مشهد- در حالی که شمارش معکوس برای هم نشینی در بلندترین شب سال آغاز شده است در بازار نیز به نظر می رسد قیمت ها شتاب بیشتری گرفته است تا آنجا که آناناس با قیمت ۳۰ هزار تومان سلطان بازار شب چله شده است.

یلدای گرانی با خشکبار ۶۰۰ هزار ریالی/آناناس سلطان بازار شب چله

قدس آنلاین-مهدی توحیدی: در حالی که تنها کمتر از ۴۸ ساعت به بلند ترین شب سال باقی مانده، کسبه از هفته گذشته اقدام به فروش کالاهای شب یلدا کرده‌اند، این در حالی است که هنوز جای پای رکود باقی مانده است و گشت و گذاری در بازار این را بخوبی نشان می‌دهد که بازار شب یلدا با استقبال نه چندان مشتریان روبه‌رو شده، اما مسؤولان همچنان از ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند.

هر سال و در آستانه شب یلدا بازار هم به سمت گرانی می‌رود. در این روزها قیمت‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد، به طوری که گاهی کالایی تا دو برابر قیمت قبل هم عرضه می‌شود.

‌اما در این سال‌ها گرانی میوه و آجیل در ایامی مانند شب یلدا و عید نوروز برای مردم به امری عادی تبدیل شده که در این بین مغازه دارانی هم هستند که قیمت‌ها را بالاتر عنوان می‌کنند و هزینه‌های گزاف سرقفلی و اجاره بها را از عرضه گران محصولات خود تأمین می‌کنند.

نمایی از قیمت ها

گزارش میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد، صعود قیمت ها موجب شده مشتریان انتخاب های سخت تری داشته باشند. در همین حال بازارآجیل و خشکبار شب یلدا حکایت از افزایش ۱۰ تا ۲۰ در صدی این محصولات دارد، به طوری که در حال حاضر ، قیمت پسته اکبری به ۵۲ هزار تومان، پسته فندقی به ۴۸ هزار تومان، پسته کله قوچی به ۵۲ هزار تومان، بادام به ۶۰ هزار تومان، پسته صادراتی به ۶۲ هزار تومان و فندق به ۵۸ هزار تومان رسیده است.

گرد گرانی دلار بر میوه ها

از بازار میوه هم خبر می‌رسد که یک سبد میوه، دست کم برای یک خانوار چهار نفره ۲۵تا۵۰ هزار تومان آب می خورد. این حکایت اما برای تازه دامادهایی که سبدهای میوه شب یلدا را برای عروس خانم‌ها سفارش می‌دهند، بیشتر از این‌ها آب می‌خورد، به گونه‌ای که افزایش این روزهای نرخ دلار قیمت یک عدد آناناس برای تزیین سبد میوه شب چله آقا دامادها را با توجه به وارداتی بودن آن در برخی میوه فروشی‌ها به ۳۰ هزار تومان ناقابل رسانده است.

بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال درجه یک بین ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، پرتقال جنوب بین ۳۲۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، کیوی بین دو هزار و۸۰۰تومان تا ۴۲۰۰ تومان و نارنگی بین ۳۲۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است. البته هستند برخی میوه فروشی‌هایی که قیمت‌های بالاتری هم برای میوه‌های خود عنوان می‌کنند.

گلایه شهروندان از قیمت‌ها

به گفته یکی از شهروندان که برای خرید میوه راهی خیابان شده، امسال میوه فراوان‌تر از سال گذشته، اما قیمت آن نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی می‌گوید: قیمت‌ها از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است و وقتی به مغازه‌داران می‌گوییم چرا گرانفروشی می‌کنید و بیشتر از نرخ مصوب بر روی قیمت‌ها می‌کشید، می‌گویند: که قیمتها همین است، می‌توانید بروید شکایت کنید.

وی ادامه می‌دهد: مغازه‌داران از تهدید و شکایت نمی‌ترسند به همین دلیل آن‌ها هرکاری که بخواهند انجام می‌دهند.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از قیمت های بالای میوه به خبرنگار ما می‌گوید: همیشه در رسانه‌ها در فصل برداشت میوه‌های پاییزی می‌شنویم که باغدار پرتقال و سیب را کیلویی ۶۰۰ و ۸۰۰ تومان فروخته است، اما امشب مردم باید پرتقال را دست کم کیلویی سه هزار و سه هزار و ۵۰۰ تومان و سیب را کیلویی سه تا چهار هزار تومان بخرند.

اما سوگل سفره شب چله یعنی «هندوانه» در میادین مشتری زیادی دارد. خرده فروشان میزان خرید روزانه را تا دو سه برابر افزایش داده‌اند و بیشتر فضای فروشگاه‌ها از این میوه پرشده است، این در شرایطی است که قیمت هندوانه دیگر ۵۰۰ تومان چند ماه قبل نیست و تا ۲۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

هر چند افزایش نرخ تورم سفره یلدا را کوچک کرده است؛ اما تقاضا برای خرید میوه و آجیل مانند تخمه و هندوانه حتی در قیمت‌های ارزان تر بالاست، اما به گفته فروشندگان بازار داغ نشده است و برخی از آن‌ها از استقبال سرد مشتری گلایه مند هستند.

در این بین یک فروشنده میوه که با استقبال سرد مشتریان روبه‌رو شده، علت گرانی را نبود حمایت کافی از سوی دولت می‌داند و می‌گوید: مردم فکر می‌کنند ما میوه‌ها را با قیمت گران به آن‌ها عرضه می‌کنیم، در صورتی که خود میوه فروشان هم میوه‌ها را گران خریداری می‌کنند.

با این حال شب یلدا خاطره شیرینش سپری می‌شود، اما بازار گرانفروشی درمیان وعده‌های مسؤولان در آستانه این شب همیشه داغ بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.