مشهد- وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی در پایان دولت یک کار نمایشی و تبلیغاتی است گفت: منشور چه ضمانت اجرایی دارد؟ در واقع این کار یک انشا نویسی است.

منشور حقوق شهروندی اقدامی نمایشی و تبلیغاتی است/ رسانه های متعهد حمایت نمی شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی شامگاه سه شنبه در همایش و کرسی آزاد اندیشی «بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در برابر رسانه‌ها» در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: در این منشور گفته می‌شود حق مسکن داریم، در عمل برای تحقق آن چه کرده‌اید؟ اگر مسکن مهر طرح نامناسبی است و آن را که ده‌ها و صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده را تعطیل می‌کنید، شما کار بهتری انجام دهید.

حسینی خاطرنشان کرد: کارهای عمرانی تعطیل شده و می‌گویند پول نداریم در حالی که هزینه‌های دولت نظیر پاداش‌ها، سفر خارجی و غیره هرسال بیش از سال قبل می‌شود.

برخی رسانه‌های حامی دولت نیز منشور حقوق شهروندی را فریب می‌دانند

وزیر ارشاد سابق با بیان اینکه برخی رسانه‌های حامی دولت نیز منشور حقوق شهروندی را یک فریب می‌دانند گفت: برای رای آوری در انتخابات از حقوق جوانان، بانوان، اقلیت‌های دینی و قومیت‌ها می‌گویند درحالی دولت قبل که به میان مردم می‌رفت می‌گفتند اینها حرکت پوپولیستی است‌.

حسینی با اشاره به سخن رئیس جمهور مبنی بر اینکه بزرگترین وظیفه رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است گفت: بله باید اجرا کند و دولت وظایف متعددی در قانون اساسی دارد امت این دولت حتی حاضر نبود برنامه بدهد و به مجلس می‌گفت لازم نیست و در نهایت احکام برنامه نوشتند که مجلس ناچار شد با گرفتن اذن از رهبری از اول برای کشور برنامه بنویسد و با این اوصاف چطور دم از قانون می‌زنید.

وزیر سابق ارشاد افزود: در منشور حقوق شهروندی گفته شده است که هیچ فرد، گروه و رسانه‌ای حاشیه امنیتی نداشته باشد پس چطور حساسیت در مورد برخی افراد وجود دارد؟ در واقع آنطور باید که شاید این امور انجام نمی‌شود.

آستانه تحمل دولت پایین است

وی افزود: احمدی‌نژاد در جواب اردوغان که پرسیده بود چرا ائمه جمعه ایران علیه ترکیه سخن می‌گویند، گفت ائمه جمعه ما آزاد هستند و علیه خود دولت ایران نیز موضع می‌گیرند و دولت را نقد می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم تصریح کرد: اما امروز که دولت می‌خواهد با دنیا تعامل داشته باشد می‌خواهند که احزاب، نمایندگان و دانشجویان داخل کشور حرفی نزنند. در واقع آستانه تحمل، علی‌رغم شعارهای پر طمطراق آنقدر پائین است که اگر علیه کشورهای دیگر نیز مطلبی نوشته شود با آن برخورد می‌کنند.

برخی از وزرا هنوز میزان سرمایه های خود را اعلام نکردند

وی درباره واریز بخشی از درآمد نفت به صندوق توسعه گفت: این تکلیف و وظیفه دولت است اما دولت فعلی چنان می‌گوید ما در سال گذشته و امسال درصدی از درآمد فروش نفت را به صندوق توسعه واریز می‌کنیم که انگار اولین بار است که در طول تاریخ چنین اتفاقی رخ داده است.

حسینی با بیان اینکه مبلغ این صندوق با ساز و کار خودش و برای موارد خاص و بحرانی کشور مصرف می‌شود گفت: اما شنیده‌ام که در این دوره مواردی بوده که از این صندوق بدون اذن و برای خرید هواپیما، مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار برای پرداخت قسط  اول برداشت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم ادامه داد: برخی از وزرا هنوز میزان سرمایه‌های خود را به قوه قضائیه اعلام نکردند که احتمالا حجمش آنقدر زیاد است که قابل احصاء نیست و با استفاده از این پشتوانه مالی رسانه‌های بسیاری را دارند اما با این وجود باز هم مظلوم نمایی می‌کنند که انگار هیچکس سخنان آن را منعکس نمی‌کند.

دولت برای تیترزدن علیه ترکیه و عربستان از برخی رسانه ها شکایت کرد

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی نفاق نباید باشد گفت: رئیس جمهور دیروز بر برنامه حقوق شهروندی مانور می‌دهد و می‌گوید باید پایبند باشید اما حرف و عملشان متفاوت است و با منتقدان برخورد می‌کنند. تمرکز نیز بر نیروهای متدین و انقلابی است به‌گونه‌ای که انگار خطر هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم ادامه داد: دولت از مدیر مسئول وطن امروز، کیهان و خبرگزاری فارس شکایت می‌کند که چرا علیه ترکیه و عربستان مطلب نوشته‌اید و علیه آل سعود تیتر زده‌اید.

