اهواز-خبر نشت نفت از لوله‌های پوسیده خطوط انتقال نفت هرچند وقت یکبار به گوشمان می‌رسد و تکرار این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم ساکن در این مناطق و دوستداران محیط زیست به وجود آورده است.

سرمایه ملی نشت می کند/ثروتی که برای تخریب محیط زیست هزینه می شود

قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: گفتنی است نشت ثروت ملی از لوله های پوسیده علاوه بر  هدر رفت منابع انرژی، آثار زیانباری را بر محیط زیست برجا می‌گذارد که جبران آن دشوار، طولانی و حتی ناممکن خواهد بود.

در شهریورماه امسال شاهد نشتی خط لوله «لب سفید» که نفت را از مسجد سلیمان به تأسیسات اهواز ۳ و تلمبه خانه شهید مصاحب برای صادرات منتقل می‌کرد، بودیم.

۱۲ آذرماه جاری نیز خبر شکست خط انتقال نفت خام از خوزستان به اصفهان در منطقه سرخون از توابع شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری به دلیل رانش زمین را از رسانه‌ها شنیدیم.

هفته گذشته ۲۰ آذرماه بازهم خبری مبنی بر نشت نفت در منطقه کریت کمپ از اراضی بخش غیزانیه اهواز رسانه ای شد که مشکلات زیست محیطی را برای ۱۵ هکتار از اراضی منطقه به وجود آورد.

رتبه نخست در خاورمیانه

بنا به آمار موجود، ایران دارای ۱۴هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و حدود ۲۲ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز است و با توجه به اینکه از نظر وسعت خطوط لوله، ایران در خاورمیانه رتبه نخست را دارد، بنابراین تجهیز این خطوط لوله به یک سامانه که در کمترین زمان ممکن نشت نفت و گاز را تشخیص دهد، یک ضرورت محسوب می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد، وضعیت خطوط انتقال نفت و گاز کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند و عمر مفید بسیاری از خطوط انتقال به سر رسیده است که انتظار می‌رود در این میان مسؤولان اقدام جدی در این زمینه انجام دهند.

پوسیدگی خطوط انتقال را رفع کنید

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با قدس در این باره می‌گوید: در نشستی با مدیرکل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، نشت نفت و پوسیدگی خطوط انتقال نفت و گاز را در میان گذاشتیم و خواستار رسیدگی به موضوع شدیم.

سید راضی نوری می‌افزاید: طبیعی است که لوله‌های انتقال دارای عمر مفیدی هستند و کارشناسان نیز به این امر واقفند، اما به نظر می‌رسد، دقت نظر بیشتری در این زمینه نیاز است.

وضعیت خطوط انتقال نفت و گاز کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند و عمر مفید بسیاری از خطوط انتقال به سر رسیده استوی خاطرنشان می‌کند: به دلیل فشار پمپاژی که در لوله ها وجود دارد، خطوط آسیب پذیرند و انتظار می‌رود، نظارت ها به حد کافی صورت بگیرد تا شاهد بروز چنین نشتی‌های در مسیر خطوط انتقال نباشیم.

وی به نشتی‌های صورت گرفته طی ماه جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: نشتی خطوط در منطقه کریت کمپ اهواز و منطقه سرخون در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کم توجهی مسؤولان ذی ربط بوده است.

وی می‌افزاید: پوسیدگی لوله‌های انتقال و نشت آن به محیط زیست، آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد می‌کند و در این زمینه لازم است هشدارها جدی گرفته شود.

مسؤولان چاره اندیشی کنند

در همین حال رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح می‌کند: بسیاری از لوله‌های خطوط انتقال نفت در شهرستان اهواز دارای عمر بالا و فرسوده هستند و باید تعویض شوند و در این زمینه شرکت نفت باید چاره اندیشی کند.

علی بنی عگبه به ایرنا می‌گوید: آلودگی نفتی روی سطح زمین ماندگاری زیادی دارد و وقتی که نفت وارد خاک می‌شود، همه موجودات خاک را از بین می‌برد و قابلیت کشاورزی را از بین می‌برد.

تجهیز خطوط به سامانه نشت یاب آنلاین

مدیر گروه پژوهش توسعه و کنترل فرایند در پژوهشگاه صنعت نفت نیز می‌گوید: خطوط لوله نفت و گاز کشور به سامانه نشت یاب آنلاین مجهز می‌شوند.

حمید گنجی به پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان می‌کند: تجهیز خطوط انتقال به سامانه نشت یاب آنلاین یکی از فناوری‌های ضروری صنعت نفت ایران است.

وی اظهار می‌دارد: در حال حاضر سامانه نشت یاب آنلاین توسط پژوهشگاه صنعت نفت در مدت سه سال توسعه داده شده و این سامانه به صورت پایلوت اجرا شده که در آینده می‌تواند در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

امید به تدبیر

با این حال امید می‌رود، مسؤولان با تدابیر بجا و شایسته ضمن بهره گیری از فناوری‌های روز نظارت‌های خود را بر خطوط انتقال بیش از پیش افزایش دهند و برای جلوگیری از بروز اتفاقات نشتی در مسیرخطوط انتقال نفت و گاز کشور اقدام عملی را انجام دهند تا سرمایه‌های ملی هدر نرود و محیط زیست از آسیب در امان بماند. در این زمینه می‌توان با در نظر گرفتن عمر مفید لوله‌ها نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.