معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از شهردار تهران خواست از تخریب «ویلای نمازی» جلوگیری کند

درخواست معاون میراث فرهنگی کشور از قالیباف

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، محمدحسن طالبیان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درخواست کرد تا «در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «ویلای نمازی» و احیانا خرید ملک، اوامر موکد صادر و اقدام عاجل انجام شود.»

درا ین نامه که به امضای طالبیان رسیده، آمده است:

«همانگونه که مستحضرید ملک و ساختمان معروف به «ویلای نمازی» به پلاک ثبتی «۱/۱۲۱۸/۱۲۲۱» که متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های مختلف حقوقی در سالیان گذشته از ثبت خارج شده است، به لحاظ میراث و ثروت تاریخی - فرهنگی شهر تهران از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، اینک مجددا در شُرف تخریب و نابودی قرار گرفته است، از آن‌جایی که رجاه واثق _امید و آرزو داشتن_ دارد، جنابعالی به این گونه موارد توجه خاصی دارید و در مواردی به همت حضرت‌عالی ابنیه تاریخی مهمی از ورطه نابودی نجات یافته است، خواهشمند است دستور دهید تا در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «ویلای نمازی» و احیانا خرید ملک اوامر موکد صادر و اقدام عاجل مبذول فرمایند.

«ویلای نمازی» در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ و با رضایت مالک بنا «حاج احمد ابریشمچی» در خیابان نیاوران تهران، خیابان عمار، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنا در دوره پهلوی دوم، دقیقا در سال ۱۳۳۹ به سفارش «شفیع نمازی» - بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی (نماینده وقت مجلس شورای ملی و مجلس سنا) - توسط "جوپونتی"، معمار مشهور ایتالیایی ساخته شد. او این ویلا را بر مبنای مفهوم «شادیِ زندگی» خلق کرد. دیوارهای حیاط‌خلوتِ ویلای نمازی با طرح‌های سرامیکی هنرمند معروف ایتالیایی "فائوستو ملوتی" تزئین شده که آثارش در نوع خود بسیار مدرن هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.