حسینی با بیان اینکه در همه جای دنیا رسانه‌ها و دولتمردان هرکدام کار خود را انجام می‌دهند، گفت: مصلحت کشور طلب می‌کند که اینها باهم تفاوت داشته باشند نه اینکه فقط در یک خط باشند.

با رسانه های توهین کننده به مقدسات  برخورد نمی شود

وی با اشاره به قرداد کرسنت گفت: وزیر فرهنگ وقت در مجلس گفت که در جریان این قرارداد ما ۱۳ و نیم میلیارد دلار تاکنون محکوم شدیم اما گفتند که نباید این مسئله برای مردم شکافته شود و شورای عالی امنیت ملی دستور داد رسانه‌ها در این باره حرفی نزنند در حالی که جامعه باید بداند چه اتفاقی افتاده است‌.

وزیر ارشاد سابق با تاکید بر اینکه اکنون نظارت  متمرکز بر نیروهای ولایتمدار، ارزشی و وفادار به انقلاب است گفت: حتی در برخی موارد با مورد هتاکی به مقدسات نیز برخورد نشده و تذکری داده نشد مثل روزنامه بهار که با مطالبی ولایت امام علی (ع) را زیر سوال برد و روزنامه آسمان که حکم الهی قصاص را حکم غیرانسانی قلمداد کرده بود.

وی ادامه داد: به این مطبوعات گفته می‌شود که مدتی تعطیل کنند و سپس ادامه دهند و به این بهانه که این رسانه خودش را تعطیل کرده است با آن برخوردی نمی‌شود.

رسانه های متعهد حمایت نمی شود

حسینی با بیان اینکه فضای مجازی کاملا رها شده است گفت: غیر از صفحات وابسته به منافقین و معاندین که علیه نظام و دین می‌نویسند، صفحات و کانال‌های مستهجن و غیر اخلاقی بسیاری در فضای مجازی وجود دارد و مسئولان که می‌گویند با دست اندرکاران تلگرام همکاری داریم جلوی این صفحات غیراخلاقی را بگیرند و کنترل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ادعای مسئولان با عمل همخوانی ندارد، گفت: رسانه‌هایی نظیر جهان نیوز و موج کلاٌ تعطیل شدند و علاوه بر این از ابزار یارانه نیز استفاده می‌کنند به طوری که پیش از این بسیاری از نشریات نظیر نشریه وزین تراز از سوی دولت مورد حمایتی قرار می‌گرفتند اما این حمایت‌ها متوقف شدند.

وزیر ارشاد سابق افزود: به مجموعه‌ای از رسانه‌ها کمک میلیاردی می‌شود اما حاضر نیستند مبلغی چند میلیونی به نشریه متعهدان بسیجی کمک شود.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها با دولت همکاری می‌کنند اما باز هم مظلوم نمایی می‌کنند و می‌گویند ما تریبون نداریم.

رسانه های بیگانه 

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه پا به رکاب و گوش به فرمان دولت هستند گفت: اخیراً کانال ضد انقلابی به نام «آمدنیوز» ایجاد شده که به سرعت سخنان رئیس جمهور را تیتر می‌کند بنابراین اینطور نیست که شنیده نشوند.

حسینی با بیان اینکه اکنون در ماه‌های پایانی دولت باید کارنامه ارائه شود و وقت شعار نیست گفت: وقتی پاسخ جدی وجود ندارد مردم را سرگرم می‌کنند به طوری که وقتی یک نماینده در مشهد نتوانسته سخنرانی کند به رئیس جمهور نامه می‌نویسد و مسئله اول کشور می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم ادامه داد: در ۱۶ آذر بسیاری از افراد جبهه منتقد و نیروهای انقلابی و ولایت‌مدار نتوانستند به دانشگاه وارد شوند و سخنرانی کنند اما هیچ اتفاقی نیفتاد در واقع عده‌ای از ما بهتران و نورچشمی هستند که نباید هیچ اتفاقی درموردشان رخ دهد و این دوگانگی وجود دارد.

صندوق حمایت از هنرمندان حمایت نمی کند

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته رسانه‌هایی نظیر تسنیم، فارس و کیهان شرکت نکردند چون به آنها فضا داده نمی‌شد.

حسینی با اشاره به صندوق حمایت از هنرمندان، خبرنگاران و نویسندگان در دولت قبل گفت: اکنون یک هنرمند تئاتر در شهرستانی کوچک به دلیل شرایطی نظیر حضور در جشنواره داخلی و خارجی نمی‌تواند عضو شود ضمن اینکه نیمی از حق بیمه این افراد را خود ما در ارشاد و نیمی دیگر را خود شخص پرداخت می‌کرد اما اکنون تمام حق بیمه را خود شخص باید پرداخت کند.

وزیر ارشاد دولت دهم با بیان اینکه بیشترین فشار روی نیروهای انقلابی است که دلسوز هستند گفت: این نیروهای انقلابی درباره برجام تا نقدی می‌کنند می‌گویند که مخالف مذاکره هستند، کاسب هستند و از تحریم‌ها منفعت می‌برند اما بسیاری از این منتقدین افرادی بودند که زندگی ساده‌ای داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.