خاش - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت : کار کاشت گندم در سطح ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خاش از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا اواسط دی ماه ادامه خواهد داشت.

۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خاش به کشت گندم اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین؛ امان الله طوقی اظهار داشت: ۶۵ درصد از اراضی زراعی شهرستان خاش به غلات از نوع گندم، جو، ذرت دانه ای، ذرت علوفه ای و برنج اختصاص دارد که گندم با ۵۴ درصد بیشترین سطح غلات این شهرستان را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مزارع گندم این شهرستان به صورت مکانیزه و ۲۰ درصد به صورت دستی کشت می شود، گفت: برداشت این محصول در خردادماه سال آینده آغاز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش با بیان اینکه متوسط عملکرد در هر هکتار حدود ۳ هزار کیلوگرم است، افزود: پیش بینی می شود بیش از ۲۴ هزار تن گندم از گندمزارهای خاش برداشت و به سیلوی زاهدان و مراکز خرید شهرستان خاش تحویل داده شود. طوقی با بیان اینکه بیشترین کشت گندم در دو بخش مرکزی و نوک آباد انجام می شود، خاطرنشان کرد: اقدام جدیدی که جهادکشاورزی امسال انجام داده، کاشت ۶ رقم افق، سیوند، ارگ، چمران ۲، بم، و افلاک در کنار دو بذر قبلی روشن و کراس روشن بوده است.

وی بیان کرد: چون بیشترین سطح زیرکشت سال گذشته مربوط به بذرهای ارگ و بم بوده لذا ۶۰ تن بذر تولیدی این دو رقم از کشاورزان خریداری و پس از بوجاری و ضدعفونی مجدداً در اختیار گندمکاران قرار گرفته که رقم ارگ برای بخش نوک آباد و رقم بم به دلیل سازگاری بهتر با اقلیم این منطقه به بخش مرکزی اختصاص یافته است.

طوقی با بیان اینکه به کشاورزان توصیه می شود محصول خود را در مقابل حوادث و سوانح غیر مترقبه بیمه کنند، گفت: شهرستان خاش از دیرباز از مهمترین قطب تولید گندم در استان سیستان و بلوچستان بوده است. وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم در سال جاری نسبت به پارسال افزایش داشته است، اذعان کرد: ۱۰ نفر کارشناس ناظر مدیریت مزرعه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کار نظارت بر کاشت، داشت و برداشت گندم در شهرستان خاش را بر عهده دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش اظهار کرد: در طول مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول گندم بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مزارع گندم خاش مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.