ما باید بیشتر به مباحث داخلی خودمان مانند نوسانات نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار توجه کنیم و فارغ از اتفاقات خارجی و صرفا با تکیه بر ظرفیت های داخلی اقتصاد خودمان را سر و سامان دهیم.

برجام هیچ تاثیر مثبتی بر صنایع کوچک و متوسط نداشت/ دولت به جای نگاه به بیرون به فکر نوسانات ارزی و بهبود فضای کسب و کار باشد/ خروج انگلستان از اتحادیه اروپا فرصت خوبی برای اقتصاد ایران است

بعد از گذشت یکسال از اجرایی شدن توافق برجام، بسیاری از رسانه ها و شخصیت های حامی این مذاکرات اجرای این توافق را در راستای لغو تمام تحریم های بین المللی بر علیه ایران و آغاز فصلی نو برای اقتصاد نابه سامان ایران می دانستند. این در حالی است که با توجه به گذشت یکسال از آغاز برجام، هنوز نه تنها سرمایه گذاری قابل ذکری در اقتصاد ایران اجرایی نشده بلکه بسیاری از تحریم های مدنظر از جمله تحریم های بانکی ایران همچنان به قوت خود باقی است. در کنار این موضوع در هفته های گذشته سنای آمریکا حتی بدون یک رای مخالف و ۹۰ رای موافق تحریم های ۲۰ ساله موسوم به داماتو را تصویب کرد. موضوعی که از فردای تصویب آن در سنای آمریکا واکنش مقامات ارشد ایرانی را به همراه داشت. تا آنجا که حسن روحانی که می توان برجام را شاخص ترین نمونه در کارنامه مدیریتی وی در طول ۳.۵ سال گذشته دانست در روز ارائه لایحه بودجه سال ۹۶  به مجلس شورای اسلامی، صراحتا تمدید این قانون را به مثابه نقض برجام دانست. این در حالی است طبق گفته کارشناسان و با توجه به شرایط موجود حتی در صورت عدم تایید این قانون از سوی رئیس جمهور آمریکا و بازگشت آن به مجلس آمریکا، تصویب و تبدیل آن به قانون حتمی به نظر می رسد. از این رو پایگاه خبری «قدس آنلاین» در گفتگویی با علی اصغر جمعه ای از بازرگانان ایرانی و رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان به بررسی این موضوع و تاثیر تمدید تحریم های ۱۰ ساله داماتو بر روند اجرایی برجام پرداخته است.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر سیاسی بودن تمدید تحریم های ۱۰ ساله داماتو به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: از آنجا که سیاست های کلان کشور ازابلاغیه های مقام معظم رهبری که در راستای سیاست های کلی نظام است سرچشمه می گیرد باید اذعان داشت که تمدید این تحریم ها برخلاف مبانی برجام و در راستای نقض برجام است. وی افزود: با توجه به اینکه در توافق برجام کشورهای اروپایی نیز دخیل بوده و از طرفی در مدتی که با ایران همکاری اقتصادی نداشتند برخی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده اند لذا در این زمینه نظر طرف اروپایی نیز بسیار مهم است. جمعه ای ضمن تاکید بر وضعیت اقتصادی غیر عادی وبحرانی اکثر کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: اروپایی ها به شدت به دنبال بازاری برای فروش محصولات خودهستند که مطمئنا در صورت همراهی با سیاست های آمریکا ممکن است بازار ۳۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه را از دست بدهند بنابراین به نظر می رسد تمدید این قانون با مقاومت اروپایی ها روبه رو شود. وی درباره احتمال عدم همکاری کشورهای اروپایی با آمریکا به قدس آنلاین گفت: این تحریم ها، تحریم هایی نیست که در رابطه با مباحث جدیدی باشند لذا اروپایی ها به راحتی می توانند کار خود را کرده و حتی نسبت به این موضوع موضع گیری انتقادی نیز داشته باشند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  سمنان با اشاره به نزدیکی سیاست های انگلستان به سیاست های خصمانه آمریکا در قبال ایران تصریح کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش سطح همکاری و هماهنگی این کشور با سایر اعضای اتحادیه اروپا فرصت مناسبی برای ایران است تا روابط اقتصادی خود با این اتحادیه را گسترش دهد.

جمعه ای در ادامه این گفتگو با بیان مشکلات داخلی اقتصاد ایران اظهار داشت: ما باید بیشتر به مباحث داخلی خودمان مانند نوسانات نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار توجه کنیم و فارغ از اتفاقات خارجی و صرفا با تکیه بر ظرفیت های داخلی اقتصاد خودمان را سر و سامان دهیم. این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر ما مباحث داخلی خودمان را براساس تصمیم گیری ها و پیش بینی هایی از شرایط داخلی اقتصاد برنامه ریزی کنیم می توانیم خیلی بهتر از گذشته حرکت کنیم.

وی با اشاره به تفاهمات امضا شده ایران با کشورهای اروپایی در دوران پسابرجام تصریح کرد: عمده این تفاهمات در صنایع بالادستی مانند صنعت نفت و گاز بوده که تاثیرات قابل توجهی نیز روی این صنایع داشته است. جمعه ای ادامه داد: به هر حال بسیاری از تجهیزات و تکنولوژی های اکتشاف و استخراج نفتی ما مستهلک شده بود که به نظر می رسد بازسازی هایی در این زمینه صورت گرفته است. این عضو اتاق بازرگانی در خاتمه خاطرنشان کرد: متاسفانه برجام درباره بخش خصوصی مخصوصا صنایع کوچک و متوسط هیچ اثری نداشته و هیچ تفاهم نامه یا قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.