حداد عادل با بیان اینکه بهترین راه‌حل مشکل دوزبانگی، تقویت و توسعه آموزش پیش‌دبستانی است، گفت: سیاست آموزش و پرورش، عدم سرمایه‌گذاری در پیش‌دبستانی بوده و معتقد است که بخش خصوصی باید آن را اداره کند.

سیاست آموزش و پرورش عدم سرمایه‌گذاری در پیش‌دبستانی است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، همایش پیش‌دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و  ادبیات زبان فارسی، واعظ مهدوی معاون علمی ـ آموزشی سازمان برنامه و بودجه، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و  ادبیات زبان فارسی اظهار داشت: عدالت آرمان انقلاب بوده و هست.

وی ادامه داد: در هر کاری، اگر مشکلی داشته باشیم، ممکن است عذری بر آن داشته باشیم، ‌ اما هیچ عذری نداریم که به کسی ظلم کنیم.

حداد عادل افزود: بهترین راه تأمین عدالت، عدالت آموزشی است و عدالت آموزشی یک رفاه مستمر ایجاد می‌کند.

رئیس فرهنگستان زبان و  ادبیات زبان فارسی با بیان اینکه با عدالت آموزشی، افراد را آماده می‌کنیم تا یک عمر روی پای خود بایستند، گفت: دوزبانگی در کشور، یک واقعیت است، باید آن را شناخت و عالمانه برای آن تدبیر کرد.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورها، دوزبانگی وجود دارد و این موضوع از طریق دولت، آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی مورد توجه قرار دارد که اگر این موضوع مورد توجه ما قرار نگیرد، قطعاً مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار می‌گیرد و آنها از آن سوء استفاده می‌کنند.

حداد عادل با تأکید بر اینکه اگر برای دوزبانگی چاره‌ای نشود و دانش‌آموزان به زبان رسمی آموزش مسلط نشوند، این موضوع روی یک درس اثر نمی‌گذارد، تصریح کرد: ضعف داشتن در زبان علمی به معنای ضعف در همه درس‌هاست.

رئیس فرهنگستان زبان و  ادبیات زبان فارسی با اشاره به اینکه ضعف زبان به معنای ضعف کامل آموزش است، گفت: بهترین راه برای حل مشکل دوزبانگی تقویت و توسعه آموزش پیش‌دبستانی است و این نزدیک‌ترین و سریع‌ترین راه است.

وی با اشاره به سیاست زبان در کشور متذکر شد: بر طبق اصل ۱۵ قانون اساسی خط و زبان رسمی کشور فارسی است؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم باید به همه زبان‌های مادری و محلی توجه کرد و هیچ‌کدام نباید جای دیگری را تنگ کند.

حداد عادل با تأکید بر اینکه زبان فارسی عامل پیوند و همبستگی ما هست، خاطرنشان کرد:‌ این زبان، زبانی است که تفاهم ملی را برای ملت ما ممکن می‌کند و با زبان فارسی است که می‌توانیم در یک زمان، همه ایرانیان را مطلع کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و  ادبیات زبان فارسی افزود: سیاست نظام جمهوری اسلامی این است که همه زبان‌ها و گویش‌ها حفظ شود و در این خصوص بعد از انقلاب، مانعی وجود نداشته است و حتی به زبان محلی، انتشارات، کتاب و روزنامه داشته‌ایم، در حالی‌که قبل از انقلاب این جرم بود.

وی با اشاره به سیاست صدا و سیما در پخش برنامه به زبان محلی، یادآور شد: همان‌طور که به زیست‌بوم کشور معتقد هستیم، اعتقاد داریم باید به زیست‌بوم اجتماعی کشور ازجمله زبان‌ها نیز توجه شده و آنها حفظ شوند.

حداد عادل با بیان اینکه تأکید بر حفظ زبان فارسی به معنای دشمنی با زبان‌های محلی نیست، متذکر شد: در ۲۰ سال گذشته تلاش کردیم اطلس گویش‌های استان فارس را تدوین کنیم که این اطلس را منتشر کرده‌ایم و برنامه ما این است تا برای همه استان‌ها این طرح را اجرا کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان فارسی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای درس زبان محلی و بومی در دانشگاه را به بررسی این موضوع توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی منوط کرده است، عنوان کرد: کسانی که به مسئله پیش‌دبستانی برای حل مشکل دوزبانه اهتمام دارند، جهاد ملی می‌کنند.

وی بیان داشت: در بودجه سال ۹۵، پنجاه میلیارد تومان به موضوع پیش‌دبستانی در مناطق محروم اختصاص داده شده است، ضمن اینکه جمع‌بندی ما و آموزش و پرورش این بوده است تا به این وسیله، دانش‌آموزان به صورت رایگان به پیش‌دبستانی وارد شوند و به‌صورت یکسان زبان فارسی با شیب ملایمی آموزش داده شود تا پس از ورود به مدرسه، این موضوع حل شود.

حداد عادل با تأکید بر اینکه سیاست آموزش و پرورش، عدم سرمایه‌گذاری در پیش‌دبستانی است، گفت:‌ آموزش و پرورش در این خصوص سرمایه‌گذاری نمی‌کند و معتقد است بخش خصوصی باید آن را اداره کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان فارسی با تأکید بر اینکه باید با ۵۰ میلیارد تومان بودجه در روستاهای محروم و مناطق دوزبانه، پیش‌دبستانی ایجاد کنیم، افزود: از این میزان بودجه، تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: درد را درست تشخیص داده‌ایم، درمان را پیدا کرده‌ایم اما این بیماری با توجه، برنامه‌ریزی و احساس نگرانی دائم است که برطرف می‌شود و فرهنگستان زبان آماده همکاری با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.