اراک- رئیس اندیشکدهٔ یقین گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به ۴ دهه از انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع لاینحل است که هنوز تکلیف ما با آن به درستی مشخص نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی بلا تکلیف است/نظام اقتصادی دنیا در حال فروپاشی است

به گزارش قدس آنلاین، حسن عباسی پیش از ظهر یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره علوم انسانی اظهار داشت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نسبت به اینکه مبنای علوم انسانی غرب غیرالهی، مادی و غیر توحیدی است و بر آن تاکید دارند، اما در وزارت علوم شورای تخصصی در وزارت علوم کجاست، باور کنید دانشگاه بدون امکانات رفاهی باز هم دانشجویی است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: ما در قبال مسائل جامعه مسئول هستیم، در قبال معرفت مردم، ربای بانکی و ساخت و ساز نظام معرفتی منحط غربی که غرب را دارد به زمین می‌زند، مسئول هستیم.

وی افزود: نظام اقتصادی دنیا در حال فروپاشی است و عده‌ای تصور می‌کنند می‌تواند مشکلات ما را حل کند، اقتصاد جهان ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و نمی‌تواند مشکل ما را حل کند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: قطعیت در دین مطرح است نه توجیه‌پذیری یا اینکه هرکس برای اینکه به هر جایگاه برسد یا بخواهد به هر کاری دست بزند توجیه کند. اگر توحید در جهان شیوع پیدا نکرده به خاطر خود ما مسلمانان است که این مهم را خود نیز به خوبی نمی‌شناسیم.

عباسی ادامه داد: باید پدیده‌های هستی را با نشانه‌ها مورد مطالعه قرار داد که امروز در تعدادی از مدارس کشور جریان آیت‌مداری را برای کودکان تدریس و تسهیل می‌کنند و هر هفته با یک آیت جدید آشنا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۶ سال آینده نسل جدید از اندیشمندان را خواهیم داشت که قدرت تفکیک علوم توحیدی از غیر توحیدی را دارند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید بر اینکه همین اختلاف نظرات در سطح خُرد نیز زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده افزود: کف جامعه با سیستم بانکی سر و کار دارند و از این اختلافات تاثیر می‌پذیرند.

وی ادامه داد: دنیا و آخرت مردم به این مسئله گره خورده است، ما در دانشگاه به تبع شرایط علمی وظیفه داریم قول‌ها را بشنویم و نیکوها و احسن‌ها را تبیین سازیم.

رئیس اندیشکدهٔ یقین برضرورت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به ۴ دهه از انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع لاینحل است که هنوز تکلیف ما با آن به درستی مشخص نیست.

عباسی افزود: متاسفانه جامعه ما تنها جامعه ای است که بر سر این دور راهی قرار گرفته تمام جوامع دیگر تکلیفشان با خودشان در این زمینه حداقل روشن است که پیگیر ۲ مسئله ۲ پارادایمی نیستند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: سبب اینکه جامعه ما بر سر ۲ راهی است به سبب شرایط انقلاب اسلامی و روی‌کردن به دین است و این مسئله به درستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین نشده است.

عباسی خاطرنشان کرد: عقب‌نشینی حوزه‌های علمیه در دوره‌های گذشته سبب شده امروز از مجموع ۴هزار رشته ارائه شده در دانشگاه‌ها زیر ۱۰رشته در حوزه‌های علمیه باشد و این یعنی اینکه بخش عمده نیازهای روز را باید دانشگاه پاسخ دهد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به دروس انسانی گفت: مقام معظم رهبری به صراحت در سخنان خود فرمودند "مبنای علوم انسانی غرب مبنای غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است" اما برخی مسئولان معتقد به این مسئله نیستند، اختلاف نظر موجود در سطح کلان کشور جدی و استراتژیکی است و همین مشکل را در سطح دانشگاه ها و حوزه ها نیز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.