وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تغییر نگرش در ساختار مدیریت مدیریتی کشور گفت: دوران دولت سالاری به پایان رسیده است.

دوران دولت سالاری به پایان رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته افزود: بودجه کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که تنها ۵۷ هزار میلیارد تومان آن به حوزه عمرانی اختصاص یافته است. در واقع می توان گفت سهم عمران کشور در بودجه کمتر از ۲۰درصد است.

وی افزود: طی سالهای گذشته در بودجه کشور سهم هزینه های جاری نسبت به بودجه عمرانی افزایش چشمگیری داشته است و از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده و در مقابل بودجه عمرانی از ۳۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

آخوندی گفت: با توجه به بودجه کم دولت در حوزه حمل و نقل، دیگر امکان داشتن حمل و نقل دولتی امکان پذیر نیست و حضور بخش خصوصی به شدت احساس می شود. البته دولت تلاش می کند شرایط را برای حضور بخش خصوصی خارجی و ایجاد رقابت در تجارت ایجاد کند تا شرکت های حمل و نقل ایرانی سهمی از بازار جهانی بدست آورند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که آیا ما باید نسبت به عمران و آبادانی کشور بی تفاوت باشیم؟ پاسخ به این سئوال این است که با بودجه دولتی نمی توان عمران و آبادانی مورد نظر را بدست آورد پس باید بدنبال تامین مالی پروژه های ساخت و ساز و عمرانی در کشور باشیم و به جای اتکا به بودجه دولتی بر کل اقتصاد ایران اتکا کنیم.

به گفته آخوندی با کاهش بودجه و اعتبارات عمرانی نمی توان برای توسعه و آبادانی کشور به بخش دولتی وابسته بود و باید از مشارکت بخش خصوصی هم به خوبی بهره گیری کرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی گام های موثری در جهت تغییر نگرش در ساختارهای مدیریتی برداشته است و علاوه بر بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراهها برای توسعه و تکمیل بنادر هم از حضور این بخش استفاده کرده است. به عنوان نمونه در بندرچابهار ۴۳۰ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار به صورت جداگانه از طرف بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه گذاری انجام گرفته است.

آخوندی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در نوسازی کامیون های فرسوده با عمر بالای ۳۵ سال ناوگان جاده ای و مسافری و همچنین ناوگان ریلی و هوایی اقدامات مناسبی را انجام داده است.

هزینه نگهداری راهها در کشور یک سوم متوسط جهانی است

رئیس انجمن راهسازی کشور نیز در این مراسم گفت: هزینه نگهداری راهها در ایران یک سوم متوسط جهانی است.

 علی آزاد افزود: در کشورهای پیشرفته ۳ درصد از ارزش راهها  و در سایر کشورها یک تا ۱.۵ درصد از ارزش راهها  برای نگهداری اختصاص می یابد که این رقم در ایران از متوسط جهانی بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی کشور در زمان تخصیص رقم بسیار چشمگیری است اما در طول سال منابع مالی اختصاص یافته به حوزه راهها بسیار کمتر از رقم اصلی است و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه را شامل می شود.

رئیس انجمن راهسازی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی، ۴۵ هزار کیلومتر راه فرعی، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی، ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن و ۷۰ هزار کیلومتر فرودگاه و ... وجود دارد که هزینه نگهداری از آنها بسیار بالا است و کمک دولت را می طلبد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل کشور

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران هم طی سخنانی گفت: مالیات بر ارزش افزوده از تمام اجزای حمل و نقل باید حذف شود.

یونس جاوید بیان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه تنها به عناصر داخلی حوزه حمل و نقل توجه شده است و از پرداختن به دیگر مسائل تاثیرگذار بر این حوزه خودداری شده است.

به گفته وی علاوه بر مسائل داخلی حمل و نقل، حوزه هایی دیگری مانند امور گمرکی، ترانزیت، مالیات، بحث استاندارد کالا، امور مربوط به بانکداری، قراردادهای بین المللی، مسائل مربوط به حمل و نقل ترکیبی و ... درکارکرد صنعت حمل و نقل کشور موثر هستند.

جاوید گفت: با توجه به تاثیر مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل و ایجاد موانعی در این صنعت پیشنهاد می شودکه مالیات بر ارزش افزوده از تمام اجزای حمل و نقل کشور حذف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.