بجنورد- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: متاسفانه ریالی اعتبار برای توسعه تجارت خارجی در این سازمان منظور نشده است.

توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی ریالی اعتبار ندارد

یحیی نیکدل در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: در بودجه این سازمان هیچ اعتباری برای توسعه تجارت خارجی دیده نشده است و این اعتبار سال گذشته نیز صفر بوده است.

وی افزود: نبود اعتبار دست ما را برای اجرای بسیاری برنامه ها و ایجاد بسترهای لازم برای توسعه تجارت خارجی و افزایش میزان صادرات در استان بسته است.

نیکدل گفت: این مشکل با سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی منعکس شده و از این سازمان درخواست شده است تا اعتباری در این زمینه منظور شود اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی، توسعه و گسترش صادرت غیر نفتی و عدم تکیه بر درآمدهای نفتی را از سیاست ها و رویکردهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در این استان اعتباری برای اعزام و پذیرش هیئت های تجاری نداریم.

وی با بیان اینکه نگاه ها در زمینه افزایش میزان صادرات غیرنفتی به سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت است گفت: انتظارها از تلاش برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی در حالی است که اعتباری در این زمینه توسعه تجارت خارجی در بودجه های این سازمان دیده نشده است.

وی افزود: توجیه در این زمینه این است که تجارت خارجی و بازرگانی باید توسط بخش خصوصی توسعه پیدا کند اما توان بخش خصوصی در این استان در این زمینه بسیار ناچیز است و بخش خصوصی ما ضعیف است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: باید بخش خصوصی را کمک کنیم تا به حدی از توان برسد که خود با استفاده از توان مالی خود به حضور در نمایشگاه های خارجی و یا بازاریابی اقدام کند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان بخش دولتی رسالت داریم تا زمینه و بستر را آماده کنیم و سپس از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم تا در بازارهای جهانی حضور داشته باشد.

نیکدل گفت: تشکل ها و بخش خصوصی در استان های دیگر قوی و توانمند است و حتی بعضا هزینه های بخش دولتی در خارج از کشور را بخش خصوصی تقبل می کند اما در این استان این ظظرفیت وجود ندارد.

وی اظهار داشت: بدون حمایت، نمی توان از بخش خصوصی انتظار معجزه داشت.

وی افزود: سال گذشته رایزنان جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ کشور در این استان حضور پیدا کردند و این حضور زمینه ای شد تا بازرگانان و تجار ما با این رایزنان آشنا شوند و دست یابی به فرصت های سرمایه گذاری، نیازها و سلیقه بازار کشورهای مخلتلف ساده تر شود. اما همین همایش با هزینه هایی همراه بود که در تامین ان با مشکل روبه رو شدیم.

وی تاکید کرد: باید نگاه ها به توسعه تجارت خارجی در استان تغییر پیدا کند از سازمان برنامه و بوجه انتظار می رود حمایت های لازم در تخصیص بودجه به توسعه تجارت خارجی در بودجه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: هر ماه باید یک هیت تجاری از استان به خارج کشور اعزام شود و ماهانه باید یک هیئت پذیرش شود اما شمار اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و بازرگانان در این استان رضایت بخش نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.