فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه ضمن بیان برنامه های مختلف این قرارگاه برای از بین بردن فقر و محرومیت در نقاط مرزی کشور به وجود فقر فرهنگی در برخی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: محرومیت های فرهنگی ریشه ای و زمان بر است و باید همه دستگاه ها و سازمان های ذیربط وارد عمل شوند.

محرومیت های فرهنگی ریشه ای و زمان بر است/ تا پایان سال 1000 واحد مسکونی تحویل مرزنشین های جنوب شرق می شود

اختصاصی قدس آنلاین - موضوع محرومیت‌زدایی عملاً از سال ۸۷ به صورت رسمی در سپاه در دستور کار قرار گرفت، طی ابلاغی که سردار فرمانده کل سپاه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء داشت. در همین راستا هم بود که از سال 89 قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی کارش را آغاز کرد و انجام اقداماتی در راستای محرومیت زدایی در بخش هایی که محل ماموریت این نیرو است در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت.

محرومیت زدایی البته رفع مشکلات معیشتی و درآمدی صرف نیست، بلکه برطرف کردن اینگونه مشکلات در همسوکردن مردم با نظام و حفظ امنیت پایدار در مناطق مرزی از اهمیت شایانی برخورداراست. به همین دلیل هم هست که قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه در مناطق عملیاتی خود که شامل کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب خراسان جنوبی و بخشی از خوزستان می شود نسبت به انجام فعالیت هایی در حوزه های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی و درمانی اقدام کرده است.

سردار ابوالقاسم منصوری فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه، در گفتگو با قدس آنلاین ضمن بیان اجمالی عمده فعالیت های این قرارگاه در سال جاری، از افتتاح بیمارستان های صحرایی در هفته وحدت گفت و به سوالات ما در زمینه رفع محرومیت از نقاط مرزی کشور پرداخت.

سردار منصوری با اشاره به اینکه مناطق اصلی فعالیت ما همان استان هایی است که نیروی زمینی در آنها به انجام ماموریت اقدام می کند گفت: «این مناطق که همه در حاشیه مرزها قراردارند شامل کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب خراسان جنوبی و بخشی از خوزستان می شود.»

وی با اشاره به اینکه فرمانده نیروی زمینی سپاه همواره بر این نکته تاکید دارند که سپاه یک نهاد مردمی است افزود:  «به همین دلیل برای اینکه ماموریت ها با کیفیت باشند و همزمان به ارائه خدمات به مردم نیز بپردازیم باید در حوزه های مختلف عمرانی، اجتماعی و درمانی اقداماتی را انجام دهیم.»

 فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه سپس به تشریح اقدامات این قرارگاه در حوزه های درمانی پرداخت: «فعالیت های درمانی ما بر راه اندازی بیمارستان های صحرایی متمرکز است ، به عنوان نمونه در هفته وحدت امسال، 12 بیمارستان صحرایی و 3 بیمارستان ثابت در جنوب شرق یعنی سیستان و بلوچستان،  هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب خراسان جنوبی دایر کردیم، این بیمارستان ها همچنان فعال هستند و استقبال قابل توجهی نیز از آنها به عمل آمد. در کنار این مساله، بیماران صعب العلاج در همین مناطق را شناسایی و برای ارائه کمک های نقدی و پیگیری درمان آنها اقدام می کنیم.»

ارائه برنامه های آموزشی در حوزه بهداشت و درمان هم از دیگر فعالیت های قرارگاه محرومیت زدایی نیروزی زمینی است که سردار منصوری به آن اشاره کرد: «فعالیت های آموزشی با هدف آشنایی مردم با مسائل بهداشتی و حوزه های مربوط به پیشگیری است. این ماموریت ها که در مناسبت ها و مناطق مختلف انجام می شود را معاونت درمانی نیروی زمینی انجام می دهد.»

بخش بعدی ماموریت های قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه به حوزه اجتماعی مربوط می شود؛ موضوعی که سردار منصوری آن را اینگونه تشریح کرد: «در این حوزه نیز فعالیت هایی همچون اعطای نوشت افزار و پوشاک به محصلین در دستور کار ما قرار دارد. ضمن اینکه مهم ترین بخش این فعالیت ها نیز مربوط به بحث اشتغالزایی است. از آنجا که معمولا مناطق مرزی از جمله مناطق محروم و فاقد امکانات هستند و از طرفی اعضای خانواده درآمد ثابت ندارند بحث اشتغالزایی مهم ترین بخش فعالیت های این قرارگاه است.»

وی اضافه کرد: «عدم درآمد ثابت و پایدار یکی از نقاط آسیب پذیر برای مناطق مرزی است و متاسفانه باعث کوچ مرزنشینان می شود. به همین دلیل متناسب با جغرافیای هر منطقه بسترسازی برای اشتغال از سوی این قرارگاه انجام می شود، مثل راه اندازی کارگاه های خیاطی برای مناطق جنوب شرق و زنان بلوچ مرزنشین تا هم نسبت به احیای هنرهای سنتی اقدام شود و هم تولیدات این افراد وارد بازار فروش شود؛ این اقدامات هم باعث تامین معاش روزمره آنها شده و هم باعث ماندگاری ایشان در مرز می شود.»

فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه به دیگر فعالیت های قرارگاه در زمینه اشتغالزایی هم اشاره کرد: «ساماندهی نخیلات، تسطیح زمین های کشاورزی، احیای قنوات، احداث چاه یا پرورش بلدرچین و شترمرغ از جمله فعالیت هایی است که نیروی زمینی در اطراف مرزها انجام می دهد. به عنوان نمونه در محل هایی که پرورش بلدرچین صورت می گیرد ما کل بلدرچین تولیدی را برای یگان های این نیرو تهیه و خریداری می کنیم تا تولید دست تولیدکننده باقی نماند و از طرفی مرزنشینان نیز نسبت به جابجایی از سرزمین اصلی برای کسب درآمد اقدام نکنند.»

فعالیت عمرانی بخش بعدی صحبت های سردار منصوری بود؛ اینکه تکمیل مساجد، تکمیل و تعمیر مدارس و فعالیت هایی از این دست در دستور کارشان قرار دارد، مثل بازسازی مدرسه ای که در منطقه سیستان و بلوچستان تخریب و متاسفانه معلم مدرسه فوت شد.

اما یکی از مهم ترین فعالیت های قرارگاه در مناطق مرزی ساخت مسکن است؛ در همین زمینه هم قرارداد مشارکتی با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت مسکن منعقد شده و طی آن قراراست در منطقه جنوب شرق بالغ بر یکهزار مسکن برای مددجویان کمیته امداد ساخته شود. سردار منصوری در این رابطه هم گفت: «از این تعداد حدود 350 مسکن آماده تحویل است و امیدواریم طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال تمام یکهزار مسکنی که متعهد شده ایم را تحویل دهیم.»

از فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه درباره گزارشی پرسیدیم که از هشتبندی کار کرده بودیم، گزارشی که طی آن گفته بودیم در هشتبندی گوجه کیلویی 20 تومان از زارع خریداری می شود و همین گوجه با واسطه و دلال در تهران کیلویی 5 هزار تومان به فروش می رسد؛ نحوه رفع اینگونه محرومیت ها و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان سوال ما از سردار منصوری بود؛ وی در پاسخ توضیح داد که: «ما از فرمانده کل سپاه ابلاغی داریم مبنی بر تکمیل چرخه سبد غذایی خانواری که در مناطق مرزی ساکن هستند. اهم برنامه ریزی های این بخش هم به بنیاد تعاون بسیج محول شده است. این بنیاد هم حدود هشت ماه است که فعالیت می کند. هدف این بنیاد این است که چرخه تولید و مصرف در مناطق محروم کامل شود و هم تولید مداوم باشد و هم تولیدکننده متضرر نشود؛ ضمن اینکه باید تلاش شود تا دست واسطه ها به حداقل برسد.»

سوال بعدی ما هم مربوط بود به فقر فرهنگی در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان و ازدواج های ناخواسته و معامله یک دختر با یک گوسفند! سردار منصوری با اشاره به اینکه «ما با توجه به ظرفیت هایی که نیروی زمینی سپاه دارد وارد عمل شده ایم اما ساختار سازمان ما طوری است که ظرفیت قابل قبول و قابل ارائه ای در برخی حوزه ها نداریم در پاسخ ما گفت: «همواره در جلسات اعلام کرده ایم که برای رفع محرومیت های فرهنگی باید ظرفیت های کشوری پای کار بیایند. مقام معظم رهبری هم همواره بر رفع این محرومیت های خاص تاکید داشته اند. اما نکته حائز اهمیت این است که محرومیت های فرهنگی ریشه ای و زمان بر است و باید همه دستگاه ها و سازمان های ذیربط وارد عمل شوند چراکه اگر مردم محلی احساس کنند دارد  ساختارشکنی اتفاق می افتد ایجاد حساسیت می کند.»

اینکه قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه برای سال آینده چه برنامه ای دارد سوال بعدی ما از سردار منصوری بود. وی در پاسخ به این مساله اشاره کرد که : «ما هم برنامه های کوتاه مدت و مقطعی داریم و هم برنامه های طولانی مدت. کوتاه مدت مثل اهدای لوازم التحریر و یا اعطای سبد کالا. اما آنچه که روی آن متمرکز شده ایم برنامه های اشتغالزایی است و ایجاد مسکن. حذف کپرنشینی که هم آسیب پذیر است و هم بدون امکانات اولیه اولویت ماست.»

وی این راهم گفت که «ما برای ساخت 5 هزار مسکن قرارداد با کمیته امداد داریم که یکهزار تا از آنها برای استان سیستان و بلوچستان است و تا پایان سال آماده تحویل می شود. برای این یکهزار مسکن هم قراردادی 40 میلیارد تومانی داریم که نیمی از آن تعهد قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی است و نیمی دیگر از آن را هم کمیته امداد تقبل کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.