجموعه استان‌ها تعلق بگیرد تا استان‌ها با توجه به مسائل استانی هزینه شود.

جمهوری اسلامی طرفدار وحدت است

لاریجانی در بخش دیگری تاکید کرد: جمهوری اسلامی طرفدار وحدت است و چه در بحران سوریه و چه در بحران یمن می‌گفتیم که ما طرفدار گفتگوی سیاسی حل این مسئله هستیم اما برخی از کشورهای منطقه طرفدار جنگ و خونریزی بودند و این هزینه‌ها را روی دست مسلمانان گذاشتند.

وی اصافه کرد: این ایام بهترین ایامی است که اختلافات را حل کنیم و این مسئله برای من قابل اهمیت است که کشورهایی که به ایران سفر می‌کنند می‌دانند که جمهوری اسلامی خواهان صلح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضع هسته‌ای که ایران مذاکره کرد و آمریکایی‌ها هم نقض‌ها و تخلفاتی داشتند، دنیا متوجه شد که ایران پای تعهدات خود ایستاده است و این مهم است که ما در دنیا ثابت کنیم ما طرفدار حل و فصل صلح‌آمیز هستیم.

لاریجانی اضافه کرد: در شرایط فعلی روشی که جمهوری اسلامی موضوعات منطقه را دنبال می‌کند، در نگاه دنیا و جایگاه جهانی قابل ارزش است.

وی گفت: ویژگی همبستگی ملی و رفتار عقلایی کشور ما باعث امنیت پایدار در کشور شده و از این امنیت باید استفاده کنیم و وضعیت اقتصادی کشور را به سوی وضعیت مناسب پیش ببریم و البته از نظر اقتصادی دارای وضعیت و شرایط خوبی نیستیم اما مسیری که جلو می‌رویم مسیر روشنی است.


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.