ساری- بی وقفه برف می بارید و تا چشم کار می کرد همه جا سپید بود. بخاری گرم مان نمی کرد و سرمای استخوان سوز آزار می داد.

«راهداران»مردان جاده های زمستانی

قدس آنلاین- حسین احمدی: هرچه به خانواده گفته بودم زمان خوبی برای رفتن نیست اما مشغله های کاری امان نداده بود صبر کنیم.             

هر لحظه بر اضطرابمان افزوده می شد و دیگر احساس می کردم ترمز اتومبیل جواب نمی دهد.

در این افکار غوطه می خوردم که اتومبیل های جلویی یکی پس از دیگری سُر خوردند و یکی از ماشین ها به سمت مخالف چرخید و دیگر کاری از دست کسی ساخته نبود.

تصادف در روز برفی را تجربه نکرده بودم که از بخت بد، گرفتارش شدم و اتومبیل مان آنقدر رفت تا در لبه پرتگاه متوقف شد.

میان مرگ و زندگی معلق شدیم و ترس وجودمان را فرا گرفت و خودمان را سپردیم به تقدیر. زمانی اما نگذشت که راهداران به سراغ مان آمدند.

نمی توانم بگویم با چه از خودگذشتگی ما را از معرکه ی مرگ نجات دادند. چنانچه از اتومبیل که پیاده شدیم و دستان یخ زده شان را فشردیم، دریافتیم دیگر مثل ما، انرژی برایشان نمانده است.

پیوسته دعایشان کردیم و باتفاق آنها تا نزدیک ترین راهدارخانه رفتیم. در راهدارخانه زمستان نبود، مهربانی همه اتاق را گرم گرم کرده بود.

راهداری از شرق تا شمال

وقتی همه جا برف می بارد و شما مسافر جاده اید، ناخودآگاه چشمان تان راهدارخانه و اتومبیل های راهداری را جستجو می کند و اولین نامی که به ذهن تان می رسد، راهدار است.

تصور بستن زنجیر چرخ در برف و بوران کار دشواری است چه برسد به اینکه بخواهیم روزها و شب ها را در گردنه های برفگیر زندگی کنیم و ناجی باشیم.

راهداران با از خودگذشتگی، روزهای متمادی از خانواده هایشان دور هستند تا مسافری دغدغه تنها ماندن در جاده را نداشته باشد و با خیال آسوده براند.

راهدار «مهرداد زمانی» از همین مردانی ست که به کارش عشق می ورزد و سرمنشا ورود به این حرفه را از انشاهای دوران مدرسه می داند و کارش را از راهدارخانه های سیستان و بلوچستان شروع کرده است.

این راهدار شمالی از ایرانشهر، سرباز، اسپکه و کنارک در سیستان و بلوچستان و از سختی های راهداری در محور سوادکوه. از روزها دوری از خانواده و مشقت های این حرفه سخن می گوید.

چندسالی در معدن های فلورین و ذغال کارکرده است و سختی های شغل راهدار را با معدنچیان برابر می داند و می گوید: با احترام به همه کارگران معدن می توان گفت، راهداری زمستانه از کار در معدن طاقت فرساتر است.

وی که ۲۲ سال راهداری می کند، بارش برف در بحران اخیر مازندران را بزرگترین یخبندان چندسال اخیر می خواند و می افزاید: این بحران ۱۰ روز برای راهداران بطول انجامید و آنها روزانه تنها یک تا دوساعت را استراحت کردند تا مسافران بتوانند به سلامت از بحران عبور کنند.

در این رخداد، ۳۰۰ کیلومتر از راه های سوادکوه پُر از برف شده بود و ۴۰ راهدار با کار شبانه روزی توانستند جاده ها را باز کنند.

راهدار تعطیلات ندارد

واقعیت این است راهداران تعطیلات ندارند و در این ایام، کارشان بیشتر می شود و پیوسته شرمنده خانواده هایشان هستند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سوادکوه اضافه می کند: راهداری، رئیس و کارمند نمی شناسد و همه در کنار هم در جاده ها حضور داریم تا مردم با خیالی راحت و ایمن تردد کنند.

اگر بنده بعنوان رئیس راهداری پشت میزم بنشینم، انگیزه ای برای باقی راهداران نمی ماند. همیشه خودم در راس کار قرار می گیرم و همپای همکارانم تلاش می کنم.

زمانی، از توجه کم به راهداران گلایه دارد و می گوید: ایمنی در حمل و نقل جاده ای بسیار مهم بوده و مسولین باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشند و راهدار را در اولویت قرار دهند.

زمانی بیان می کند: راهداران با ایجاد آرامش در جاده ها، سفری ایمن را رقم می زنند و در این راستا باید حمایت بیشتری از آنان صورت گیرد درحالیکه تلاش شان آنچنان مورد توجه نیست.

کاهش ۷۵ درصدی کشته شدگان محور سوادکوه

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سوادکوه یادآور می شود: در کاهش کشته شدگان محور سوادکوه موفق عمل کردیم و طی سه سال گذشته آمار فوتی ها را از ۴۰ مورد در سال به ۱۰ مورد رساندیم.

زمانی ادامه می دهد: شست وشوی تابلوها و علائم، پُرکردن چاله ها، خط کشی، نصب علائم هشداری، روکش آسفالت، تعریض پل ها و جاده ها تاثیر بسزایی در کاهش حوادث رانندگی دارد.

وی جاده را به یک کودک تعبیر می کند که همیشه نیازمند مراقبت و نگهداری است و می گوید: ایمنی جاده ها باید ارتقا یابد و این یک اصل انکارناپذیر است.

این راهدار شمالی سرعت بالا را سرمنشا همه تصادفات دانسته و اضافه می کند: سبقت غیرمجاز و عدم توجه به علائم هم از عوامل دیگر حوادث جاده ای می باشند و بالاترین تصادفات از آنِ پراید، نیسان و موتورسیکلت است.

زمانی از رانندگان می خواهد در هوای بارانی از سرعت خود بکاهند چراکه در اینگونه مواقع، حوادث جاده ای بیشتری اتفاق می افتد.

وی در پایان از کاربران جاده ای می خواهد در مناطق کوهستانی با سرعت بالا رانندگی نکنند و هرگز به اتومبیل هایشان مغرور نباشند چرا که حادثه همیشه در کمین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.