رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید: معتقدیم هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی و هیچ‌کدام نباید جای همدیگر را تنگ کنند.

زبان فارسی و زبان‌های محلی نباید جای هم را تنگ کنند

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ایسنا، غلامعلی حدادعادل در همایش «پیش‌دبستانی، زیربنای عدالت آموزشی پایدار» که در دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است با بیان این‌که عدالت مطلوب هر انسانی است گفت: عدالت آرمان انقلاب اسلامی بوده و هست. ما در هر کاری مشکل داشته باشیم ممکن است عذرمان پذیرفته شود اما هیچ عذری نداریم اگر ظلم کنیم و برای رعایت نکردن عدالت، هیچ‌کس هیچ عذری نمی‌تواند بیاورد.

او افزود: بهترین راه تامین عدالت، عدالت آموزشی است که یک رفاه مستمر ایجاد می‌کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که تنها کشور ما نیست که با موضوع دوزبانگی روبه‌روست بیان کرد: اگر این موضوع توسط نهادهای ذی‌ربط مورد توجه قرار نگیرد قطعا مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار خواهد گرفت و آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

حدادعادل ادامه داد: اگر دانش‌آموز بر زبان رسمی مسلط نشود در همه درس‌ها دچار ضعف می‌شوند. ضعف زبان به معنی ضعف کامل آموزش است. بهترین راه برای حل مشکل دوزبانگی تقویت و توسعه آموزش پیش‌دبستانی است.

او با اشاره به این‌که فرهنگستان برای این موضوع اهمیت قائل است و اقداماتی در این خصوص انجام داده است گفت: بر اساس قانون اساسی خط و زبان رسمی، زبان فارسی است و آموزش زبان‌های قومی در کنار زبان فارسی بلامانع است و معتقدیم هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی و هیچ‌کدام نباید جای همدیگر را تنگ کنند.

رییس بنیاد سعدی با بیان این‌که زبان فارسی زبان وحدت در کشور بوده است اظهار کرد: فارسی میانه و فارسی باستان پایه‌های زبان فارسی امروز هستند و زبان فارسی پشتوانه وحدت و هویت ایرانی است و باید حفظ شود.

حداد عادل با تاکید بر ضرورت حفظ زیست‌بوم‌های اجتماعی و گویش‌ها و زبان‌ها گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم اطلس گویش‌های مختلف را تدوین کنیم. در حال حاضر اطلس گویش استان فارس آماده شده است و ما این کار را ادامه می‌دهیم.

او افزود: دو سال قبل یک سرباز معلم در یکی از روستاهای خوزستان در مدرسه ابتدایی تدریس می‌کرد و متوجه مشکل دانش‌آموزان عرب‌زبان شد و به بنده نامه‌ای نوشت. ما این نامه را جدی گرفتیم و او را به تهران دعوت کردیم. عمق فاجعه با توضیحات این معلم برای ما بیشتر آشکار شد. با همکاری آموزش و پرورش گروهی را به این روستا اعزام کردیم و گزارش‌های ارائه‌شده بسیار نگران‌کننده بود. کسانی که اهتمام به حل مشکل دوزبانگی دارند، جهاد ملی می‌کنند.

حداد عادل در ادامه گفت: با مسوولان برنامه و بودجه و مجلس رایزنی انجام دادیم و نتیجه آن شد که ۵۰ میلیارد تومان به مسئله پیش‌دبستانی در مناطق محروم اختصاص یافت.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که سیاست آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات، سرمایه‌گذاری نکردن در دوره پیش‌دبستانی است و پیش‌دبستانی را بخش خصوصی باید اداره کند گفت: این سیاست برای مناطق محروم روستایی قابل اعمال نیست و با بودجه‌ای که اختصاص داده شده باید برای حل مشکل زبان دقیق برنامه‌ریزی کنیم.

حداد عادل ادامه داد: تا کنون ۳۰ درصد بودجه مصوب تخصیص یافته و امیدواریم باقی‌مانده بودجه زودتر تخصیص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.