مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آمار رسمی تلفات پلنگ از آغاز سال، تأکید کرد: کاهش شدیدی در آمار تلفات پلنگ، ثمره بیمه این‌گونه ارزشمند بوده است.

سالی ۲۰ پلنگ کشته می‌شد/ کاهش انگیزه دامداران برای کشتن پلنگ

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر، علی تیموری مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش تلفات پلنگ از آغاز سال ۱۳۹۵۵ نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

تیموری با ملاک قراردادن تلفات رسمی و صورتجلسه شده، در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: بر اساس گزارش‌هایی که از استان‌ها داریم، به صورت رسمی، ۵ پلنگ از آغاز سال ۹۵۵ تلفات داشته‌ایم.

وی ضمن تشریح این آمار گفت: یک پلنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که سر زایمان بچه تلف شد. دو تا هم در استان مازندران بود که یکی توسط شکارچیان متخلف تلف شد که پرونده به دادگاه رفته و رأی هم گرفته است و یکی هم بر اثر حوادث جاده‌ای از دست رفت. دو پلنگ دیگر هم یکی در استان گلستان و دیگری حدود یک ماه پیش در استان سمنان تلف شد.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این آمار در مورد این پنج پلنگ، شامل مواردی است که گزارش رسمی و صورت جلسه شده از استان‌هاست و مشخص شده منشأ و علت مرگ این گونه‌ها چه بوده است.

تیموری تصریح کرد: شایعه یکی دو مورد دیگر هم مطرح بوده که ما مستنداتی برای اثبات آن نداریم.

پرداخت بیمه ۴ پلنگ از ۵ پلنگ کشته شده/ نحوه هزینه کرد خسارت

وی در مورد وضعیت پرداخت خسارت تلف شدن پلنگ‌ها گفت: از مجموع پنج پلنگ تلف شده بیمه برای چهار پلنگ مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان یعنی هر پلنگ ۶۰ میلیون تومان خسارت را پرداخت کرده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نحوه هزینه‌کرد این خسارت توضیح داد: بر اساس توافق به عمل آمده این مبلغ به صندوق ملی محیط زیست واریز می‌شود که ۴ مورد آن انجام شده است و صندوق هم این منابع را در راستای حفظ این‌گونه و محیطش هزینه خواهد کرد. مثلاً در استان مازندران حدود ۷۰ میلیون تومان از پولی که به دامداران داده‌ایم را صندوق از همین منابع پرداخت کرده است. یا مثلاً وقتی یک استان در زیستگاه پلنگ مشکلی دارد و مثلاً به پاسگاهی نیاز دارد برای این کار از این منابع هزینه می‌شود.

تیموری در مورد وضعیت بیمه آخرین پلنگ کشته شده نیز گفت: یک پلنگ در استان سمنان مانده که هنوز بیمه آن پرداخت نشده است. پرونده آن را هم به بیمه داده‌ایم که با بیمه خسارت از بین رفتن پلنگ برای محیط زیست را پرداخت خواهد کرد.

کاهش انگیزه دامداران برای از بین بردن پلنگ با پرداخت خسارت تلفات دام

وی آمار سال ۹۵ را با سال‌های گذشته مقایسه کرد و افزود: سال گذشته تا زمان مشابه یعنی اول دی ماه حدود ۱۳ پلنگ تلفات داشتیم که اکثرا هم توسط دامداران، به روش طعمه مسموم یا شکار غیرمجاز، کشته شده بودند. امسال حداقل تکلیف ما روشن است که یکی سر زایمان طبیعی بوده و دیگری را شکارچی متخلف شکار کرده که هم جریمه داده و هم ۸۰ میلیون تومان را به صندوق خزانه دولت واریز کرده است. تصور من این است که امسال دامداران به دلیل اینکه هزینه‌ها یا خسارات دام توسط بیمه پرداخت می‌شود کمتر انگیزه پیدا کرده‌اند تا این‌گونه ارزشمند را با طعمه مسموم یا شکار از بین ببرند.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مدت ۸ سال اخیر که ما بر اساس منابعمان در استان‌ها بررسی کردیم مشخص شد تا سال ۹۳ حدود ۱۵۸ پلنگ در سطح کشور به طور رسمی و صورتجلسه شده کشته شده‌اند. یعنی به طور متوسط در آن ۸ سال نزدیک به ۲۰ پلنگ تلفات داشتیم اما امسال خوشبختانه شرایط خیلی بهتر بوده و اکنون تازه یک سال است که شروع کردیم به کار بیمه و این آثار را داشت.

تیموری با تأکید بر این که امسال شرایط ما نسبت به گذشته خیلی بهتر بوده تصریح کرد: هرچه دامداران آگاه‌تر شوند که خسارتشان پرداخت خواهد شد و از طرف دیگر ارزش و اهمیت این‌گونه را بیشتر بدانند این شرایط بهتر می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.