سفیر چین در آمریکا اعلام کرد: پکن هرگز با واشنگتن درباره مسائلی که مربوط به تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشور می‌شود چانه زنی نخواهد کرد.

سفیر چین: هرگز با آمریکا بر سر تمامیت ارضی‌مان چانه‌زنی نخواهیم کرد

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ چویی تیانکای، سفیر چین در نشستی در میان نمایندگان شرکت‌های مطرح آمریکایی با اشاره به تنش‌های اخیر میان آمریکا و چین درباره سیاست "چین واحد" گفت: پکن و واشنگتن نیاز دارند که در راستای تقویت روابط دو کشور همکاری کنند. بنیاد سیاسی روابط چین و آمریکا نباید زیر سوال برود بلکه باید این اصل حفظ شود.

وی ادامه داد: باید اصول بنیادین روابط بین‌الملل مورد نظارت قرار گیرد نه اینکه نادیده گرفته شود. تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی چین نباید به عنوان ابزاری برای چانه زنی مورد استفاده قرار گیرد. من امیدوارم که همگان این مساله را درک کرده باشند.

سفیر چین بدون اشاره به تایوان و یا اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره سیاست چین واحد گفت: این سیاست یک اصل بنیادین برای روابط واشنگتن با پکن است.

همچنین سفیر چین در آمریکا درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در چین اعلام کرد: پکن این ضمانت را می‌دهد که هم برای شرکت‌های چینی و هم برای شرکتهای خارجی سطحی از همکاری در این کشور وجود داشته باشد.

چندی قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا  با گفتن این که "اجباری به پایبندی به سیاست چین واحد نمی بیند مگر آن که از پکن مزایایی در حوزه تجارت و دیگر حوزه‌ها دریافت کند"، خشم چینی ها را برانگیخت.

پس از اظهارات ترامپ، چین هشدار داد هر گونه تغییر در سیاست آمریکا به نفع رسمیت بخشی به تایوان "به طور جدی" به صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب زده و روابط میان پکن و واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

همچنین یک مقام چینی در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: ترامپ سیاست "چین واحد" را درک نکرده است.

در همین راستا دنیل راسل، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور آسیا نیز چند روز قبل با سفیر چین در آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس سیاست چین واحد که سالهاست از سوی دولت‌های متوالی در آمریکا در پیش گرفته شده، واشنگتن با تایوان صرفا روابط غیررسمی خواهد داشت و دولت مرکزی پکن را به عنوان دولت تمام خاک چین به رسمیت می شناسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.