قانون تمام وقتی پزشکان، در کمیسیون تلفیق تصویب شد اما در این قانون، پزشکان مناطق محروم استثنا شده‌اند و در صورتی که در صحن علنی مجلس نیز این قانون به تصویب برسد، عملا می‌توان گفت یکی از دستاوردهای اصلی طرح تحول و علت افزایش تعرفه‌های پزشکی بر باد رفته است.

کارانه‌صدهامیلیونی هم نتوانست پزشکان را در مناطق محروم تمام وقت کند/ دولت به‌دنبال لغو قانون ممنوعیت همزمان کار در بخش خصوصی و دولتی

 به گزارش «قدس آنلاین»، به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، یکی از دستاوردهای طرح تحول سلامت قانون تمام وقتی پزشکان دولتی عنوان شد.

تمام وقتی پزشکان، به گفته حاجی آقاجانی، مزایایی از جمله،  تمام وقت شدن پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان های وزارت بهداشت، به ویژه مناطق محروم می‌شود و گام بلندی در ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی دراین مناطق برداشته می‌شود و با اجرای این برنامه مهم و اثربخش، مردم مناطق کم برخوردار و محروم کشور در ساعات مختلف شبانه روز و ایام تعطیل با حداقل هزینه به خدمات این پزشکان دسترسی دارند.

اما اعلام شد که برای تمام وقت شدن پزشکان، باید تعرفه ها پزشکی افزایش یابد تا رغبت پزشکان در مناطق محروم زیاد شود.

اما هم‌اکنون، قانون تمام وقتی، که در اصل برای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و بهره مندی مردم این مناطق ایجاد شده بود، پزشکان این مناطق را استثنا کرده و افزایش تعرفه‌های پزشکی نیز که به این منظور انجام شده بود، بی پاسخ خواهد ماند.

معاون درمان وزارت بهداشت: تمام وقت شدن پزشکان، دستاورد طرح تحول سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، در سال ۹۳ میزان تمام وقتی پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان های وزارت بهداشت به ۳۸ درصد و در سال ۱۳۹۴ به ۴۷ درصد رسید، این درحالیست که قبل از اجرای برنامه تحول تنها ۱۸ درصد پزشکان در بخش دولتی تمام وقت بودند.

علت اصلی اجرای قانون تمام وقتی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است

معاون وزیر بهداشت به عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در مناطق محروم، به عنوان دستاورد دیگر این طرح اشاره کرد و عنوان کرد: با تمام وقت شدن پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان های وزارت بهداشت، به ویژه مناطق محروم گام بلندی در ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی دراین مناطق برداشته شده است و با اجرای این برنامه مهم و اثربخش، مردم مناطق کم برخوردار و محروم کشور در ساعات مختلف شبانه روز و ایام تعطیل با حداقل هزینه به خدمات این پزشکان دسترسی دارند.

تمام وقتی پزشکان دولتی در مناطق محروم واجب است

آقاجانی یادآور شد: تمام وقتی پزشکان در بیمارستان ها، علاوه بر افزایش رونق بیمارستان های دولتی در مناطق محروم، منجر به کاهش ارجاع بیماران از شهرستان ها به بیمارستان های مراکز استان و تهران شده است.

وی افزود: علاوه بر آن توسعه کیفی آموزش پزشکی را نیز به دنبال داشته است زیرا کیفیت آموزش پزشکی کشور از طریق حضور تمام وقت استادان بالینی در بیمارستان های آموزشی ارتقا می یابد. افزایش میزان حضور این استادان و همراهی بیشتر آنان با دستیاران تخصصی و دانشجویان پزشکی موجب انتقال بهتر دانش، تجربه و مهارت در علوم پزشکی می شود و پزشکانی با مهارت و دانش بیشتر برای آینده کشور تربیت می کنند.

پزشکان مناطق محروم از قانون تمام وقتی استثنا می‌شوند

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، ‌در پاسخ به این سوال که «چرا در برنامه ششم توسعه در منع تمامی پزشکان بخش دولتی، از کار در بخش خصوصی استثنا قائل شده‌اید که پزشکان مناطق محروم با نظر هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی منطقه می‌توانند همزمان در بخش خصوصی و دولتی فعالیت کنند»، ‌ گفت: بسیاری از مناطق محروم در بعضی از رشته‌ها تنها یک متخصص دارند و اگر به آن پزشک بگوییم یا فعالیت در بخش خصوصی را انتخاب کن یا دولتی، طبیعتاً ترجیح او بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون بهداشت: تمام وقتی پزشکان در برنامه پنجم اجرایی نشد

وی اضافه کرد: این قانون برنامه پنجم توسعه که پزشکان بخش دولتی حق ندارند در بخش خصوصی کار کنند، به آن عمل نشد و به همین دلیل کمیسیون بهداشت این استثناء را اضافه کرد تا شاید خاصیت اجرایی پیدا کند.

شهریاری در پاسخ به این سؤال که «شاخص مناطق محروم چیست و آیا این استثناء زمینه فساد را ایجاد نمی‌کند؟»، ‌گفت: شاخص مناطق محروم کمبود پزشک در برخی رشته‌ها است و زمینه فساد ایجاد نمی‌کند زیرا تشخیص با نظر هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه است و همچنین دانشگاه بر این مسئله نظارت خواهد کرد.

هدف ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در بسیاری از مناطق محروم با نبود پزشک مواجه هستیم و هم اکنون بسیاری از پزشکان در مناطق محروم یکی دو سال می‌مانند و بعد به منطقه‌ای می‌روند که شرایط رفاهی آنجا بهتر است و همچنین در نظر گرفتن ۳۰ درصد سهمیه بیشتر برای مناطق محروم در رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به همین دلیل بود که افرادی از آن مناطق بیایند و تحصیل کند و بعد به منطقه خود برگردند، هدف ما ماندگاری پزشکان در مناطق محروم است.

حریرچی: از شیر مادر حلال‌تر است

چند ماه قبل بود که حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به انتشار فیش های حقوقی یکی دو پزشک در برخی رسانه‌ها، اظهارداشت: یک متخصص زنان و زایمان در نقطه صفر مرزی در یک بیمارستان به تنهایی ۱۵ زایمان طبیعی و سزارین در شبانه روز انجام داده است و به ازای همین خدمات، بالای ۱۰۰ میلیون دریافتی داشته است که از «شیر مادر حلال تر» است.

دلیل اصلی افزایش تعرفه‌های پزشکی، نگه داری پزشکان در مناطق محروم بود

در حالیکه مناطق محروم، به قانون تمام وقتی پزشکان بیشتر نیازمندند و این قانون در اصل برای این مناطق به طرح تحول اضافه شد اما هم اکنون می‌بینیم در برنامه ششم پزشکان این مناطق از این قانون استثنا شده‌اند.  

همچنین دلیل افزایش تعرفه های پزشکی، نگه داشتن پزشکان در مناطق محروم بود که عملا با تصویب این قانون می‌توان گفت، این تعرفه‌ها بی دلیل افزایش یافته است و این مصوبه نشان می‌دهد که درآمدهای چندین میلیونی هم نتوانست پزشکان را در مناطق محروم نگه دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.