معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: رمز ماندگاری مکاتب هنری مانند نگارگری این است که باید متکی به علم و دانش بوده و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

رمز ماندگاری مکاتب هنری پاسخگویی به نیازهای جامعه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اولین همایش تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران با محوریت نگارگری مکتب قزوین روز یکشنبه با حضور بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی، جمعی از اساتید، دانشجویان و هنرمندان در سالن اجتماعات دایی قزوین برگزار شد.

بهمن نامور مطلق در این همایش گفت: استان قزوین دربرخی مکاتب شاخص است که خوشنویسی، تعزیه، شعر، نگارگری از جمله آنهاست و با داشتن سبک های شاخص می تواند امروز نیز با احیاء آنها از هویت فرهنگی خود دفاع کند.

وی افزود: نگارگری یک مکتب دوران گذار از مکتب تبریز به اصفهان است و شاخص هایی دارد که باید توسط جوانان مورد توجه قرار گیرد و بازنگری شود.

معاون هنرهای سنتی وصنایع دستی میراث فرهنگی تصریح کرد:وقتی از مکتب نگارگری صحبت می کنیم منظور فقط یک هنر نیست بلکه یک دوره است که این شهر به عنوان  پایتخت صفوی توانسته سبک زیبایی ازهنرنگارگری را خلق و عرضه کند.

نامور مطلق یادآورشد: هر چیزی که در این دوره خلق شده می تواند به نام مکتب قزوین ثبت شود و محدوده جغرافیا در آن نقشی ندارد.

زنده کردن مکاتب نیازمند ارتباط با دانشگاه است   

وی اضافه کرد: برای زنده کردن مکتب نگارگری نیازمند ارتباط بیشتر با دانشگاه هستیم تا با اتکا به علم و دانش این مکتب را زنده کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

نامور مطلق اضافه کرد: باید بافکر و اندیشه و استفاده از دانش برای احیاء مکاتب قزوین همت کنید و نگذارید  هنر نگارگری دچار روز مرگی و تکرار شود.

وی گفت: هر کاری که به تکرار دچار شود از دانش بی بهره است و اگر بخواهیم پویایی مکتب نگارگری حفظ شود باید آن را به علم و دانش مجهز و متکی کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: اگر یک مکتب بخواهد پویا، بانشاط و زنده باشد باید به نیازهای روز پاسخ دهد و اگر این مکتب در گذشته پویای داشت به دلیل پاسخ دادن به نیازهای مردم آن روزگار بود.

وی اظهارداشت:هنرمندان درهر دوره ای باید با استفاده از هنر بتوانند نقاد حکومت باشند و با جسارت و گستاخی پند و اندرز خود را به امرا و مسئولان و حاکمان برسانند و نکات لازم را یادآوری کنند.

نامور مطلق اضافه کرد: وقتی به مکتب تبریز نگاه می کنیم درمی یابیم که هنرمند آن زمان پند و اندرز های خود را در قالب هنر به حاکمان منتقل می کرده و پند و اندرزهای حکمیانه به جوانان، تجار، حاکمان داشته اند که مخاطب هم توجه می کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: مکتب می تواند برای همه گروههای جامعه الگو سازی کند به همین دلیل برخی نگاره ها مربوط به آداب و رسوم، رفتار، پند و اندرز، نصیحت های عاشقانه برای زندگی و حتی نوع تجارت بوده و نیازهای مردم را تامین می کرده است.

نامور مطلق اضافه کرد: مکتبی که اینگونه به همه نیازها پاسخ می دهد حتما خلاقیت دارد و تم های مکاتب جامع را داراست و امروز هم باید ما الگو بگیریم و بدانیم هنری مانا و ماندگار است که بتواندبه نیازروزمردم پاسخ دهد.

افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از کاهش پند و اندرز در جامعه است

وی بیان کرد: در جامعه کنونی به واسطه کاهش پند و اندرزهای حکیمانه و انتقادهای دلسوزانه شاهد گسترش آسیب های اجتماعی هستیم و چون هنر را از خود دور کرده ایم دچار ضرر و زیان شده ایم که این نقیصه باید توسط جوانان هنرمند جبران شود.

نامور مطلق اظهارداشت: باید مکتب به روز شود و شاجاعانه و گستاخانه به نقد مسائل بپردازد و نتیارها را جواب دهد تا با اقبال روبرو شود.

هنرمندان برای به روز شدن مکتب قزوین همت کنند

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی خطاب به جوانان قزوینی اظهارداشت: از جوانان دعوت می کنیم برای به روز شدن مکتب قزوین همت کنند و ما نیز حمایت می کنیم و افرادی که ایده های اشخصی در این زمینه ارائه کنند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین مسابقه ای برگزار می کنیم تا جوانان پاسخ دهند از مکتب قزوین چگونه می توانیم برای ترویج و توسعه صنایع دستی استفاده کنیم تا از منسوخ شدن آنها جلوگیری شود.   

در این مراسم از ثبت نشان جغرافیایی گلیم ارداق و نشان تجاری دستان در حوزه سفالگری رونمایی شد.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.