مشهد- رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به تلاش‌های بسیار صورت گرفته در جهت افزایش صادرات گفت:‌ کالای ایرانی جذابیت لازم در بازار جهانی را ندارد.

کالای ایرانی جذابیت در بازار جهانی ندارد/تثبیت مصنوعی نرخ ارز بلای جان صادرات

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی شامگاه چهارشنبه‌ در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کالای ایرانی را بدون جذابیت لازم در بازارهای جهانی عنوان و اظهار کرد:‌ اگر منابع مالی کافی داشته باشیم و تمام موانع برطرف شود بازهم قدرت رقابت نخواهیم داشت چراکه جذابیت در تولید نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در جهت افزایش صادرات ابراز کرد: علیرغم تمام تلاش‌ها هنوز کالای جذابی برای بازارهای جهانی نداریم.

وی نبود زیرساخت‌های مناسب را از دیگر مشکلات تولید برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه در عرصه تولید و صادرات با ضعف در ساختارهای تجاری، تولید و حمل‌ونقل مواجه هستیم که عامل بازدارنده در رقابت با دیگر کشورهای مدعی صادرات در منطقه می‌شود.

اجرانشدن قوانین مشکلی اساسی

وی از سخنان خود تثبیت تصنعی نرخ ارز را مشکل اساسی صادرات عنوان کرد و افزود: مقررشده بود تا پایان سال ارز تک‌نرخی شود اما تاکنون این مهم محقق نشده است و در صورت عدم اجرا مشکلی اساسی برای صادرات و تولید و سرمایه‌گذار است.

شافعی با انتقاد از عدم اجرایی شدن برخی مصوبات مجلس اظهار داشت: متأسفانه در حاکمیت قانون مشکل‌داریم  و برخی قوانین باوجود تصویب در مجلس اجرایی نمی‌شود.

تحریم ها فعالیت صادرکنندگان را نابرابر کرده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحریم‌های موجود، فعالیت صادرکنندگان را در شرایط نابرابر ذکر کرد و اظهار داشت: تمامی هیأت‌های اقتصادی دنیا به دنبال کسب سهمی از بازار ایران در منطقه هستند لذا حفظ بازار توسط صادرکنندگان ما افتخار بزرگی است.

وی با اشاره به تحریم‌ها ابراز کرد: متأسفانه تحریم‌های چندساله شکاف عمیقی میان ما و کشورهای دیگر ایجاد نموده است و تولید ما در استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا با رقیبان خود بسیار فاصله دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تحریم‌ها را چالش مهم تولید عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان ما با استفاده از روشهای نوین و گرایش به شیوههای دانش‌بنیان باید این عقب‌ماندگی را جبران نمایند.

صادرات موفق پشتوانه تولید قوی نیاز دارد

وی تأکید کرد: با روش‌های گذشته قادر به رقابت در بازارهای کنونی نیستیم لذا استفاده از شیوه‌های نوین تجارت باید موردتوجه فعالان اقتصادی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رابطه تولید و صادرات اظهار داشت: صادرات موفق باید از پشتوانه یک تولید قوی برخوردار باشد.

شافعی در ادامه میزان صادرات کشور از سال ۲۰۱۱ را ۳۷ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۲۰۱۵ به رقمی بالاتر از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی کشور مالزی در صادرات اظهار داشت: این کشور با جمعیتی بالغ‌بر ۳۰ میلیون نفر از صادرات سالانه ۲۰۰میلیارد دلار برخوردار است درحالی‌که ما با جمعیت بیشتر تنها ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باوجود افزایش صادرات اما این مقدار با ظرفیت‌های کشور همخوانی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.