مراسم اختتامیه دومین جشنواره پیامبر مهربانی با تجلیل از شاهین فرهت و ژان دورینگ برگزار شد.

تقدیر از فرهت و دورینگ به خاطر یک عمر فعالیت هنری/ موسیقی می‌تواند آدمی را به هبوط و یا سقوط برساند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی شب گذشته پنجشنبه 25 آذر 1395 در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در این مراسم جمعی از روحانیون مجمع تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، منوچهر متکی و جمعی از هنرمندان  و علاقه‌مندان به موسیقی حضور داشتند.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی در سخنانی گفت: سال گذشته در این جشنواره شش کشور حضور داشتند که امسال هنرمندانی از 8 کشور به جشنواره آمدند. هنرمندان شهرستانی سال گذشته از 8 استان آمده بودند که امسال از 10 استان‌ گروه‌هایی طی 5 شب در فرهنگسراهای مختلف به اجرای برنامه پرداختند. هیچ‌کدام از کشورها و استان‌های شرکت‌کننده در جشنواره امسال در سال گذشته حضور نداشتند یعنی شرکت‌کنندگان تکراری نبودند. 

او ادامه داد: برنامه سازمان بر این است که برهمین اساس جلو برویم تا همه کشورها بتوانند هر کار هنری در حوزه موسیقی برای پیامبر اسلام را انجام داده‌اند در این جشنواره ارائه کنند. آنچه مهم است این است که همه جلوه‌های هنر برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی است و ما بنا داریم از همه این جلوه‌های هنر برای ارتقای فرهنگ جامعه بهره ببریم. 

«شنیدن» نام اثری است با صدای علی الهادی خواننده لبنانی‌- دانمارکی که این اثر را برای حاضران در فرهنگسرای بهمن اجرا کرد. علی الهادی قطعه شنیدن براساس نامه‌ امام خامنه‌ای به جوانان اروپا ساخه است. 

* پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک از دانشمندان موسیقی و فقیهان آشنا با موسیقی

آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود. اراکی ترجیح داد سخنانش را به بیان نکاتی درباره دانش اسلامی درباره موسیقی اختصاص دهد.

آیت‌الله اراکی گفت: 3 دانش اسلامی درباره موسیقی قابل تعریف است که یکی از آنها جهان‌بینی موسیقی و آواز است. در این عرصه ما حرف‌های سیاری برای گفتن داریم. رابطه موسیقی با آفرینش و معاد در آیه کریمه سوره زمر آمده است که در آن اشاره می‌شود به این نکته که «هم پایان این جهان و هم آغاز این جهان با نفخ سور شکل می‌گیرد و شکل  گرفته است». 

او ادامه داد: بخش بعدی دانش اسلامی درباره موسیقی دانش فلسفی آواز و موسیقی است. در هر آوازی و در هر آهنگی یک انرژی نهفته است. این انرژی گاهی مثبت و گاهی منفی است. همزمان دردرون آدمی هم دو نوع استعداد مثبت و منفی داریم که گاهی آدمی را به هبوت و گاهی آدمی را به سقوط می‌کشاند. موسیقی با این دو استعداد رابطه مستقیم دارد؛ آنجا که موسیقی با نهاد مثبت انسان ارتباط می‌گیرد، آدمی را به خدا نزدیک و به «یاد» می‌اندازد. حال اگر این ارتباط موسیقی با نهاد منفی انسان باشد آدمی به سمت خاموشی و فراموشی می‌رود. «یاد» همان ذکر خداست که گاهی با شنیدن آهنگ‌ها و آوازهای مناسب شکل می‌گیرد. 

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: حضرت داوود به صحرا می‌رفت و آواز می‌خواند و این کار را با یاد خدا انجام می‌دهد و همین موجب می‌شد که حتی جامدات با او هم‌صدا شوند و ذکر خدا گویند. 

وی خطاب به اهالی موسیقی گفت: بخش سوم دانش اسلامی درباره موسیقی «دانش فقه آواز و موسیقی» است. برای شناخت بیشتر این حوزه می‌توان کمیته‌ای مرکب از دانشمندان حوزه موسیقی و فقیهان آشنا با موسیقی تشکیل داد. فقیهان معیارهای موسیقی حلال را تعیین و اهل موسیقی فرمول‌های رسیدن به موسیقی پاک را تعریف کنند. در این شرایط آواز پاک ایجاد می‌شود و اگر آواز پاک در جامعه رشد کند جامعه به سمت تعالی می‌رود.  به نظرم اگر این راه باز شود و این چنین کمیته‌ای برای شناخت بیشتر دانش فقه آواز و موسیقی ایجاد شود خدمت بزرگی انجام شده است. 

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: در فقه و موسیقی 3 عنصر وجود دارد که در مثبت یا منفی بودن موسیقی موثر است؛ نخست محتوا که هم شامل معانی  و هم شامل گرایش صداها می‌شود. دوم مضمون که به شعر اشاره دارد و سوم فضا است که تاکید بر فضایی دارد که موسیقی در آن اجرا می‌شود.

* تقدیر از شاهین فرهت و ژان دورینگ

بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی به تقدیر از دو چهره موسیقی ایرانی و فرانسوی اختصاص داشت. شاهین فرهت و ژان دورینگ دو چهره‌ای بودند که به خاطر یک عمر فعالیت هنری در این مراسم تقدیر شدند.

شاهین فرهت آهنگساز ایرانی و مدرس موسیقی که سمفونی پیامبر را چند سال پیش ساخت و منتشر کرد.

فرهت پس از تجلیل شدن در سخنانی گفت: مفتخرم که امشب در میان شما هستم. ساختن قطعه‌ای با نام پیامبر مسئولیت بزرگی بود. پیش از این اثری در فرم سمفونی درباره پیامبر اسلام ساخته نشده است.  این سمفونی شامل 4 موومان است که هر بخش تم خاص خود را دارد و روایت بخشی از زندگی پیامبر را برعهده دارد. قسمت نخست این سمفونی زندگی پرفراز و نشیب پیامبر اسلام تا پیش از مبعوث شدن است.  بخش دوم به دوران مبعوث شدن اختصاص دارد و موومان سوم زمانی است که ایشان پیامبر شده و موومان چهارم هم به پیروزی پیامبر اختصاص دارد.

سمفونی پیامبر ساخته شاهین فرهت در می مینور ساخته شده است.  

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربان گروه قوالی از پاکستان و گروهی از استان گلستان - علی‌آباد کتول به اجرای برنامه پرداختند. همچنین پروفسور ژان دورینگ محقق و موسیقی‌شناس فرانسوی پس از اینکه در این مراسم تجلیل شد به ارائه بخشی از تحقیقات خود درباره تنوع موسیقی در فرهنگ‌های مختلف پرداخت.

در حاشیه: 

این مراسم در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شد که ظرفیتی  1500 نفره دارد. نکته جالب توجه در این مراسم پر بودن تمام صندلی‌ها و پشت در ماندن صدها نفر از علاقه‌مندان به موسیقی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.