سخنگوی موسسه آکسفام گفت: سازمان های فعال در امور بشردوستانه برای امدادرسانی به مردم موصل عراق با مشکلات جدی مواجه هستند و بیش از 1 میلیون نفر همچنان در این شهر به دام افتاده اند.

بیش از 1 میلیون عراقی سپر انسانی داعش در موصل

به گزارش "قذس آنلاین" به نقل از خبرگزاری "ایرنا"؛ 'کای تاباسک' مسوول رسانه های دیجیتال آکسفام که به تازگی از سفر به اربیل در ۹۰ کیلومتری موصل بازگشته، به شبکه 'راشا تودی' گفت: متاسفانه ورود سازمان های فعال در امور بشردوستانه به داخل موصل بسیار دشوار است.
وی افزود: حدود دو ماه پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش، امکان خروج حدود یکصد هزار نفر از اهالی موصل داده شده، اما با این حال، تقریبا ۱۰ برابر این تعداد همچنان در این شهر باقی هستند و با وضعیت بد انسانی مواجه می باشند که تامین مسیرهای امن برای خروج مردم موصل از این شهر حایز اهمیت است.
تاباسک خاطر نشان کرد: با توجه به در راه بودن فصل زمستان، اوضاع، خوب نیست و همه طرف های درگیر باید در استفاده از تسلیحات سنگین در موصل که جان غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می دهد، پرهیز کنند.
وی با بیان این نکته که داعش مایل است از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کند، گفت: آزادسازی موصل به خودی خود باعث حل بحران انسانی در موصل نمی شود؛ بیش از ۳ میلیون نفر در شمال عراق، آواره و بی خانمان شده اند و مساله محدود به موصل نیست، مناطق دیگری هم وجود دارد که طی چند سال گذشته بازپس گرفته شدند؛ این، بحرانی است که به این زودی حل و فصل نمی شود.
موصل در سال ۱۹ خرداد سال ۱۳۹۴ به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد و از سوی این گروه به عنوان پایتخت فرهنگی داعشی ها اعلام شد.
عملیات بازپس گیری موصل با حضور ده ها هزار نیروی ارتش عراق، نیروهای ویژه و پیکارگران این کشور در ۱۷ اکتبر سال جاری میلادی (۲۶ مهرماه) آغاز شد.
اکسفام یکی از بزرگ ترین گروه ‌های بین‌المللی امدادرسانی متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸ کشور جهان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.