با کاهش قیمت نفت و افزایش فشارهای اقتصادی عربستان، انتظار می‌رود کشورهای غربی دیگر از همپیمان وفادار خود در ریاض حمایت نکنند و این مسأله در نهایت به سقوط آل سعود منجر شود.

اسپوتنیک: پادشاه عربستان ممکن است به سرنوشت شاه مخلوع ایران دچار شود

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری فارس؛ خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، در گزارشی اعلام کرد که توافق حاصل شده میان ریاض و مسکو برای کاهش تولید نفت می‌تواند به خشم متحدان غربی ریاض منجر شود و شاید او به سرنوشت «محمد رضا پهلوی» شاه مخلوع ایران دچار شود.

رسانه‌های غربی به صورت تقریبا هماهنگ موجی علیه عربستان آغاز کرده‌اند، روزنامه گاردین گزارشی با عنوان «پادشاه عربستان ممکن است حاکمیت را از دست بدهد» منتشر کرده و با اشاره به کاهش قیمت نفت پیش‌بینی کرده که ممکن است اقتصاد عربستان فرو بپاشد.

این روزنامه امکان براندازی رژیم آل سعود را با براندازی رژیم شاه در ایران که مورد حمایت آمریکا بود مقایسه کرده است.

در همین راستا «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت با توجه به اینکه عربستان یک نظام دموکراتیک ندارد خاندان آل سعود با تهدیدهای جدی رو به رو هستند.

وی تأکید کرد که بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده و غرب معتقدند که عربستان همپیمانی است که همه خواسته‌های آن‌ها را فراهم می‌کند و تاکنون پول عربستان در مسیر خواسته‌های همپیمانانش هزینه می‌شد اما با کاهش قیمت نفت و کسری بودجه چند میلیون دلاری عربستان دیگر غرب اهمیت چندانی به ریاض نمی‌دهد و در صورت ضعف عربستان این کشور به راحتی از سوی همپیمانانش کنار گذاشته خواهد شد.

هانی‌زاده افزود که در عربستان نظام طایفه و عشایری حاکم است و مفهوم قانون اساسی در این کشور چندان پر رنگ نیست و این مسأله به معنای نادیده گرفتن بخش عظیمی از مردم است به عنوان مثال نادیده گرفتن ۵ میلیون شیعه که در شرق عربستان [غنی ترین منطقه از لحاظ ذخایر نفتی] زندگی می‌کنند و حقوق‌شان از زمان تشکیل دولت آل سعود نقض شده و به آن‌ها بی توجهی می‌شود.

به گفته هانی‌زاده حقوق ثابتی از درآمد ناشی از فروش نفت به حساب‌های شخصی ۶ هزار شاهزاده سعودی واریز می‌شود یعنی چیزی حدود ۶۰% درآمد نفتی عربستان و این کشور حاکمیتی سست و غیر مستحکم دارد که هر بحران اقتصادی یا سیاسی می‌تواند آن را از هم بپاشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.