ساری-روستائیان مازندرانی تاکنون استقبال خوبی از بیمه روستایی و عشایر نکرده اند و تمایل چندانی به استفاده از اینگونه بیمه ها ندارند تا آنجا که به گفته مدیر بیمه اجتماعی تنها ۱۵ درصد مازنی ها عضو این صندوق شدند و راه های تشویقی راه به جایی نبرده است.

بیمه های روستایی درمان نمی کنند

قدس آنلاین-حسین احمدی:بر مبنای قانون اساسی کشورمان، برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت پزشکی، حقی همگانی است و دولت مکلف است طبق قوانین، از محل درآمدهای عمومی و درآمد حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای تمام افراد کشور تامین کند.

در این بین طرح پزشک خانواده که در استان های مازندران و فارس در حال اجراست، بر مشکلات روستائیان افزوده و نظام ارجاع نیز دردهای آنان را تشدید کرده است.

بطوریکه یک روستایی باید با طی مسافت های طولانی خود را به پزشک منطقه رسانده و دستور ارجاع برای متخصص را دریافت کند تا بتواند به مراکز درمانی مراجعه و دردش را تسکین دهد که این پروسه آزاردهنده موجب شده تا روستازاده مازنی، عطایش را به لقایش ببخشد.

فاصله زیادی با مراکز درمانی داریم

این شکل از کیفیت و پوشش دفترچه‌های بیمه درمان روستایی، باعث دلخوری و گلایه بسیاری از روستاییان شده است. کافی است سری به مراکزدرمانی درشهرها بزنید تا ببینید که بود و نبود این دفترچه‌ها، برای ما که برای درمان از روستا به شهر می رویم، هیچ فرقی ندارد.

مطالب فوق را دهیار روستای «کوات» چهاردانگه ساری در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید و می افزاید: اغلب روستائیان نمی دانند که بدون نامه ارجاع پزشک خانواده، هزینه های درمانی آنان بصورت آزاد محاسبه می شود و متحمل هزینه های گزاف می شوند.

فرزاد کواتی با اشاره به اینکه بهورز مستقر در خانه بهداشت روستا تنها مشاوره های بهداشتی ارائه می دهد و داروی چندانی در اختیارش نیست، اضافه می کند: برای مراجعه به پزشک باید ۱۵ کیلومتر طی کنیم تا به«رودبار تلمادره» برسم.

وی با بیان اینکه ۳۵ کیلومتر از مرکز بخش مان، کیاسر و ۱۱۰ کیلومتر از ساری فاصله داریم، ادامه می دهد: متاسفانه امکانات درمانی خوبی در مرکز بخش مان وجود نداشته و مجبوریم برای کارهای پزشکی به ساری برویم.

دهیار روستای «کوات» ساری ادامه می دهد: برای مراجعه به مراکز درمانی ساری نیازمند نامه ارجاع می باشیم و در راستا ابتدا باید با طی مسافت طولانی به پزشک خانواده مراجعه و از آنجا کفش های آهنی درمان را بپوشیم و راهی شهر شویم.

کواتی اضافه می کند: برخی از روستائیان برای درمان به سمنان می روند چراکه طرح پزشک خانواده در آنجا اجرا نمی شود و نیازی به نامه ارجاع نیست.

وی از مشکلات بهداشتی روستا بعلت نداشتن آب شرب سالم می گوید و از مسوولین می خواهد هرچه زودتر این معضل را رفع کنند.

کواتی توضیح می دهد: فاضلاب های روستا شیب به سمت قنات بوده و متاسفانه اغلب اهالی، درگیر بیماری های انگلی، اسهال وناراحتی های کلیه می باشند.

مراجعات غیرضروری مشکل اصلی روستائیان

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: طرح تحول سلامت برند خوبی برای کشورمان شده است و در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که همه مردم صاحب دفترچه درمانی شوند.

دکتر رسول ظفرمند با اشاره به اینکه خطری که طرح تحول سلامت را تهدید می کند، پایداری آن است، می افزاید: برای اجرای این طرح، کار کارشناسی خوبی صورت نگرفت و باید با احتیاط بیشتری اجرایی می شد.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده در خط اول مشاوره و درمان روستائیان قرار دارد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه حِس اعتماد به پزشکان روستا کم شده و هرچه این حلقه زرّین میان مردم و سطوح درمانی کمرنگ شود، مردم آسیب می بینند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مراجعات به پزشکان از سرناآگاهی و حضورغیرضرور می باشد، می گوید: عمده ترین مشکل امروز جامعه، اصلاح نگاه به پزشک روستاست و فکر می کنیم هر پزشکی نسخه اش پُربارتر باشد، بهتر است.

اگر این اعتماد باید بازسازی شود و حلقه اتصال پزشک و بیمار محکم گردد، از مراجعات غیرضرور کاسته خواهد شد.

دکتر ظفرمند بالابردن آگاهی روستائیان را مهم می خواند و می افزاید: در این راستا طرح توانمندسازی بیمه شدگان را در دستور کار داریم تا آنان از حقوقی که برایشان مترتب است، آگاه شوند.

وی از ائمه جمعه، شوراهای محل، دهیاری ها و بخشداری ها خواست در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی روستائیان کمک کنند تا خدمت گیری برای بیماران راحت تر شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به اینکه در بیمه روستایی، بسته های مراقبتی در اختیار روستائیان قرار می گیرد، یادآور می شود: بیمه سلامت بعنوان خریدار خدمات درمانی، در بحث نظارت فعال بوده و ناظرین مربوطه با سرکشی به مراکز درمانی، مشکلات را پایش می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.